21.12.2021

Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 SportLine on valmis talveen

Kuva Petri Munukka
Škoda Enyaq Sportline

Škoda Enyaq sai nelivedon, lisää tehoa ja sporttisemman ulkonäön. Hyvää: runsaat tilat, istuimet, ajettavuus, mukavuus, ajovalot. Huonoa: paino, kulutus, valikoiden käyttö.

Škoda Enyaq on hyvää vauhtia lunastamassa paikkaansa suositun Kodiaqin sähköisenä seuraajana. Nyt mallisto laajenee sekä nelivetoisella että sporttisemmalla versiolla. Molempien lisähinta on kolmisen tonnia, mikä on varsinkin nelivedosta kohtuullinen, sillä samalla tehoa tulee lisää. Pahoilla teillä ja umpihangessa liikkuva valitsee vain nelivedon, sillä Sportline-alusta on madallettu.

Škoda Enyaq Sportline

Muutoin urheilullisuus on enemmänkin visuaalista: sporttipenkit, helmasarja, isommat pyörät, paremmat matriisiajovalot ja runsaasti kiiltäviä mustia somisteosia.

Škoda Enyaq Sportline

Esittelyautoon oli ladattu liki kaikki varustepaketit. Autoveron poistaminen sähköautoilta tekee varustelusta houkuttelevaa.Škoda Enyaq Sportline

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautojen parhaimmistoa

Enyaq on ehditty jo todeta esimerkilliseksi yhdistelmäksi ajettavuutta ja mukavuutta, tuhtia 2 200 kilon massaa ei juuri huomaa. Tuntuma tien pintaan on suodatettu sopivaksi, ja ohjauksen vaste on looginen. Kaasun annostelu on helppoa, mutta jarrupolkimeen toivoisi parempaa tuntoa.

Matkustamo on tilava ja hiljainen, istuimet hyvin muotoillut ja istuma-asento luonteva niin edessä kuin takanakin. Autoon istahtaminen käynnistää auton automaattisesti, mutta näyttöruutu heräilee verkkaisemmin.

VW-sisarmalleihin verrattuna järjestelmävalikoiden käyttö on hiukan sujuvampaa, mutta edelleen turhauttavaa. Ajotilavalinnalla voi säätää ohjausta, kaasunvastetta ja iskunvaimennusta, mutta käynnistyksessä auto palauttaa asetukset normaaliin. Myös kaistavahti pitää vapauttaa tehtävästään joka lähdössä, koska se ei hyväksy ajolinjaa ajourien vieressä. Kojelauta ja materiaalit ovat kertaluokkaa parempia kuin Saksan siskossa.

Škoda Enyaq Sportline

Pidot paranee

Sähköauton sähäkkä kiihtyvyys ja takaveto arveluttavat talven lähestyessä. Nyt esiteltävä neliveto on tuttu Audin Q4:stä: etuakselille tulee oma sähkömoottorinsa, joka on pitävällä pinnalla kytketty irti ja valmiina luiston ilmaantuessa. Samalla huipputehon lukema on noussut 195 kilowattiin (265 hv), mutta on käytössä vain 30 sekunnin ajan akun varaustason ollessa yli 88 % ja ulkolämpötilan 23–50 astetta.

Škoda Enyaq Sportline Aika harvoin siis, eli eroa takavetoversioon ei juuri huomaa. Hätäisimpien kannattaakin odottaa RS-mallia (225 kW/306 hv). Nelivedon lisävastus ja satakunta lisäkiloa lisäävät kulutusta 1–2 kWh/100 km. Koleassa syyssäässä kulutuksen saa vaivoin pysymään alle 20 kWh:n, joten 77 kWh:n akun toimintasäde on maksimissaan 400, käytännössä lähempänä 300 kilometriä.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Škoda Enyaq 80x 4x4 Sportline iV

Hinta alkaen

57 133 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

64 250 €

Moottori

Sähköauto neliveto.

Teho

195 kW (265 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW.

Toimintamatka

471 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,9 s

Huippunopeus

160 km/h

Kulutus l/ 100 km

17,7 kWh/100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4653 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1604 mm, akseliväli 2770 mm
Tavaratila: 585–1 710 l
Omamassa: 2 195 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat