Koeajo: Škoda Kodiaq on kuin Suomeen suunniteltu
Tilava, mukava ja hyvin varustettu Škoda Kodiaq täyttää korkeat odotukset. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, varustelu kautta malliston, tilat. Huonoa: kulutus moottoritiellä, ajovalot varauksin.
Škoda Kodiaq lienee yksi vuoden odotetuimmista uutuuksista. Eikä ihme, sopiihan tilava nelivetoinen katumaasturi mainiosti mökkeilevään ja harrastavaan Suomeen.
Volkswagenin odotetuista katumaastureista, Seat Atecasta, Volkswagen Tiguanista ja Škoda Kodiaqista juuri viimeisin on joukon suurin, 21 senttimetriä Tiguania pidempi. Yksitoista senteistä on sijoitettu akseliväliin. Keväällä Tiguanista esitellään Kodiaqin mittoihin venytetty Allspace-versio.
Leppoisaa kyytiä

Ohjaamon ilme on pelkistetyn laadukas. Peruslaadukkaat materiaalit täyttävät tehtävänsä, eikä ergonomiassa ole valittamista.
Pitkän akselivälin ansiosta Škodan takaistuimella on erinomaiset oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs, kiitos säädettävän selkänojan kaltevuuden ja yltäkylläisen polvi- ja varvastilan. Istuin säätyy pituussuuntaankin, joten polvitilasta voi tinkiä kolmannen istuinrivin vuoksi. Sen kaksi erillisistuinta eivät ole ahtaimmasta päästä, mutta ketterällekin aikuiselle ne kelpaavat vain väliaikaisesti. Onneksi istuimet taittuvat nopeasti alas, tai sitten sen voi jättää kauppaan.

Takaistuin liukuu kahdessa osassa pituussuuntaan ja selkänojan kallistusta voi säätää. Etualan istuin on täysin taka-aksennossa. Polvitilaa on yltäkylläisesti, ja alhaalle sijoitetun jalkatilan ansiosta reisituki on mainio.
Kuljettajan ympäristö on kunnossa. Style ja Exclusive -varustetasojen sähkösäätöiset istuimet tarjoavat erinomaisen ajoasennon, ja käteen sopiva ohjauspyörä välittää kevyen sekä tarkan yhteyden tiehen.
Ylellisesti varustellun koeajoauton sähkösäätöistä DCC-iskunvaimennusta voi kehua mukavaksi, vaikka alla pyörivät peräti 19-tuumaiset vanteet. Perusasetuksilla Kodiaq suodattaa tienpinnan karheudet mainiosti, mukavuusasetus lisää menoon letkeää, mutta hallittua keinahtelua töyssyjen yli. Urheilullisuudenkaipuuta lääkitsee urheiluasetus.
Ei turhaa kikkailua
Škodan katumaasturi saa ensimmäisten joukossa Volkswagen Groupin uuden kosketusnäytön. Uudistuneesta Volkswagen Golfista poiketen Škoda ei ole hylännyt toimivia säätönuppeja. Exclusiveen kuuluva Columbus-navigaattori tarjoaa näyttävän ja selkeän käyttöliittymän, jonka käyttö ei valitettavasti onnistu hansikkailla. Valikkojen kautta pääsee nyt nettiinkin tarkistamaan muun muassa säätä ja polttoaineiden hintoja.
Ohjaamon ilme on konstailemattoman rauhallinen. Tärkeimpiä pintoja verhoaa laadukkaat materiaali, eikä kovimmatkaan muovi petä vaikutelmaa.
Edullisinta Active-varustetasoa lukuun ottamatta Kodiaq varustellaan Škodan ensimmäisin led-ajovaloin. Valokuvio on hieman laikukas, ja yläreunasta terävä valoraja haittaa liikennemerkkien luettavuutta pimeällä. Onneksi ajovalojen pesimet löytyvät kaikista malleista.
Moottoritiellä janoinen
Koeajoauton voimalinjan 150 hevosvoimainen painos ärsytti viivyttelyllään Volkswagen Tiguanin keulalla viime kesällä, mutta ilmeisesti pakettia on hiottu. Nyt Kodiaqissa 190 hevosvoimaisen dieselin ja seitsenpykäläisen DSG-vaihteiston yhteistyö pelaa hienosti, eikä edes liikkeellelähdöissä esiinny vaihteistotyypille ominaista viivyttelyä.
Taajamassa sähäkästi liikuttava moottori alkaa maantiellä hiipua noin 1 800-kiloisen ja korkean auton edessä. Työskentely näkyy kulutuksessa: moottoritiellä auto nielee lähes kahdeksan litraa sadalla. Myöhemmissä koeajoissa nähdään, miten perusmallien voimanlähteet riittävät.
Kokonaisuutena Škoda Kodiaq on vaikuttava esitys. Jos historian sivut olisivat kääntyneet toisin ja Suomessa olisi oma automerkki, voisi se valmistaa juuri Škoda Kodiaqin kaltaista tilavaa ja elämään sopeutuvaa katumaasturia. Sen nimi voisi olla Kontio.