18.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi Volkswagen Tiguan – henkilöauto hyvässä vai pahassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on erittäin henkilöautomainen katumaasturi. Se on yhtä aikaa auton paras ja huonoin puoli. Hyvää: Ulkonäkö, henkilöautomaisuus, tilat. Huonoa: jousitusmukavuus 20-tuumaisilla vanteilla, voimalinjan toiminta. Volkswagen Tiguan vie ajatukset vuoden 2015 syksyyn. Uusi katumaasturi oli Volkswagenin tuorein tähtimalli, jonka suunnittelussa tuskin oli säästelty. Vain muutama viikko myöhemmin maailma muuttui. Viranomaiset syynäsivät dieseleitä, media riepotteli ja julkisesti nöyrtyvä valmistaja hautasi itsevarman Das Auto -tunnuslauseensa autojen autona. Dieselgateksi kutsutun vyyhdin alettua Volkswagenin uusiin malleihin suhtautuu ennakkoluuloisemmin: onko kriisin keskellä hutiloitu, jätetty merkkiä leimaava viimeistely kesken tai esitelty suorannainen raakile? Ohjaamo on laadukas ja selkeä, mutta fiilistä ei ole Golfia enempää. Tiguan toki esiteltiin ennen typpioksidikärähdystä, mutta suuri osa hiomisesta on tehty Volkswagenin nykytodellisuudessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Wolfsburgin kasvatti Tiguanin perusteella Volkswagenin myrsky on eristetty tuotekehityksestä. Katumaasturi tuntuu juuri niin Volkswagenilta, kuin auto voi hyvässä ja pahassa tuntua. Uutuus vaihtaa ensimmäisen sukupolven pyöreyden tyylikkään särmikkäisiin linjoihin. Passatia muistuttavaa kromikeulaa on kasvatettu korkeammaksi. Se tuo autolle aivan oman ilmeensä Volkswagen-mallistossa. Kylkeä hallitsee tila-auto Touranista tuttu terävä pokkaus, joka kaartuu ehkä volkkareista tyylikkäimpiin takavaloihin. Terävä kylkipokkaus kaartuu mataliin ja tyylikkäisiin takavaloihin. Touran on innoittanut myös sisätiloja. Tiguanin takaistuimet liikkuvat tila-autojen tapaan pituussuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö auttaa löytämään hyvän kompromissin tavaratilan ja mukavuuden välillä. Reunapaikoilla istuville tarjoillaan etuistuimien selkänojista taittuvia pöytiä. Kuin henkilöauto Kuljettajan paikalta auton tunnistaa Tiguaniksi lähinnä istuinkorkeudesta. Materiaalit ja muodot muistuttavat Touranin ja Golfin yhdistelmää. Maastohenkisyydestä muistuttaa lähinnä ajotilakytkin ja kosketusnäytön takaa löytyvä Offroad-näyttö. Sen ilmaisemat korkeus-, eturenkaiden kulma- ja lämpötilatiedot eivät varsinaisesti nosta tunnelmaa. Säätyvät takaistuimet tuovat katumaasturiin ripauksen tila-autoa. Jos maastohenkeä ei löydä muotoilusta, ei sitä onneksi huomaa ajettavuudestakaan. Keveän ohjauksen ja kallistelemattoman kaarrekäytöksen ansiosta Tiguan tuntuu henkilöautolta. Näyttävä vai mukava? Katumaasturin ajo-ominaisuudet eivät kuitenkaan ole moitteettomat. Volkswagen Tiguanin alustaa vaivaa Passatista tuttu nypytys. Suuret töyssyt ylittyvät ongelmitta, mutta asfaltin epätasaisuus, saumat ja muut terävyydet kantautuvat kieltämättä komeista 20-tuumaisista vanteista takapuoleen asti. Estetiikan ja mukavuuden väliltä löytynee parempi kompromissi pari tuumaa pienemmillä vanteilla. Ulkonäön ehdoilla. Komeat 20-tuumaiset vanteet kieltämättä sopivat Tiguaniin, mutta takapuoli ei tykkää. Koeajoauton 150-hevosvoimainen dieselmoottori tarjoaa numeroarvoja verkkaisemman kumppanin 1673 kiloiselle autolle. Täyskiihdytyksissä aika alkaa käydä pitkäksi, ja taajamassa kaasua saa ajoittain annostella odotettua reippaammin. Välillä kaasua saa survoa kunnolla, jotta alaspäinvaihto siivittäisi Tiguanin laukkaan. Vaivattomuutta halajavien kannattanee koeajaa myös tehokkaampi 190 hevosvoimainen vaihtoehto, tai harkita omatoimista vaihtamista. Tiguanilla voi hinata 2500 kiloista jarrullista kärryä. Ylikokoisia vanteita ja oudon puhditonta moottoria lukuun ottamatta Tiguanista on vaikea löytää moitittavaa. Suurin kritiikki kohdistuukin kokonaisuuden tasapaksuuteen: komeaa ulkonäköä lukuun ottamatta uutuudessa ei juuri ole maastoautofiilistä. Nelivetoa, automaattivaihteistoa ja ilmavaa maavaraa etsivälle Tiguan on varteen otettava volkkarivaihtoehto, mutta fiilispohjalta sitä on vaikea valita. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Tiguan Comfortline 2,0 TDI110 kW 4MOTION DSG Hinta alkaen 44 357 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 993 € Moottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2681 mm Tavaratila: 615 l Omamassa: 1673 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan