7.3.2021

Koeajo: Seat Leon e-Hybrid on ladattu sähköllä ja sporttisuudella

Seat Leon Sportstourer e-hybrid

Seat Leon e-Hybrid -lataushybridi on napakampi versio tutuksi tulleesta voimalinjasta. Hyvää: voimalinjan vaivaton toiminta, pitkä takuu. Huonoa: napakka alusta, käyttöliittymä.

Seat Leon Sportstourer -farkku liittyy ladattavien hybridien joukkoon tutuilla aineksilla, sillä 1,4 litran TSI-bensiinimoottori on muodostanut VW-ryhmän muidenkin lataushybridien perustan.

Hiukan yli 200 hevosvoiman tehot ovat se, mitä voimalinjasta kerrotaan kaikkein innokkaimmin, eikä suorituskyvyssä olekaan yhteisajolla valittamista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hieman kutistunut kontti

13,1 kilowattitunnin akun vihjataan riittävän jopa 60 kilometrin sähköajoon, mutta epämääräisillä pikkupakkasilla ajoa taittui noin 45 kilometriä ennen lataustarvetta. Akku ja latauskaapeleiden kolo pihistävät jonkin verran tilaa tavaratilan pohjan alta, joten farmariversiossa tavaratila kirjoitetaan muotoon 470 litraa.

Myöskään lataamisessa Seat ei yllätä, joten tavallisesta suko-töpselistä ajoakun saa täyteen vähintään yön aikana. Toisaalta lataamisen 3,6 kW:n huipputeho rajoittaa asiointilataamisen mielekkyyttä esimerkiksi kauppareissujen aikana. Seatillekin hatunnosto siitä, että autolle kerrotaan myös yhdistetty WLTP-kulutus akku tyhjänä (6,2 l/100 km).

Samat kehut ja moitteet

Muuten Seat erottautuu sisarmalleistaan turhankin napakaksi säädetyllä alustallaan ja vaikeaselkoisella kosketusnäytön käyttöliittymällään – aivan kuten jo ensikoeajossa totesimme. Ajettavuus ja tilat sen sijaan ovat Leonin parhaita puolia, mikä mainittiin Sportstourer-farkkuun tutustumisen myötä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Seat Leon Sportstourer e-Hybrid 1.4 150 kW DSG Xcellence

Hinta alkaen

33 332 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

40 715 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (116 hv).

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1550–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1550–3500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 12,8 / 10,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

63 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

150 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,7 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,2 (yhd.)

CO2-päästöt

27 g/km

Mitat

pituus 4642 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2682 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1700 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat