2.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.4 GTX:n sporttipainos on hyvä, muttei kovin sportti Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Volkswagen ID.4 GTX antaa tähän mennessä parhaan kuvan VW:n sähköautomallistosta, mutta kehityshanskoja ei kannata pudottaa aivan vielä. Hyvää: tilat, helppous, mukavuus. Huonoa: käyttöliittymä, GTX:n merkitys. Volkswagen ID.4 on melkoisine leukaperineen muodostunut tutuhkoksi näyksi liikenteessä, sillä sähköcrossover oli Suomen myydyin sähköautomalli vuonna 2021. Malliston huipulla on nelivetoinen GTX, joka lupailee jonkinlaisia urheilullisia sävyjä sinänsä mainioon tila-autoon. Mallimerkintä tarkoittaa samalla suurinta 77 kW -akkua ja noin 470 kilometrin toimintamatkaa. GTX:n hintaero samalla akulla ja takamoottorilla varustettuun Pro Performanceen on noin 6 000 euroa. Kookas ID.4 on saanut ulkoisesti melko maltillisen GT-käsittelyn. Sisätiloissa merkittävin ero ovat kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluhenkiset istuimet, jotka ovat ulkonäöstä huolimatta lähinnä mukavat. Sininen verhoilu kojelaudassa ja ovipaneeleissa muuttaa tunnelmaa yllättävän paljon, vaikka urheilullisen punainen koristetikkaus lupailee jälleen turhia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisältää ehtoja ID.4 GTX perustuu VW:n takavetopohjaiseen MEB-perusrakenteeseen. Neliveto on toteutettu asentamalla etuakselille asynkroninen sähkömoottori. Moottorityyppi on valittu VW:n mukaan sen tuomien vähäisten häviöiden vuoksi silloin, kun etuakseli vain rullaa mukana. Lisävarmuuden ohella neliveto antaa GTX:lle 1 200 kg:n vetokyvyn. Suorituskyky onkin mielenkiintoisempi puoli, sillä täysi 220 kW:n (299 hv) teho luvataan vain silloin, kun ajoakun lämpötila on 23–50°C ja varaustila yli 88 % – eli harvoin. Ehtojen täyttyessäkin tehopiikin kesto on enintään 30 sekuntia, mikä ei ole arkiliikenteessä kovin merkittävää. Käytössä olevan tehon saa selville auton tietojärjestelmästä, eikä suorituskyvyssä ole missään tilanteessa moittimista. Varustepaketeista ID.4 GTX:n kannalta mielenkiintoisin on Sport Plus. Progressiivinen ohjaus ei tee crossoverista yhtään sen urheilullisempaa ajettavaa, sillä matala painopiste ei kumoa korin korkeutta tai auton massaa. Säädettävä DCC-iskunvaimennus on kuitenkin erinomaisen mukava ja suositeltava varuste. Maavaraa on 163 mm. Hiotumpi kokonaisuus MEB-pohjaiset automallit ovat kirineet suorituksensa tasoa, ja tämä pätee myös ID.4:ään. Koleassa nollakelissä GTX:n lataamiskäytös muistuttaa sisarmalleja, eli 125 kilowatin huipputehoa kohti hiivitään kohtuuhyvästä lähtötasosta. Parhaimmillaan lataus 5–80 % sujuu reilussa puolessa tunnissa. Vastaava sessio vie suko-latauslaitteella 33 tuntia. Kitkarenkailla samaisessa kelissä toimintamatka ja kulutus olivat linjassa auton WLTP-arvojen kanssa. ID.4 GTX on hyvä ja vaivaton kokonaisuus, vaikka avaruuskapselitunnelma ja VW:n käyttöliittymä eivät pärjää Škoda Enyaqin ja Audi Q4:n käyttökokemuksille. Myös GTX-brändäys jää valjuksi valmistajan GTI:n ja GTE:n rinnalla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Business Max 77 kWh Hinta alkaen 59 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 496 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli: 80 kW (109 hv), taka-akseli: 150 kW (204 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 125 kW. Toimintamatka 463 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4582 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2769 mm Tavaratila: 543–1575 l Omamassa: 2224 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe