19.10.2021 Ajoneuvot Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusin käyttötestin kohde on tämän hetken sähköautoista kenties mielenkiintoisin: puoli vuotta Hyundai Ioniq 5:n kanssa starttaa tästä. Muutama vuosi takaperin Moottorissa totuteltiin ensi kertaa pidempiaikaiseen sähköautoiluun, kun Hyundai Ioniq Electric otettiin vuoden mittaiseen käyttötestiin. Sittemmin täyssähköautojen tarjonta on kasvanut kovaa vauhtia. Viimeisimpänä trendinä autonvalmistajilla on ollut sähköautoille varta vasten kehitetyt perusrakenteet, joista esimerkkinä mainittakoon edellinen käyttötestiautomme Volkswagen ID.3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvassa lyhyempiä latauksiaAivan kuten ID.3 oli Volkswagenille, myös Ioniq 5 on Hyundaille ensimmäinen alusta alkaen täysin sähköiseksi tarkoitettu auto. Jo korealaisvalmistajan aiemmat sähköautot ovat olleet tekniikaltaan erittäinkin onnistuneita, mutta uusi E-GMP -perusrakenne tarjoaa tehokkaampaa tilankäyttöä, kuten ensikoeajossa totesimme. Edistyksellisemmässä rakenteessa akku on integroitu auton pohjaan, ja myös ilmalämpöpumppu kuuluu Ioniq 5:n vakiovarusteisiin.Tilankäytön ohella Ioniq 5:n tekee erityisen mielenkiintoiseksi se, että kyseessä on kenties markkinoiden edistyksellisin kohtuuhintainen sähköauto. Jo vakiona käytetään 800 voltin akkutekniikkaa, joka mahdollistaa erinomaisen 225 kilowatin lataustehon – ja ensituntumien perusteella keskilataustehokin tuntuu olevan huipputasoa. Joko tämä yhdessä jatkuvasti laajenevan latausinfran kanssa mahdollistaisi pidemmätkin matkat ilman pysähdyksiä, joiden ainoana tarkoituksena on auton lataaminen.Lisäksi autoon ladattua energiaa voi hyödyntää toiseenkin suuntaan: vehicle to load -toiminnon avulla auton latauspistokkeesta voi irrottaa sähköä hyötykäyttöön 3,6 kilowatin teholla. Vaikuttaa näppärältä ominaisuudelta, ja tähänkin on tarkoitus perehtyä seuraavan puolen vuoden aikana käytännön tasolla.Kerrassaan kookasVaikka olemme jo aiemmin päässeet koeajamaan Ioniq 5:ta, jaksaa sen koko yllättää uudemmankin kerran. Viistoperäkori antaa kuvien perusteella kompaktin vaikutelman, mutta todellisuudessa yli 4,6-metrinen auto vertautuu mitoiltaan hyvin lähelle Škoda Enyaq -sähköautoa.Mitoistaan huolimatta Ioniq 5 ei kuitenkaan ole katumaasturi, ja autoa onkin vaikea asettaa mihinkään tiettyyn segmenttiin. Tällä ei kuitenkaan ole käytännössä mitään merkitystä, segmenttihän on käsitteenä vain markkinointia varten kehitetty, eikä auton hyvyys ole siitä riippuvainen.Runsaasti lisävarusteltuKäyttötestiyksilömme edustaa olemassaolevan malliston alkupäätä, eli se on takavetoinen ja Style-varusteltu. Tarjollahan on myös räyhäkkäämpiä nelikkoja ja parempaa Premium-varustelua.Style-varustellun auton lähtöhinta on nyt – sähköautojen autoveron poistumisen jälkeen – 48 719 euroa, mikä on reilu tonni vähemmän kuin veron olemassaolon aikaan. Lisäksi testiautoamme on varusteltu mattavärillä ja First Edition Launch Pack -varustepaketilla, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu 53 488 euroa.Varustelukokonaisuuteen kuuluvat 44-tuumaiseksi ilmoitettu, lisätyn todellisuuden tuulilasin heijastusnäyttö, kehittyneemmät ajovalot, parempi sisusta, somistetikkaukset, puskurin somistevalot, Bosen äänentoistojärjestelmä seitsemällä kaiuttimella ja erillisellä vahvistimella, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä sähköiset lapsilukot safe exit -avustimella. Viimeksi mainitussa järjestelmä tunnistaa esimerkiksi takaa tulevan ajoneuvon ja estää tarvittaessa oven avaamisen. Näin varusteltuna hinta nouseekin lähes samaan edellä mainitun Premium-varustelun kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolen vuoden koetusKun Volkswagen ID.3:n käyttötesti alkoi tämän vuoden alussa, auton tiedettiin olevan ohjelmistonsa osalta erittäin keskeneräinen, mikä myös näkyi testimme alkumetreillä. Puolen vuoden aikana ongelmat kuitenkin katosivat päivitysten myötä. Vaikuttaa siltä, että Hyundaillakin on saattanut jäädä koodiin pieniä kauneusvirheitä.Omakohtaisesti koeajon aikana emme kokeneet kuin yhden ongelman, Ioniq 5 nimittäin ei suostunut lataamisen jälkeen kytkemään vaihdetta päälle. Viitisen minuutin rumppauksen jälkeen auto lähti kuitenkin pelittämään normaalisti.Kyseessä voi olla yksittäinenkin ongelmatapaus. Vastaavia tilanteita on maailmalta kantautunut toistaiseksi erittäin vähän, joten vielä ei ole syytä huoleen. Kattavan testin aikana ehdimme varmasti huomaamaan, jos auton softapuoli on jäänyt raa’aksi, ja samalla raportoimaan kaikki auton hyvät ja huonot puolet.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaLoppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Käyttötesti käytetyllä: miltä vanha VW Golf tuntuu nykyautoon verrattuna? Puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa opetti ainakin sen, että sähköllä ajamalla säästää rahaa Puolen vuoden koeajo: viikko ilman polttomoottoria syrjäseudulla, onnistuuko se? Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin