19.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq on kuin Suomeen suunniteltu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava, mukava ja hyvin varustettu Škoda Kodiaq täyttää korkeat odotukset. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, varustelu kautta malliston, tilat. Huonoa: kulutus moottoritiellä, ajovalot varauksin. Škoda Kodiaq lienee yksi vuoden odotetuimmista uutuuksista. Eikä ihme, sopiihan tilava nelivetoinen katumaasturi mainiosti mökkeilevään ja harrastavaan Suomeen. Volkswagenin odotetuista katumaastureista, Seat Atecasta, Volkswagen Tiguanista ja Škoda Kodiaqista juuri viimeisin on joukon suurin, 21 senttimetriä Tiguania pidempi. Yksitoista senteistä on sijoitettu akseliväliin. Keväällä Tiguanista esitellään Kodiaqin mittoihin venytetty Allspace-versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisaa kyytiä Ohjaamon ilme on pelkistetyn laadukas. Peruslaadukkaat materiaalit täyttävät tehtävänsä, eikä ergonomiassa ole valittamista. Pitkän akselivälin ansiosta Škodan takaistuimella on erinomaiset oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs, kiitos säädettävän selkänojan kaltevuuden ja yltäkylläisen polvi- ja varvastilan. Istuin säätyy pituussuuntaankin, joten polvitilasta voi tinkiä kolmannen istuinrivin vuoksi. Sen kaksi erillisistuinta eivät ole ahtaimmasta päästä, mutta ketterällekin aikuiselle ne kelpaavat vain väliaikaisesti. Onneksi istuimet taittuvat nopeasti alas, tai sitten sen voi jättää kauppaan. Takaistuin liukuu kahdessa osassa pituussuuntaan ja selkänojan kallistusta voi säätää. Etualan istuin on täysin taka-aksennossa. Polvitilaa on yltäkylläisesti, ja alhaalle sijoitetun jalkatilan ansiosta reisituki on mainio. Kuljettajan ympäristö on kunnossa. Style ja Exclusive -varustetasojen sähkösäätöiset istuimet tarjoavat erinomaisen ajoasennon, ja käteen sopiva ohjauspyörä välittää kevyen sekä tarkan yhteyden tiehen. Ylellisesti varustellun koeajoauton sähkösäätöistä DCC-iskunvaimennusta voi kehua mukavaksi, vaikka alla pyörivät peräti 19-tuumaiset vanteet. Perusasetuksilla Kodiaq suodattaa tienpinnan karheudet mainiosti, mukavuusasetus lisää menoon letkeää, mutta hallittua keinahtelua töyssyjen yli. Urheilullisuudenkaipuuta lääkitsee urheiluasetus. Ei turhaa kikkailua Kosketusnäytön kiiltävä pinta näyttää laadukkaalle, mutta peilailuun saa tottua. Škodan katumaasturi saa ensimmäisten joukossa Volkswagen Groupin uuden kosketusnäytön. Uudistuneesta Volkswagen Golfista poiketen Škoda ei ole hylännyt toimivia säätönuppeja. Exclusiveen kuuluva Columbus-navigaattori tarjoaa näyttävän ja selkeän käyttöliittymän, jonka käyttö ei valitettavasti onnistu hansikkailla. Valikkojen kautta pääsee nyt nettiinkin tarkistamaan muun muassa säätä ja polttoaineiden hintoja. Ohjaamon ilme on konstailemattoman rauhallinen. Tärkeimpiä pintoja verhoaa laadukkaat materiaali, eikä kovimmatkaan muovi petä vaikutelmaa. Edullisinta Active-varustetasoa lukuun ottamatta Kodiaq varustellaan Škodan ensimmäisin led-ajovaloin. Valokuvio on hieman laikukas, ja yläreunasta terävä valoraja haittaa liikennemerkkien luettavuutta pimeällä. Onneksi ajovalojen pesimet löytyvät kaikista malleista. Moottoritiellä janoinen Koeajoauton voimalinjan 150 hevosvoimainen painos ärsytti viivyttelyllään Volkswagen Tiguanin keulalla viime kesällä, mutta ilmeisesti pakettia on hiottu. Nyt Kodiaqissa 190 hevosvoimaisen dieselin ja seitsenpykäläisen DSG-vaihteiston yhteistyö pelaa hienosti, eikä edes liikkeellelähdöissä esiinny vaihteistotyypille ominaista viivyttelyä. Taajamassa sähäkästi liikuttava moottori alkaa maantiellä hiipua noin 1 800-kiloisen ja korkean auton edessä. Työskentely näkyy kulutuksessa: moottoritiellä auto nielee lähes kahdeksan litraa sadalla. Myöhemmissä koeajoissa nähdään, miten perusmallien voimanlähteet riittävät. Kokonaisuutena Škoda Kodiaq on vaikuttava esitys. Jos historian sivut olisivat kääntyneet toisin ja Suomessa olisi oma automerkki, voisi se valmistaa juuri Škoda Kodiaqin kaltaista tilavaa ja elämään sopeutuvaa katumaasturia. Sen nimi voisi olla Kontio. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Antti Hentinen Lisätietoja: skoda.fi/kodiaq/ Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG Autom. Hinta alkaen 55 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 505 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?