14.4.2021

Uudistunut Škoda Kodiaq – RS dieselistä bensiiniin

2021 uudistunut Škoda Kodiaq

Uudistunut Škoda Kodiaq tarjoaa pientä kasvojenkohotusta. Suurempi muutos on RS-mallin moottorinvaihto dieselistä bensiiniin.

Päivittynyt Škoda Kodiaq tulee tarjoamaan lisää näyttöä ja hiottua aerodynamiikkaa. Seitsemänpaikkaisenakin saatavan suuren katumaasturin kevyt kasvojenkohotus koskee pääosin keulailmettä, vaikka esimerkiksi takapuskurikin on uusi. Vuodelle 2021 uudistunut Škoda Kodiaq tulee ennakkomyyntiin alkukesästä 2021.

– Kodiaq on ollut meille todellinen pelinrakentaja. Se oli mallistomme katumaastureihin laajentamisen ensimmäinen malli, ja se avasi tien meille uuteen, nopeasti kasvavaan segmenttiin. Asiakkaamme ja kansainvälinen lehdistö on kiittänyt Kodiaqin Škodalle tyypillisiä vahvuuksia: hyvä vastine rahalle, reilut sisätilat ja kattava varustelu. Nyt olemme jalostaneet suuren katumaasturimallimme; uusilla saatavilla olevilla varusteilla kuten Matrix Led -ajovaloilla ja ergonomisilla istuimilla se on entistäkin turvallisempi ja mukavampi, sanoo Škoda Auton pääjohtaja Thomas Schäfer.

2021 Škoda Kodiaq

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut Škoda Kodiaq

Vuonna 2016 esitelty malli pyrkii nyt seuraamaan valmistajan tuoreinta muotokieltä. Luonnollisesti valittu varusteluversio vaikuttaa jatkossakin ulkonäköön ja perinteisempien varusteluvaihtoehtojen (Active, Ambition ja Style) lisäksi Škoda erottelee omiksi malliversioikseen kolmikon L&K, Sportline sekä RS.

Näistä Active, Ambition ja Style tarjoaa etu- ja takahelmassa alumiininväriset yksityiskohdat. Uudistettu keulailme, kohotettu konepelti ja entistä pystympi keulamaski kuuluvat olennaisimpiin muutoksiin. Vakiovarusteluun kuuluu led-ajovalot, mutta myös Matrix Led -ajovalot on ostettavissa.

Vannevalikoimaa on uudistettu ja se venyy 20-tuuman kokoon asti vaikuttaen myös auton aerodynamiikkaan. Erityiset Aero-kevytmetallivanteet, uudistetut etu- ja takapuskuri sekä uusi kiiltävän musta takaspoileri ja takalasin yläkulmien ilmanohjaimet pienentävät auton ilmanvastusta.

2021 Škoda Kodiaq

Uusi sisäilme ja Virtual Cockpit

Uudet koristelistat, verhoilujen kontrastitikkaukset sekä led-tunnelmavalaistus piristää päivitystä sisätiloissa. Samalla saataville tulee ensimmäistä kertaa ergonomiset istuimet perforoidulla, eli rei'itetyllä, nahalla, laajoilla sähkösäädöillä, ilmastoinnilla ja hierontatoiminnolla. Toisaalta halukkaat voivat myös valita Ambition- ja Style-varusteluversioihin vegaanisella kierrätysmateriaalilla verhoillut Eco-istuimet.

Canton Sound System -äänentoistojärjestelmää tarjotaan jatkossakin lisähintaa vastaan. Siinä on nyt kojelaudan keskellä olevan keskikaiuttimen ja tavaratilaan asennetun subwooferin lisäksi kymmenen kaiutinta aiemman kahdeksan sijasta.

2021 Škoda Kodiaq

Kodiaq-mallistoon saatavissa olevan Virtual Cockpit -mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa ja näyttöön on valittavissa neljä erilaista näkymää. Tosin RS- ja Sportilne-malliversioissa mittaristonäytössä on lisänä viides näkymävaihtoehto (Sport).

Avustinjärjestelmissä on uutena tarjolla edelleen kehitetty kuljettajan ja matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist. Tässä uudessa versiossa käytetään lisänä taakse asennettuja tutkia, joilla havaitaan peräänajovaara.

Kodiaq RS 2.0 TSI

Kodiaq-malliston huipulle sijoittuva RS-malliversio on saanut uuden visuaalisen ilmeen ja vaihtanut polttoaineen dieselistä bensiiniin. Volkswagen-konsernin Evo-moottorisukupolven 2.0 TSI -bensiinimoottori kehittää tehoa 180 kilowattia (245 hv) tehoa, eli 4 kilowattia aiemman RS-mallin bi-turbodieselmoottoria enemmän. Uusi moottori on myös 60 kilogrammaa edellistä TDI-moottoria kevyempi.

Samalla koko moottoripaletti on päivittynyt Volkswagen Groupin tuoreimpaan Evo-sukuplveen. Näihin lukeututvat kaksi muuta bensiinimoottoria: 1.5 TSI teholtaan 110 kW (150 hv) ja 2.0 TSI teholtaan 140 kW (190 hv), sekä kaksi 2.0 TDI -dieselmoottorin versiota tehoiltaan 110 kW (150 hv) ja 147 kW (200 hv).

2021 uudistunut Škoda Kodiaq

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusteet tallella

Kasvojenkohotus ei ole kajonnut perusteisiin, vaan tutut vahvuudet ovat yhä tallella. Kodiaq on yhä noin 4,7 metriä pitkä ja tarjoaa varsin suuret sisätilat. Tavaratila on mahdollista laajentaa takaistuimet kaatamalla 2 065 litran vetoisuuteen tai taakse on hankittavissa kolmannen istuinrivin istuimet seitsemän matkaajan mahduttamiseksi.

Nyt jäämme odottamaan uudistuneen malliston hintoja, vaikka suuria muutoksia tuskin on odotettavissa. Näin yönsä voinee nukkua jatkossakin rauhassa.

Kuvat ja lähde: Škoda

Luetuimmat