15.5.2021

Koeajo: Volkswagen Golf e-Hybrid kannustaa kuskinsa ekoiluun

Volkswagen Golf eHybrid

Myös Volkswagen Golf -perusmallista saatiin myyntiin lataushybridi. Hyvää: ajettavuus, hiljaisuus, sisätilat, vaihteisto. Huonoa: sähköajokilometrit pakkasella, kaasupoljintuntuma.

Volkswagen Golf eHybrid perustuu samaan tekniikkaan kuin sisarmallinsa Audi A3 TFSI e ja Seat Leon eHybrid – siis 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin liittoon. Myös akuston kapasiteetti on samaa luokkaa.

Volkswagen Golf eHybrid

Ladattavalle Golfille luvataan täysin sähköistä ajomatkaa WLTP-normin mukaan 71 kilometrin verran. Pakkasella toimintamatka on kuitenkin selvästi lyhyempi. Koeajon aikana, kun emme käyttäneet lataamisen ajastusta, sähköajoa oli yön latauksen jäljiltä tarjolla tyypillisesti 40–43 kilometriä. Kun polttoainetankki on täynnä bensiiniä, tarkoittaa se noin 700 kilometrin kokonaistoimintamatkaa.

Lataamisen ajastaminen takaa selkeästi lisää sähköajokilometrejä, sillä lataaminen lämmittää akkua ja auton akusto täyttyy oikeaan aikaan eli aamuiseen lähtöhetkeen tahdistettuna.

Pakkasilla ladattavan hybridin akut ovat kovilla, koska auton matkustamon lämmittäminen hoituu sähkövastuksella, joka ajamisen alkuvaiheessa siis syö osansa akkuvoimasta ja tulevista auton näytönkin lupaamista sähköajokilometreistä. Tämän haasteen voi pitkälti taklata sillä, että ajastaa auton lähtövalmiiksi, jolloin auton sisätilatkin esilämmittyvät latauksen aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huonoa ekotuntumaa

Koeajon aikana kävi ilmi, että kaasupolkimen tuntuma on jotenkin kumimainen, enkä ollut erityisen ihastunut jarrupolkimenkaan tuntumaan. Tottumiskysymyksiä toki, mutta jäin kaipaamaan selkeämpää ja tasaisesti voimistuvaa vaikutusta, olipa kyse kaasusta tai jarrusta. Voimaa on riittämiin tämän kokoiselle autolle, ja automaattivaihteisto toimii moitteitta.

Kuljettaja voi valita halutaanko edetä täyssähköisesti vai hybridinä. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa ajossa, ja monessa ajotilanteessa sekakäyttö on se perustelluin ratkaisu.

Volkswagen Golf eHybrid

Kaasupolkimen kumimaisuus on etu siinä mielessä, että pintakaasua on helppo annostella, mikä osaltaan laskee kulutusta. Hiilidioksidigrammoja auton kontolla on 21 g/km, mikä puolestaan alentaa mukavasti hankintahintaa. Töpseli-Golfin saa edullisimmillaan 36 993 eurolla.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen

Volkswagen Golf Style eHybrid 150 kW PHEV DSG

Hinta alkaen

36 993 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

39 837 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 330 Nm.

Teho

110 kW (150 hv), 5000 r/min

Vääntö

250 Nm (1550–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1550–3500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

71 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

150 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,4 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,9 (yhd.)

CO2-päästöt

21 g/km

Mitat

pituus 4284 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2629 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat