10.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: maasturimpi maasturi – Škoda Kodiaq Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikö SUV-autosi näytä tarpeeksi maastomaiselta? Škoda Kodiaq Scout paikkaa puutteen. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, ajoasento, toimiva puheenvahvistusjärjestelmä. Huonoa: vaihteiston laiska reagointi. Erikokoiset katumaasturit valtaavat jatkuvasti alaa perinteisiltä perheautoilta. Niinpä on luonnollista, että myös vahvemmin teemoitetut varustetasot leviävät pikkuhiljaa korkeampiin kulkupeleihin. Ääritapauksena tässä trendissä on Škoda Kodiaq Scout, suuren SUV-mallin maastohenkisempi painos. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muovia ja metallia Katumaasturin ja maastomeikin yhdistelmä saattaa kuulostaa päälle liimatulta, mutta jos somisteet, kuten etu- ja takapuskurien alle sijoitetut hopeanharmaat ”alleajosuojat” miellyttävät silmää, eipä niistä haittaakaan ole. Scoutin sivupeilien kotelot jakavat saman hopeisen sävyn, ja 19 tuuman vanteetkin ovat mallille tyypilliset. Auton alta löytyy myös ihan käytännön katetta, sillä Scoutissa on vakiona niin kutsuttu huonon tien paketti, mikä merkitsee parempaa suojausta moottorille, vaihteistolle, takatukivarsille, jarruvaijereille sekä jarru- ja polttoaineputkille. Muihin Kodiaqeihin tämän paketin saa 265 euron lisähintaan, plus mallikohtaiset verot päälle. Scout asettuu kuuden varustetason joukossa ylempään päähän – kalleimmasta positiosta pitää edelleen kiinni loistelias Exclusive. Tarjolla on kaksi bensiini- ja dieselmoottoria, mutta voimansiirtopuoli on esivalittu: Scout on teemaan sopivasti aina nelivetoinen, ja myös automaattivaihteinen. Kehut kertauksena Sisustuksessa ei erityisiä näkyviä Scout-lisiä ole – lukuun ottamatta tietynlaisia kynnyslistoja etuoviaukoissa sekä alcantara-osanahkaverhoilua istuimissa. Niinpä tähän yhteyteen sopivat samat kehut mitkä olemme jo maininneet aiemmassa vastaavalla tekniikalla toteutetun Kodiaqin koeajossa auto on vaivaton ajettava, tilava, mukava ja edustava, ja etenemisen eleettömyys vaikuttaa vain korostuvan, mitä huonommaksi talvikeli muuttuu. Lisänä mainitsisimme oikeastaan vain kaksoiskytkinvaihteiston liiallisen ekohenkisyyden: kaasua pitää painaa yllättävän syvälle, jotta pienempi pykälä menisi viimeinkin sisään. Onneksi dieselin käyntiäänen vaihteleminen ei sentään rasita korvia. Karhu kaiuttimista Se, mikä varasti koeajotiimimme huomion joksikin aikaa kokonaan, ei sinänsä liittynyt Scout-varustetasoon. Miltei kaikissa Kodiaqeissa on nimittäin vakiona In Car Communication -järjestelmä, joka nappaa mikrofonilla etumatkustajien äänet ja välittää ne sähköisesti vahvistettuina kaiuttimien kautta takamatkustajien korviin. Ei enää aivan uunituore, mutta erinomainen oivallus – ja kaiken lisäksi varsin käyttökelpoinen sellainen. Kodiaqinhan saa myös seitsenpaikkaisena, jollainen koeajoautommekin oli – tällöin kuskille ja ”peräkontissa” istuvalle jälkikasvulle kertyy tunnetusti kommunikointivaikeuksia. Puheenvahvistusta voi säätää kosketusnäytöstä kymmenportaisesti. Kun ääni on saatu riittävälle voimakkuudelle ja peruskomennot takariville jaettua, voikin siirtyä järjestelmän hupipuoleen – asteittain lisää volumea ja Alaskassa elelevän kodiakinkarhun murinaa matkimaan. Mitäpä sitä ei tekisi autossa viihtymisen eteen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.skoda.fi/kodiaq Škoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG A Hinta alkaen 53 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 900 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?