15.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf e-Hybrid kannustaa kuskinsa ekoiluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Volkswagen Golf -perusmallista saatiin myyntiin lataushybridi. Hyvää: ajettavuus, hiljaisuus, sisätilat, vaihteisto. Huonoa: sähköajokilometrit pakkasella, kaasupoljintuntuma. Volkswagen Golf eHybrid perustuu samaan tekniikkaan kuin sisarmallinsa Audi A3 TFSI e ja Seat Leon eHybrid – siis 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin liittoon. Myös akuston kapasiteetti on samaa luokkaa.Ladattavalle Golfille luvataan täysin sähköistä ajomatkaa WLTP-normin mukaan 71 kilometrin verran. Pakkasella toimintamatka on kuitenkin selvästi lyhyempi. Koeajon aikana, kun emme käyttäneet lataamisen ajastusta, sähköajoa oli yön latauksen jäljiltä tarjolla tyypillisesti 40–43 kilometriä. Kun polttoainetankki on täynnä bensiiniä, tarkoittaa se noin 700 kilometrin kokonaistoimintamatkaa.Lataamisen ajastaminen takaa selkeästi lisää sähköajokilometrejä, sillä lataaminen lämmittää akkua ja auton akusto täyttyy oikeaan aikaan eli aamuiseen lähtöhetkeen tahdistettuna. Pakkasilla ladattavan hybridin akut ovat kovilla, koska auton matkustamon lämmittäminen hoituu sähkövastuksella, joka ajamisen alkuvaiheessa siis syö osansa akkuvoimasta ja tulevista auton näytönkin lupaamista sähköajokilometreistä. Tämän haasteen voi pitkälti taklata sillä, että ajastaa auton lähtövalmiiksi, jolloin auton sisätilatkin esilämmittyvät latauksen aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonoa ekotuntumaaKoeajon aikana kävi ilmi, että kaasupolkimen tuntuma on jotenkin kumimainen, enkä ollut erityisen ihastunut jarrupolkimenkaan tuntumaan. Tottumiskysymyksiä toki, mutta jäin kaipaamaan selkeämpää ja tasaisesti voimistuvaa vaikutusta, olipa kyse kaasusta tai jarrusta. Voimaa on riittämiin tämän kokoiselle autolle, ja automaattivaihteisto toimii moitteitta. Kuljettaja voi valita halutaanko edetä täyssähköisesti vai hybridinä. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa ajossa, ja monessa ajotilanteessa sekakäyttö on se perustelluin ratkaisu.Kaasupolkimen kumimaisuus on etu siinä mielessä, että pintakaasua on helppo annostella, mikä osaltaan laskee kulutusta. Hiilidioksidigrammoja auton kontolla on 21 g/km, mikä puolestaan alentaa mukavasti hankintahintaa. Töpseli-Golfin saa edullisimmillaan 36 993 eurolla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Style eHybrid 150 kW PHEV DSG Hinta alkaen 36 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 837 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 330 Nm. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 71 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 21 g/km Mitat pituus 4284 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2629 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta