10.2.2018

Koeajo: maasturimpi maasturi – Škoda Kodiaq Scout

Škoda Kodiaq Scout

Eikö SUV-autosi näytä tarpeeksi maastomaiselta? Škoda Kodiaq Scout paikkaa puutteen. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, ajoasento, toimiva puheenvahvistusjärjestelmä. Huonoa: vaihteiston laiska reagointi.

Erikokoiset katumaasturit valtaavat jatkuvasti alaa perinteisiltä perheautoilta. Niinpä on luonnollista, että myös vahvemmin teemoitetut varustetasot leviävät pikkuhiljaa korkeampiin kulkupeleihin. Ääritapauksena tässä trendissä on Škoda Kodiaq Scout, suuren SUV-mallin maastohenkisempi painos.

Škoda Kodiaq Scout

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muovia ja metallia

Katumaasturin ja maastomeikin yhdistelmä saattaa kuulostaa päälle liimatulta, mutta jos somisteet, kuten etu- ja takapuskurien alle sijoitetut hopeanharmaat ”alleajosuojat” miellyttävät silmää, eipä niistä haittaakaan ole. Scoutin sivupeilien kotelot jakavat saman hopeisen sävyn, ja 19 tuuman vanteetkin ovat mallille tyypilliset.

Auton alta löytyy myös ihan käytännön katetta, sillä Scoutissa on vakiona niin kutsuttu huonon tien paketti, mikä merkitsee parempaa suojausta moottorille, vaihteistolle, takatukivarsille, jarruvaijereille sekä jarru- ja polttoaineputkille. Muihin Kodiaqeihin tämän paketin saa 265 euron lisähintaan, plus mallikohtaiset verot päälle.

Scout asettuu kuuden varustetason joukossa ylempään päähän – kalleimmasta positiosta pitää edelleen kiinni loistelias Exclusive. Tarjolla on kaksi bensiini- ja dieselmoottoria, mutta voimansiirtopuoli on esivalittu: Scout on teemaan sopivasti aina nelivetoinen, ja myös automaattivaihteinen.

Škoda Kodiaq Scout

Kehut kertauksena

Sisustuksessa ei erityisiä näkyviä Scout-lisiä ole – lukuun ottamatta tietynlaisia kynnyslistoja etuoviaukoissa sekä alcantara-osanahkaverhoilua istuimissa.

Škoda Kodiaq Scout

Niinpä tähän yhteyteen sopivat samat kehut mitkä olemme jo maininneet aiemmassa vastaavalla tekniikalla toteutetun Kodiaqin koeajossa auto on vaivaton ajettava, tilava, mukava ja edustava, ja etenemisen eleettömyys vaikuttaa vain korostuvan, mitä huonommaksi talvikeli muuttuu.

Lisänä mainitsisimme oikeastaan vain kaksoiskytkinvaihteiston liiallisen ekohenkisyyden: kaasua pitää painaa yllättävän syvälle, jotta pienempi pykälä menisi viimeinkin sisään. Onneksi dieselin käyntiäänen vaihteleminen ei sentään rasita korvia.

Karhu kaiuttimista

Se, mikä varasti koeajotiimimme huomion joksikin aikaa kokonaan, ei sinänsä liittynyt Scout-varustetasoon. Miltei kaikissa Kodiaqeissa on nimittäin vakiona In Car Communication -järjestelmä, joka nappaa mikrofonilla etumatkustajien äänet ja välittää ne sähköisesti vahvistettuina kaiuttimien kautta takamatkustajien korviin.

Ei enää aivan uunituore, mutta erinomainen oivallus – ja kaiken lisäksi varsin käyttökelpoinen sellainen. Kodiaqinhan saa myös seitsenpaikkaisena, jollainen koeajoautommekin oli – tällöin kuskille ja ”peräkontissa” istuvalle jälkikasvulle kertyy tunnetusti kommunikointivaikeuksia.

Puheenvahvistusta voi säätää kosketusnäytöstä kymmenportaisesti. Kun ääni on saatu riittävälle voimakkuudelle ja peruskomennot takariville jaettua, voikin siirtyä järjestelmän hupipuoleen – asteittain lisää volumea ja Alaskassa elelevän kodiakinkarhun murinaa matkimaan. Mitäpä sitä ei tekisi autossa viihtymisen eteen.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: www.skoda.fi/kodiaq

Škoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG A

Hinta alkaen

53 854 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

66 900 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3250 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

150 g/km

Mitat

pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat