21.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 SportLine on valmis talveen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq sai nelivedon, lisää tehoa ja sporttisemman ulkonäön. Hyvää: runsaat tilat, istuimet, ajettavuus, mukavuus, ajovalot. Huonoa: paino, kulutus, valikoiden käyttö. Škoda Enyaq on hyvää vauhtia lunastamassa paikkaansa suositun Kodiaqin sähköisenä seuraajana. Nyt mallisto laajenee sekä nelivetoisella että sporttisemmalla versiolla. Molempien lisähinta on kolmisen tonnia, mikä on varsinkin nelivedosta kohtuullinen, sillä samalla tehoa tulee lisää. Pahoilla teillä ja umpihangessa liikkuva valitsee vain nelivedon, sillä Sportline-alusta on madallettu. Muutoin urheilullisuus on enemmänkin visuaalista: sporttipenkit, helmasarja, isommat pyörät, paremmat matriisiajovalot ja runsaasti kiiltäviä mustia somisteosia. Esittelyautoon oli ladattu liki kaikki varustepaketit. Autoveron poistaminen sähköautoilta tekee varustelusta houkuttelevaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautojen parhaimmistoa Enyaq on ehditty jo todeta esimerkilliseksi yhdistelmäksi ajettavuutta ja mukavuutta, tuhtia 2 200 kilon massaa ei juuri huomaa. Tuntuma tien pintaan on suodatettu sopivaksi, ja ohjauksen vaste on looginen. Kaasun annostelu on helppoa, mutta jarrupolkimeen toivoisi parempaa tuntoa. Matkustamo on tilava ja hiljainen, istuimet hyvin muotoillut ja istuma-asento luonteva niin edessä kuin takanakin. Autoon istahtaminen käynnistää auton automaattisesti, mutta näyttöruutu heräilee verkkaisemmin. VW-sisarmalleihin verrattuna järjestelmävalikoiden käyttö on hiukan sujuvampaa, mutta edelleen turhauttavaa. Ajotilavalinnalla voi säätää ohjausta, kaasunvastetta ja iskunvaimennusta, mutta käynnistyksessä auto palauttaa asetukset normaaliin. Myös kaistavahti pitää vapauttaa tehtävästään joka lähdössä, koska se ei hyväksy ajolinjaa ajourien vieressä. Kojelauta ja materiaalit ovat kertaluokkaa parempia kuin Saksan siskossa. Pidot paranee Sähköauton sähäkkä kiihtyvyys ja takaveto arveluttavat talven lähestyessä. Nyt esiteltävä neliveto on tuttu Audin Q4:stä: etuakselille tulee oma sähkömoottorinsa, joka on pitävällä pinnalla kytketty irti ja valmiina luiston ilmaantuessa. Samalla huipputehon lukema on noussut 195 kilowattiin (265 hv), mutta on käytössä vain 30 sekunnin ajan akun varaustason ollessa yli 88 % ja ulkolämpötilan 23–50 astetta. Aika harvoin siis, eli eroa takavetoversioon ei juuri huomaa. Hätäisimpien kannattaakin odottaa RS-mallia (225 kW/306 hv). Nelivedon lisävastus ja satakunta lisäkiloa lisäävät kulutusta 1–2 kWh/100 km. Koleassa syyssäässä kulutuksen saa vaivoin pysymään alle 20 kWh:n, joten 77 kWh:n akun toimintasäde on maksimissaan 400, käytännössä lähempänä 300 kilometriä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Enyaq 80x 4x4 Sportline iV Hinta alkaen 57 133 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 250 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 195 kW (265 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 471 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 17,7 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4653 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1604 mm, akseliväli 2770 mm Tavaratila: 585–1 710 l Omamassa: 2 195 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku