19.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq on kuin Suomeen suunniteltu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava, mukava ja hyvin varustettu Škoda Kodiaq täyttää korkeat odotukset. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, varustelu kautta malliston, tilat. Huonoa: kulutus moottoritiellä, ajovalot varauksin. Škoda Kodiaq lienee yksi vuoden odotetuimmista uutuuksista. Eikä ihme, sopiihan tilava nelivetoinen katumaasturi mainiosti mökkeilevään ja harrastavaan Suomeen.Volkswagenin odotetuista katumaastureista, Seat Atecasta, Volkswagen Tiguanista ja Škoda Kodiaqista juuri viimeisin on joukon suurin, 21 senttimetriä Tiguania pidempi. Yksitoista senteistä on sijoitettu akseliväliin. Keväällä Tiguanista esitellään Kodiaqin mittoihin venytetty Allspace-versio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa kyytiäOhjaamon ilme on pelkistetyn laadukas. Peruslaadukkaat materiaalit täyttävät tehtävänsä, eikä ergonomiassa ole valittamista.Pitkän akselivälin ansiosta Škodan takaistuimella on erinomaiset oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs, kiitos säädettävän selkänojan kaltevuuden ja yltäkylläisen polvi- ja varvastilan. Istuin säätyy pituussuuntaankin, joten polvitilasta voi tinkiä kolmannen istuinrivin vuoksi. Sen kaksi erillisistuinta eivät ole ahtaimmasta päästä, mutta ketterällekin aikuiselle ne kelpaavat vain väliaikaisesti. Onneksi istuimet taittuvat nopeasti alas, tai sitten sen voi jättää kauppaan.Takaistuin liukuu kahdessa osassa pituussuuntaan ja selkänojan kallistusta voi säätää. Etualan istuin on täysin taka-aksennossa. Polvitilaa on yltäkylläisesti, ja alhaalle sijoitetun jalkatilan ansiosta reisituki on mainio.Kuljettajan ympäristö on kunnossa. Style ja Exclusive -varustetasojen sähkösäätöiset istuimet tarjoavat erinomaisen ajoasennon, ja käteen sopiva ohjauspyörä välittää kevyen sekä tarkan yhteyden tiehen.Ylellisesti varustellun koeajoauton sähkösäätöistä DCC-iskunvaimennusta voi kehua mukavaksi, vaikka alla pyörivät peräti 19-tuumaiset vanteet. Perusasetuksilla Kodiaq suodattaa tienpinnan karheudet mainiosti, mukavuusasetus lisää menoon letkeää, mutta hallittua keinahtelua töyssyjen yli. Urheilullisuudenkaipuuta lääkitsee urheiluasetus.Ei turhaa kikkailuaKosketusnäytön kiiltävä pinta näyttää laadukkaalle, mutta peilailuun saa tottua.Škodan katumaasturi saa ensimmäisten joukossa Volkswagen Groupin uuden kosketusnäytön. Uudistuneesta Volkswagen Golfista poiketen Škoda ei ole hylännyt toimivia säätönuppeja. Exclusiveen kuuluva Columbus-navigaattori tarjoaa näyttävän ja selkeän käyttöliittymän, jonka käyttö ei valitettavasti onnistu hansikkailla. Valikkojen kautta pääsee nyt nettiinkin tarkistamaan muun muassa säätä ja polttoaineiden hintoja.Ohjaamon ilme on konstailemattoman rauhallinen. Tärkeimpiä pintoja verhoaa laadukkaat materiaali, eikä kovimmatkaan muovi petä vaikutelmaa.Edullisinta Active-varustetasoa lukuun ottamatta Kodiaq varustellaan Škodan ensimmäisin led-ajovaloin. Valokuvio on hieman laikukas, ja yläreunasta terävä valoraja haittaa liikennemerkkien luettavuutta pimeällä. Onneksi ajovalojen pesimet löytyvät kaikista malleista.Moottoritiellä janoinenKoeajoauton voimalinjan 150 hevosvoimainen painos ärsytti viivyttelyllään Volkswagen Tiguanin keulalla viime kesällä, mutta ilmeisesti pakettia on hiottu. Nyt Kodiaqissa 190 hevosvoimaisen dieselin ja seitsenpykäläisen DSG-vaihteiston yhteistyö pelaa hienosti, eikä edes liikkeellelähdöissä esiinny vaihteistotyypille ominaista viivyttelyä.Taajamassa sähäkästi liikuttava moottori alkaa maantiellä hiipua noin 1 800-kiloisen ja korkean auton edessä. Työskentely näkyy kulutuksessa: moottoritiellä auto nielee lähes kahdeksan litraa sadalla. Myöhemmissä koeajoissa nähdään, miten perusmallien voimanlähteet riittävät.Kokonaisuutena Škoda Kodiaq on vaikuttava esitys. Jos historian sivut olisivat kääntyneet toisin ja Suomessa olisi oma automerkki, voisi se valmistaa juuri Škoda Kodiaqin kaltaista tilavaa ja elämään sopeutuvaa katumaasturia. Sen nimi voisi olla Kontio.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Antti HentinenLisätietoja: skoda.fi/kodiaq/ Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Hinta alkaen 55 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 505 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen