Seat Leon Sportstourer e-hybrid

Ajoneuvot Koeajo 7.3.2021

Koeajo: Seat Leon e-Hybrid on ladattu sähköllä ja sporttisuudella

Seat Leon e-Hybrid -lataushybridi on napakampi versio tutuksi tulleesta voimalinjasta. Hyvää: voimalinjan vaivaton toiminta, pitkä takuu. Huonoa: napakka alusta, käyttöliittymä.

Seat Leon Sportstourer -farkku liittyy ladattavien hybridien joukkoon tutuilla aineksilla, sillä 1,4 litran TSI-bensiinimoottori on muodostanut VW-ryhmän muidenkin lataushybridien perustan.

Hiukan yli 200 hevosvoiman tehot ovat se, mitä voimalinjasta kerrotaan kaikkein innokkaimmin, eikä suorituskyvyssä olekaan yhteisajolla valittamista.

Hieman kutistunut kontti

13,1 kilowattitunnin akun vihjataan riittävän jopa 60 kilometrin sähköajoon, mutta epämääräisillä pikkupakkasilla ajoa taittui noin 45 kilometriä ennen lataustarvetta. Akku ja latauskaapeleiden kolo pihistävät jonkin verran tilaa tavaratilan pohjan alta, joten farmariversiossa tavaratila kirjoitetaan muotoon 470 litraa.

Myöskään lataamisessa Seat ei yllätä, joten tavallisesta suko-töpselistä ajoakun saa täyteen vähintään yön aikana. Toisaalta lataamisen 3,6 kW:n huipputeho rajoittaa asiointilataamisen mielekkyyttä esimerkiksi kauppareissujen aikana. Seatillekin hatunnosto siitä, että autolle kerrotaan myös yhdistetty WLTP-kulutus akku tyhjänä (6,2 l/100 km).

Samat kehut ja moitteet

Muuten Seat erottautuu sisarmalleistaan turhankin napakaksi säädetyllä alustallaan ja vaikeaselkoisella kosketusnäytön käyttöliittymällään – aivan kuten jo ensikoeajossa totesimme. Ajettavuus ja tilat sen sijaan ovat Leonin parhaita puolia, mikä mainittiin Sportstourer-farkkuun tutustumisen myötä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Seat

Kaikki koeajot

Uusimmat