3.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfista on moneksi. Uusimman sukupolven myötä mallisto on laajentunut paitsi taloudellisempaan myös tehokkaampaan suuntaan. Volkswagen Golfin tehokkain versio on jo useamman sukupolven ajan totellut ytimekästä mallinimeä R. Uusi kahdeksannen sukupolven Golfin R-malli nostaa rimaa suorituskyvyn suhteen jälleen uudelle tasolle. Kyseessä on nimittäin kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf. Tämä ei kuitenkaan tule mieleen ensikäynnistyksellä. Nykymaailman tyyliin äänimaailma pysyy varsin hillittynä ja samaa voi sanoa auton muustakin olemuksesta. Perusajossa ero perusmalleihin jää varsin pieneksi. Säädettävä iskunvaimennus mahdollistaa miellyttävän kyydin ja voimalinjan toiminta on erittäin sulavaa. Uusi R suoriutuu arkiajoista siis hyvin golfmaisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllättää radalla R:n keulalta löytyy monista konsernin tuotteista tuttu 2,0-litrainen bensaturbo, joka tarjoaa nyt tehoa 235 kW (320 hv) ja vääntöä 420 newtonmetriä. Uusi R kiihtyy satasen nopeuteen 4,7 sekunnissa ja saavuttaa 270 km/h huippunopeuden, minkä ansiosta se saa tehokkaimman R:n tittelin lisäksi harteilleen historian nopeimman R:n kunnian. Vaivattoman arkikäytettävyyden lisäksi nämä lukemat riittävät todistettavasti myös ratapäivistä nauttimiseen. Moottori vetää hienosti läpi kierrosalueen ja vaihteisto on hyvin tehtäviensä tasalla. Alustan jämäkämpi asetus sopii hyvin tasaiselle pinnalla ja auto tottelee kuljettajan käskyjä nöyrästi. Kuva: Eetu Kokkonen Nelivetoisuudesta ja tasauspyörästön lukkojen puutteesta huolimatta auto ei hukkaa tehoa sutimiseen. Kiitos kuuluu kehittyneelle voimanohjaukselle sekä uudella tavalla toteutetulle nelivetojärjestelmälle. Uudesta R:stä löytyy takatauspyörästön molemmin puolin omat levykytkimet, joiden avulla takapyörille menevää voimaa voidaan säädellä yksilöllisesti. Esimerkiksi mutkista ulos kiihdytettäessä ulommalle pyörälle siis voidaan ohjata enemmän voimaa kuin sisemmälle. Tämän järjestelmän mahdollistamana Golf R on varustettu myös uudella Drift-ajotilalla. Tällöin käytännössä kaikki taka-akselille menevä voima ohjataan ulommalle pyörälle, mikä mahdollistaa varsin harvinaisen hauskuuttelun. Pikaisen kokeilun perusteella pitävällä moottoriradan asfaltilla auton saa kyllä luisuun pienellä yrittämisellä, mutta pidemmät ja oikeasti näyttävät luisut vaatisivat huomattavasti enemmän tehoa. Uusi Golf R on mainio esimerkki arkikäytettävyyden ja suorituskyvyn yhdistämisestä. Se hoitaa arkipäiväset tehtävät nimensä edellyttämällä vaivattomuudella, mutta suorastaan yllättää radan puolella suorituskyvyllään ja hauskuudellaan. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe