2.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemme ajaneet käytetyllä Golfilla pitkin Suomea varsin huolettomasti, mutta moottorin vikavalo on syttynyt kerran ja kaksoiskytkinvaihteistossa saattaa olla alkavan vian oireita. Kuntotarkastuksen ja öljynvaihtohuollon jälkeen käytetyn Golfimme mittariin on kertynyt jo tuhansia kilometrejä. Kuten kuntotarkastuksen hyvän tuloksen perusteella saattoi varovaisesti arvailla, ei suurempia ongelmia ole tullut eteen.Golfimme on ehtinyt näiden muutaman kuukausien aikana liikkumaan yhdentoista maakunnan alueella: Pohjanmaalla (josta haimme auton), Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Lapissa.Matkanteko on ollut lähes juhlaa, öljyä ei ole kulunut joten rahaa on mennyt lähinnä polttoaineeseen, lasinpesunesteeseen, nastarengassarjaan ja pieneen perusvarusteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttimonvaihto helpoimmasta päästäEräällä matkalla Savoon Golfin lyhyiden valojen huono teho alkoi häiritsemään ja auto sytyttikin merkkivalon palaneesta polttimosta. Räntäsateessa pimeän, mutta vilkkaan liikenteen aikaan nelostien valaisemattomilla osuuksilla heikko valoteho alkoi tuntua turvallisuusriskiltä, joten välipysähdys Vaajakosken ABC:lle polttimonvaihdon merkeissä tuntui erinomaiselle valinnalle.Polttimo irtosi helposti: umpion takana oleva suojamuovi irtosi pyöräyttämällä vastapäivään ja polttimon kanta myötäpäivään pyöräyttämällä ilman minkäänlaisia rautahässäköitä. Sitten kaupan puolelta uuden perus H7-polttimon (ja kahvin) hakuun, polttimo kantaan paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.Aikaa toimenpiteeseen ei tuhraantunut muutamaa minuuttia enempää ja tyypillinen ’’korjaan vian sitten joskus’’ -ajattelutapa olisi tehnyt lopusta 250 kilometrin matkasta tuskaista vastaantulevien autojen lähes katkeamattomasta letkasta johtuen.Pakkanen ei painaPakkaskelien kiristyessäkään ei ole ilmennyt minkäänlaisia käynnistysongelmia, vaikka silloin tällöin autoa on jouduttu käynnistämään ilman roikan päässä lämmittämistä. Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen ja polttoainesuodattimen vaihdon, joita pohdimme aiemmin. Toivottavasti tämä ei tule kostautumaan jonain aamuna hinausauton tarpeena.Ajossa autossa ei ole ilmennyt kriittisiä ongelmia. Alusta ei tunnu kolisevan juuri koskaan ja auto lipuu mukavuuspainotteisesti hidastetöyssyjenkin yli, pintakovuutta ei vielä tämän ajan Golfeissa nähtävästi tunneta. Ohjaus palauttaa hyvin eikä auto puolla suuntaan tai toiseen. Penkinlämmittimet toimii kiitettävällä teholla ja kabiinin lämpeämisessä ei ole mitään ongelmaa.Säikähdys tien päälläTäysin ilman ongelmia ja ominaisuuksia emme tosin ole kuitenkaan päässeet. Ikään kuin myöhäisenä joululahjana Golfin mittaristoon syttyi eräänä iltana vuodenvaihteen jälkeen moottorin vikavalo. Oireita ei kuitenkaan ilmennyt, kiihtyvyys oli normaali eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut, joten uskalsimme ajaa jäljellä olevat parisataa kilometriä ilman toimenpiteitä, kuitenkin tarkasti tilannetta tunnustellen.Muuten tämäkään ei olisi ollut erityisen karmaiseva tilanne, mutta auton oli määrä lähteä seuraavana aamuna kohti Lappia (tästä reissusta kerromme tarkemmin hiukan myöhemmin) ja noin kahden tuhannen kilometrin reissuun ei mahdollisesti viallisella autolla olisi järkevää lähteä.Heti kun autosta oli saatu matkatavarat purettua etsimme käsiimme vikakoodinlukijan ja ryhdyimme etsimään vikaa. Lukijan tulos oli helpottava, sillä vikavalo johtui hetkellisestä ilmamassamittarin antamasta virheellisestä lukemasta, eikä vikakoodi nollaamisen jälkeen tuntunut uusiutuvan – Golf lähti siis seuraavana aamuna varhain kohti pohjoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihteistovaivaa?DSG-vaihteisto on pykältänyt sujuvasti, mutta muutama outous voimansiirtoon kohdistuu. Muutaman kerran kylmäkäynnistyksen jälkeen auto ei ole suostunut lähtemään liikkeelle ensiyrittämällä, vaan vaihteenvalitsinta on täytynyt käyttää P-asennossa ja kytkeä haluttu suunta uudestaan päälle. Tämän jälkeen auto on kuitenkin aina lähtenyt liikkeelle, voisiko tämä olla esimerkiksi ensioire alkavasta mekatroniikkaviasta?Pienempänä vikana mainittakoon, että mittariston valot ovat ajan saatossa päässeet himmenemään, eikä mittaritaulua saa kovin selkeäksi edes valojen kirkkaimmassa asennossa. Mittariston irrotus on omakohtaisten kokemuksien mukaan Golfissa helppoa, mutta taustavalon vaihtamisesta ei tähän malliin ole kokemusta, joten siihen kannattanee varata aikaa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta