2.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.4 GTX:n sporttipainos on hyvä, muttei kovin sportti Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Volkswagen ID.4 GTX antaa tähän mennessä parhaan kuvan VW:n sähköautomallistosta, mutta kehityshanskoja ei kannata pudottaa aivan vielä. Hyvää: tilat, helppous, mukavuus. Huonoa: käyttöliittymä, GTX:n merkitys. Volkswagen ID.4 on melkoisine leukaperineen muodostunut tutuhkoksi näyksi liikenteessä, sillä sähköcrossover oli Suomen myydyin sähköautomalli vuonna 2021. Malliston huipulla on nelivetoinen GTX, joka lupailee jonkinlaisia urheilullisia sävyjä sinänsä mainioon tila-autoon.Mallimerkintä tarkoittaa samalla suurinta 77 kW -akkua ja noin 470 kilometrin toimintamatkaa. GTX:n hintaero samalla akulla ja takamoottorilla varustettuun Pro Performanceen on noin 6 000 euroa.Kookas ID.4 on saanut ulkoisesti melko maltillisen GT-käsittelyn. Sisätiloissa merkittävin ero ovat kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluhenkiset istuimet, jotka ovat ulkonäöstä huolimatta lähinnä mukavat.Sininen verhoilu kojelaudassa ja ovipaneeleissa muuttaa tunnelmaa yllättävän paljon, vaikka urheilullisen punainen koristetikkaus lupailee jälleen turhia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisältää ehtojaID.4 GTX perustuu VW:n takavetopohjaiseen MEB-perusrakenteeseen. Neliveto on toteutettu asentamalla etuakselille asynkroninen sähkömoottori. Moottorityyppi on valittu VW:n mukaan sen tuomien vähäisten häviöiden vuoksi silloin, kun etuakseli vain rullaa mukana.Lisävarmuuden ohella neliveto antaa GTX:lle 1 200 kg:n vetokyvyn. Suorituskyky onkin mielenkiintoisempi puoli, sillä täysi 220 kW:n (299 hv) teho luvataan vain silloin, kun ajoakun lämpötila on 23–50°C ja varaustila yli 88 % – eli harvoin. Ehtojen täyttyessäkin tehopiikin kesto on enintään 30 sekuntia, mikä ei ole arkiliikenteessä kovin merkittävää. Käytössä olevan tehon saa selville auton tietojärjestelmästä, eikä suorituskyvyssä ole missään tilanteessa moittimista.Varustepaketeista ID.4 GTX:n kannalta mielenkiintoisin on Sport Plus. Progressiivinen ohjaus ei tee crossoverista yhtään sen urheilullisempaa ajettavaa, sillä matala painopiste ei kumoa korin korkeutta tai auton massaa. Säädettävä DCC-iskunvaimennus on kuitenkin erinomaisen mukava ja suositeltava varuste. Maavaraa on 163 mm.Hiotumpi kokonaisuusMEB-pohjaiset automallit ovat kirineet suorituksensa tasoa, ja tämä pätee myös ID.4:ään. Koleassa nollakelissä GTX:n lataamiskäytös muistuttaa sisarmalleja, eli 125 kilowatin huipputehoa kohti hiivitään kohtuuhyvästä lähtötasosta. Parhaimmillaan lataus 5–80 % sujuu reilussa puolessa tunnissa. Vastaava sessio vie suko-latauslaitteella 33 tuntia. Kitkarenkailla samaisessa kelissä toimintamatka ja kulutus olivat linjassa auton WLTP-arvojen kanssa. ID.4 GTX on hyvä ja vaivaton kokonaisuus, vaikka avaruuskapselitunnelma ja VW:n käyttöliittymä eivät pärjää Škoda Enyaqin ja Audi Q4:n käyttökokemuksille. Myös GTX-brändäys jää valjuksi valmistajan GTI:n ja GTE:n rinnalla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Business Max 77 kWh Hinta alkaen 59 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 496 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 80 kW (109 hv), taka-akseli: 150 kW (204 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 125 kW. Toimintamatka 463 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4582 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2769 mm Tavaratila: 543–1575 l Omamassa: 2224 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?