2.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemme ajaneet käytetyllä Golfilla pitkin Suomea varsin huolettomasti, mutta moottorin vikavalo on syttynyt kerran ja kaksoiskytkinvaihteistossa saattaa olla alkavan vian oireita. Kuntotarkastuksen ja öljynvaihtohuollon jälkeen käytetyn Golfimme mittariin on kertynyt jo tuhansia kilometrejä. Kuten kuntotarkastuksen hyvän tuloksen perusteella saattoi varovaisesti arvailla, ei suurempia ongelmia ole tullut eteen. Golfimme on ehtinyt näiden muutaman kuukausien aikana liikkumaan yhdentoista maakunnan alueella: Pohjanmaalla (josta haimme auton), Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Lapissa. Matkanteko on ollut lähes juhlaa, öljyä ei ole kulunut joten rahaa on mennyt lähinnä polttoaineeseen, lasinpesunesteeseen, nastarengassarjaan ja pieneen perusvarusteluun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttimonvaihto helpoimmasta päästä Eräällä matkalla Savoon Golfin lyhyiden valojen huono teho alkoi häiritsemään ja auto sytyttikin merkkivalon palaneesta polttimosta. Räntäsateessa pimeän, mutta vilkkaan liikenteen aikaan nelostien valaisemattomilla osuuksilla heikko valoteho alkoi tuntua turvallisuusriskiltä, joten välipysähdys Vaajakosken ABC:lle polttimonvaihdon merkeissä tuntui erinomaiselle valinnalle. Polttimo irtosi helposti: umpion takana oleva suojamuovi irtosi pyöräyttämällä vastapäivään ja polttimon kanta myötäpäivään pyöräyttämällä ilman minkäänlaisia rautahässäköitä. Sitten kaupan puolelta uuden perus H7-polttimon (ja kahvin) hakuun, polttimo kantaan paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa toimenpiteeseen ei tuhraantunut muutamaa minuuttia enempää ja tyypillinen ’’korjaan vian sitten joskus’’ -ajattelutapa olisi tehnyt lopusta 250 kilometrin matkasta tuskaista vastaantulevien autojen lähes katkeamattomasta letkasta johtuen. Pakkanen ei paina Pakkaskelien kiristyessäkään ei ole ilmennyt minkäänlaisia käynnistysongelmia, vaikka silloin tällöin autoa on jouduttu käynnistämään ilman roikan päässä lämmittämistä. Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen ja polttoainesuodattimen vaihdon, joita pohdimme aiemmin. Toivottavasti tämä ei tule kostautumaan jonain aamuna hinausauton tarpeena. Ajossa autossa ei ole ilmennyt kriittisiä ongelmia. Alusta ei tunnu kolisevan juuri koskaan ja auto lipuu mukavuuspainotteisesti hidastetöyssyjenkin yli, pintakovuutta ei vielä tämän ajan Golfeissa nähtävästi tunneta. Ohjaus palauttaa hyvin eikä auto puolla suuntaan tai toiseen. Penkinlämmittimet toimii kiitettävällä teholla ja kabiinin lämpeämisessä ei ole mitään ongelmaa. Säikähdys tien päällä Täysin ilman ongelmia ja ominaisuuksia emme tosin ole kuitenkaan päässeet. Ikään kuin myöhäisenä joululahjana Golfin mittaristoon syttyi eräänä iltana vuodenvaihteen jälkeen moottorin vikavalo. Oireita ei kuitenkaan ilmennyt, kiihtyvyys oli normaali eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut, joten uskalsimme ajaa jäljellä olevat parisataa kilometriä ilman toimenpiteitä, kuitenkin tarkasti tilannetta tunnustellen. Muuten tämäkään ei olisi ollut erityisen karmaiseva tilanne, mutta auton oli määrä lähteä seuraavana aamuna kohti Lappia (tästä reissusta kerromme tarkemmin hiukan myöhemmin) ja noin kahden tuhannen kilometrin reissuun ei mahdollisesti viallisella autolla olisi järkevää lähteä. Heti kun autosta oli saatu matkatavarat purettua etsimme käsiimme vikakoodinlukijan ja ryhdyimme etsimään vikaa. Lukijan tulos oli helpottava, sillä vikavalo johtui hetkellisestä ilmamassamittarin antamasta virheellisestä lukemasta, eikä vikakoodi nollaamisen jälkeen tuntunut uusiutuvan – Golf lähti siis seuraavana aamuna varhain kohti pohjoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihteistovaivaa? DSG-vaihteisto on pykältänyt sujuvasti, mutta muutama outous voimansiirtoon kohdistuu. Muutaman kerran kylmäkäynnistyksen jälkeen auto ei ole suostunut lähtemään liikkeelle ensiyrittämällä, vaan vaihteenvalitsinta on täytynyt käyttää P-asennossa ja kytkeä haluttu suunta uudestaan päälle. Tämän jälkeen auto on kuitenkin aina lähtenyt liikkeelle, voisiko tämä olla esimerkiksi ensioire alkavasta mekatroniikkaviasta? Pienempänä vikana mainittakoon, että mittariston valot ovat ajan saatossa päässeet himmenemään, eikä mittaritaulua saa kovin selkeäksi edes valojen kirkkaimmassa asennossa. Mittariston irrotus on omakohtaisten kokemuksien mukaan Golfissa helppoa, mutta taustavalon vaihtamisesta ei tähän malliin ole kokemusta, joten siihen kannattanee varata aikaa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan