19.10.2021 Ajoneuvot Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusin käyttötestin kohde on tämän hetken sähköautoista kenties mielenkiintoisin: puoli vuotta Hyundai Ioniq 5:n kanssa starttaa tästä. Muutama vuosi takaperin Moottorissa totuteltiin ensi kertaa pidempiaikaiseen sähköautoiluun, kun Hyundai Ioniq Electric otettiin vuoden mittaiseen käyttötestiin. Sittemmin täyssähköautojen tarjonta on kasvanut kovaa vauhtia. Viimeisimpänä trendinä autonvalmistajilla on ollut sähköautoille varta vasten kehitetyt perusrakenteet, joista esimerkkinä mainittakoon edellinen käyttötestiautomme Volkswagen ID.3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvassa lyhyempiä latauksiaAivan kuten ID.3 oli Volkswagenille, myös Ioniq 5 on Hyundaille ensimmäinen alusta alkaen täysin sähköiseksi tarkoitettu auto. Jo korealaisvalmistajan aiemmat sähköautot ovat olleet tekniikaltaan erittäinkin onnistuneita, mutta uusi E-GMP -perusrakenne tarjoaa tehokkaampaa tilankäyttöä, kuten ensikoeajossa totesimme. Edistyksellisemmässä rakenteessa akku on integroitu auton pohjaan, ja myös ilmalämpöpumppu kuuluu Ioniq 5:n vakiovarusteisiin.Tilankäytön ohella Ioniq 5:n tekee erityisen mielenkiintoiseksi se, että kyseessä on kenties markkinoiden edistyksellisin kohtuuhintainen sähköauto. Jo vakiona käytetään 800 voltin akkutekniikkaa, joka mahdollistaa erinomaisen 225 kilowatin lataustehon – ja ensituntumien perusteella keskilataustehokin tuntuu olevan huipputasoa. Joko tämä yhdessä jatkuvasti laajenevan latausinfran kanssa mahdollistaisi pidemmätkin matkat ilman pysähdyksiä, joiden ainoana tarkoituksena on auton lataaminen.Lisäksi autoon ladattua energiaa voi hyödyntää toiseenkin suuntaan: vehicle to load -toiminnon avulla auton latauspistokkeesta voi irrottaa sähköä hyötykäyttöön 3,6 kilowatin teholla. Vaikuttaa näppärältä ominaisuudelta, ja tähänkin on tarkoitus perehtyä seuraavan puolen vuoden aikana käytännön tasolla.Kerrassaan kookasVaikka olemme jo aiemmin päässeet koeajamaan Ioniq 5:ta, jaksaa sen koko yllättää uudemmankin kerran. Viistoperäkori antaa kuvien perusteella kompaktin vaikutelman, mutta todellisuudessa yli 4,6-metrinen auto vertautuu mitoiltaan hyvin lähelle Škoda Enyaq -sähköautoa.Mitoistaan huolimatta Ioniq 5 ei kuitenkaan ole katumaasturi, ja autoa onkin vaikea asettaa mihinkään tiettyyn segmenttiin. Tällä ei kuitenkaan ole käytännössä mitään merkitystä, segmenttihän on käsitteenä vain markkinointia varten kehitetty, eikä auton hyvyys ole siitä riippuvainen.Runsaasti lisävarusteltuKäyttötestiyksilömme edustaa olemassaolevan malliston alkupäätä, eli se on takavetoinen ja Style-varusteltu. Tarjollahan on myös räyhäkkäämpiä nelikkoja ja parempaa Premium-varustelua.Style-varustellun auton lähtöhinta on nyt – sähköautojen autoveron poistumisen jälkeen – 48 719 euroa, mikä on reilu tonni vähemmän kuin veron olemassaolon aikaan. Lisäksi testiautoamme on varusteltu mattavärillä ja First Edition Launch Pack -varustepaketilla, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu 53 488 euroa.Varustelukokonaisuuteen kuuluvat 44-tuumaiseksi ilmoitettu, lisätyn todellisuuden tuulilasin heijastusnäyttö, kehittyneemmät ajovalot, parempi sisusta, somistetikkaukset, puskurin somistevalot, Bosen äänentoistojärjestelmä seitsemällä kaiuttimella ja erillisellä vahvistimella, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä sähköiset lapsilukot safe exit -avustimella. Viimeksi mainitussa järjestelmä tunnistaa esimerkiksi takaa tulevan ajoneuvon ja estää tarvittaessa oven avaamisen. Näin varusteltuna hinta nouseekin lähes samaan edellä mainitun Premium-varustelun kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolen vuoden koetusKun Volkswagen ID.3:n käyttötesti alkoi tämän vuoden alussa, auton tiedettiin olevan ohjelmistonsa osalta erittäin keskeneräinen, mikä myös näkyi testimme alkumetreillä. Puolen vuoden aikana ongelmat kuitenkin katosivat päivitysten myötä. Vaikuttaa siltä, että Hyundaillakin on saattanut jäädä koodiin pieniä kauneusvirheitä.Omakohtaisesti koeajon aikana emme kokeneet kuin yhden ongelman, Ioniq 5 nimittäin ei suostunut lataamisen jälkeen kytkemään vaihdetta päälle. Viitisen minuutin rumppauksen jälkeen auto lähti kuitenkin pelittämään normaalisti.Kyseessä voi olla yksittäinenkin ongelmatapaus. Vastaavia tilanteita on maailmalta kantautunut toistaiseksi erittäin vähän, joten vielä ei ole syytä huoleen. Kattavan testin aikana ehdimme varmasti huomaamaan, jos auton softapuoli on jäänyt raa’aksi, ja samalla raportoimaan kaikki auton hyvät ja huonot puolet.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaLoppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Käyttötesti käytetyllä: miltä vanha VW Golf tuntuu nykyautoon verrattuna? Puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa opetti ainakin sen, että sähköllä ajamalla säästää rahaa Puolen vuoden koeajo: viikko ilman polttomoottoria syrjäseudulla, onnistuuko se? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen