21.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 SportLine on valmis talveen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq sai nelivedon, lisää tehoa ja sporttisemman ulkonäön. Hyvää: runsaat tilat, istuimet, ajettavuus, mukavuus, ajovalot. Huonoa: paino, kulutus, valikoiden käyttö. Škoda Enyaq on hyvää vauhtia lunastamassa paikkaansa suositun Kodiaqin sähköisenä seuraajana. Nyt mallisto laajenee sekä nelivetoisella että sporttisemmalla versiolla. Molempien lisähinta on kolmisen tonnia, mikä on varsinkin nelivedosta kohtuullinen, sillä samalla tehoa tulee lisää. Pahoilla teillä ja umpihangessa liikkuva valitsee vain nelivedon, sillä Sportline-alusta on madallettu.Muutoin urheilullisuus on enemmänkin visuaalista: sporttipenkit, helmasarja, isommat pyörät, paremmat matriisiajovalot ja runsaasti kiiltäviä mustia somisteosia.Esittelyautoon oli ladattu liki kaikki varustepaketit. Autoveron poistaminen sähköautoilta tekee varustelusta houkuttelevaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen parhaimmistoaEnyaq on ehditty jo todeta esimerkilliseksi yhdistelmäksi ajettavuutta ja mukavuutta, tuhtia 2 200 kilon massaa ei juuri huomaa. Tuntuma tien pintaan on suodatettu sopivaksi, ja ohjauksen vaste on looginen. Kaasun annostelu on helppoa, mutta jarrupolkimeen toivoisi parempaa tuntoa. Matkustamo on tilava ja hiljainen, istuimet hyvin muotoillut ja istuma-asento luonteva niin edessä kuin takanakin. Autoon istahtaminen käynnistää auton automaattisesti, mutta näyttöruutu heräilee verkkaisemmin. VW-sisarmalleihin verrattuna järjestelmävalikoiden käyttö on hiukan sujuvampaa, mutta edelleen turhauttavaa. Ajotilavalinnalla voi säätää ohjausta, kaasunvastetta ja iskunvaimennusta, mutta käynnistyksessä auto palauttaa asetukset normaaliin. Myös kaistavahti pitää vapauttaa tehtävästään joka lähdössä, koska se ei hyväksy ajolinjaa ajourien vieressä. Kojelauta ja materiaalit ovat kertaluokkaa parempia kuin Saksan siskossa.Pidot paraneeSähköauton sähäkkä kiihtyvyys ja takaveto arveluttavat talven lähestyessä. Nyt esiteltävä neliveto on tuttu Audin Q4:stä: etuakselille tulee oma sähkömoottorinsa, joka on pitävällä pinnalla kytketty irti ja valmiina luiston ilmaantuessa. Samalla huipputehon lukema on noussut 195 kilowattiin (265 hv), mutta on käytössä vain 30 sekunnin ajan akun varaustason ollessa yli 88 % ja ulkolämpötilan 23–50 astetta. Aika harvoin siis, eli eroa takavetoversioon ei juuri huomaa. Hätäisimpien kannattaakin odottaa RS-mallia (225 kW/306 hv). Nelivedon lisävastus ja satakunta lisäkiloa lisäävät kulutusta 1–2 kWh/100 km. Koleassa syyssäässä kulutuksen saa vaivoin pysymään alle 20 kWh:n, joten 77 kWh:n akun toimintasäde on maksimissaan 400, käytännössä lähempänä 300 kilometriä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Enyaq 80x 4x4 Sportline iV Hinta alkaen 57 133 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 250 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 195 kW (265 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 471 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 17,7 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4653 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1604 mm, akseliväli 2770 mm Tavaratila: 585–1 710 l Omamassa: 2 195 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella