19.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq on kuin Suomeen suunniteltu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava, mukava ja hyvin varustettu Škoda Kodiaq täyttää korkeat odotukset. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, varustelu kautta malliston, tilat. Huonoa: kulutus moottoritiellä, ajovalot varauksin. Škoda Kodiaq lienee yksi vuoden odotetuimmista uutuuksista. Eikä ihme, sopiihan tilava nelivetoinen katumaasturi mainiosti mökkeilevään ja harrastavaan Suomeen. Volkswagenin odotetuista katumaastureista, Seat Atecasta, Volkswagen Tiguanista ja Škoda Kodiaqista juuri viimeisin on joukon suurin, 21 senttimetriä Tiguania pidempi. Yksitoista senteistä on sijoitettu akseliväliin. Keväällä Tiguanista esitellään Kodiaqin mittoihin venytetty Allspace-versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisaa kyytiä Ohjaamon ilme on pelkistetyn laadukas. Peruslaadukkaat materiaalit täyttävät tehtävänsä, eikä ergonomiassa ole valittamista. Pitkän akselivälin ansiosta Škodan takaistuimella on erinomaiset oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs, kiitos säädettävän selkänojan kaltevuuden ja yltäkylläisen polvi- ja varvastilan. Istuin säätyy pituussuuntaankin, joten polvitilasta voi tinkiä kolmannen istuinrivin vuoksi. Sen kaksi erillisistuinta eivät ole ahtaimmasta päästä, mutta ketterällekin aikuiselle ne kelpaavat vain väliaikaisesti. Onneksi istuimet taittuvat nopeasti alas, tai sitten sen voi jättää kauppaan. Takaistuin liukuu kahdessa osassa pituussuuntaan ja selkänojan kallistusta voi säätää. Etualan istuin on täysin taka-aksennossa. Polvitilaa on yltäkylläisesti, ja alhaalle sijoitetun jalkatilan ansiosta reisituki on mainio. Kuljettajan ympäristö on kunnossa. Style ja Exclusive -varustetasojen sähkösäätöiset istuimet tarjoavat erinomaisen ajoasennon, ja käteen sopiva ohjauspyörä välittää kevyen sekä tarkan yhteyden tiehen. Ylellisesti varustellun koeajoauton sähkösäätöistä DCC-iskunvaimennusta voi kehua mukavaksi, vaikka alla pyörivät peräti 19-tuumaiset vanteet. Perusasetuksilla Kodiaq suodattaa tienpinnan karheudet mainiosti, mukavuusasetus lisää menoon letkeää, mutta hallittua keinahtelua töyssyjen yli. Urheilullisuudenkaipuuta lääkitsee urheiluasetus. Ei turhaa kikkailua Kosketusnäytön kiiltävä pinta näyttää laadukkaalle, mutta peilailuun saa tottua. Škodan katumaasturi saa ensimmäisten joukossa Volkswagen Groupin uuden kosketusnäytön. Uudistuneesta Volkswagen Golfista poiketen Škoda ei ole hylännyt toimivia säätönuppeja. Exclusiveen kuuluva Columbus-navigaattori tarjoaa näyttävän ja selkeän käyttöliittymän, jonka käyttö ei valitettavasti onnistu hansikkailla. Valikkojen kautta pääsee nyt nettiinkin tarkistamaan muun muassa säätä ja polttoaineiden hintoja. Ohjaamon ilme on konstailemattoman rauhallinen. Tärkeimpiä pintoja verhoaa laadukkaat materiaali, eikä kovimmatkaan muovi petä vaikutelmaa. Edullisinta Active-varustetasoa lukuun ottamatta Kodiaq varustellaan Škodan ensimmäisin led-ajovaloin. Valokuvio on hieman laikukas, ja yläreunasta terävä valoraja haittaa liikennemerkkien luettavuutta pimeällä. Onneksi ajovalojen pesimet löytyvät kaikista malleista. Moottoritiellä janoinen Koeajoauton voimalinjan 150 hevosvoimainen painos ärsytti viivyttelyllään Volkswagen Tiguanin keulalla viime kesällä, mutta ilmeisesti pakettia on hiottu. Nyt Kodiaqissa 190 hevosvoimaisen dieselin ja seitsenpykäläisen DSG-vaihteiston yhteistyö pelaa hienosti, eikä edes liikkeellelähdöissä esiinny vaihteistotyypille ominaista viivyttelyä. Taajamassa sähäkästi liikuttava moottori alkaa maantiellä hiipua noin 1 800-kiloisen ja korkean auton edessä. Työskentely näkyy kulutuksessa: moottoritiellä auto nielee lähes kahdeksan litraa sadalla. Myöhemmissä koeajoissa nähdään, miten perusmallien voimanlähteet riittävät. Kokonaisuutena Škoda Kodiaq on vaikuttava esitys. Jos historian sivut olisivat kääntyneet toisin ja Suomessa olisi oma automerkki, voisi se valmistaa juuri Škoda Kodiaqin kaltaista tilavaa ja elämään sopeutuvaa katumaasturia. Sen nimi voisi olla Kontio. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Antti Hentinen Lisätietoja: skoda.fi/kodiaq/ Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Hinta alkaen 55 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 505 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan