14.12.2021 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot ovat alkaneet ottaa Pohjoismaissa yhä isompaa roolia ensirekisteröinneissä. Eikä ihme – päivittäiskäytössä sähköauto on erinomainen talvikulkine. Muutama vuosi takaperin tutustuimme tarkemmin sähköautoiluun Vuosi sähköllä -juttusarjassa Hyundai Ioniq Electricillä. Jo tuolloin totesimme, että sähköautolla ajaminen sopii talveen. Ainoaksi ongelmaksi -22 asteen lämpötilassa nousi talvessa kasvava energiankulutus, joka johtui kasvaneesta lämmityksen tarpeesta – sähköautoissa kun hukkalämpöä ei juuri synny. Mutta palataan lähemmäksi tätä päivää. Joulukuun alussa koeajoon oli varattu käyttötesti-Ioniq 5:n mallisisar, joka poikkeaa Moottorin varsinaisesta käyttötestiautosta paremmalla varustelulla ja nelivedolla. Käyttötestin aikana on hyvä tutustua myös hieman juuri kyseisen yksilön lisäksi erilailla varusteltuihin versioihin, jotta voi hahmottaa erilaisten varusteiden tarpeellisuuden. Nelivetoinen Ioniq 5 suuntasi Ylä-Savon seudulle, jossa matkalla saatiin lisää vahvistusta talven tunnusta, sillä viileillä keleillä heikentynyt pikalatausteho oli vielä aiempaakin asteen verran hitaampi, eikä pikaruokatauon aikana virtaa ollut kertynyt tarpeeksi perille pääsemiseen asti. Onneksi matkalla ei kuitenkaan oltu jäniksen selässä, joten yksi 15 minuutin lisäpysähdys ei kaatanut maailmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakkanen puree – mutta se ei haittaa Muutaman päivän päästä ulkolämpötilamittari näytti aamulla jo -28 celsiusasteen lukemaa. Tämä ei kuitenkaan autoilua haitannut, sillä Bluelink-sovelluksella auton sai esilämmitettyä näppärästi. Ja vaikka välillä vastaan tuli kiirelähtö, jolloin esilämmitys pääsi unohtumaan, auton sisätilat lämpesi kohtuulliseen tahtiin jo noin kymmenessä minuutissa. Mainittakoon vertailun vuoksi, että allekirjoittaneen luona vierailleen V8-Jeep vaati lämpiämiseen huomattavasti pidemmän ajan. Kulutuslukemat sen sijaan huitelivat kovan lämmitystarpeen vuoksi etenkin lyhyillä matkoilla erittäin korkealla. Tämä ei kuitenkaan käytännössä haitannut mitään, sillä nykyaikaisen sähköauton suurehko kapasiteetti takaa sen, että nurkka-ajossa toimintamatkasta ei tarvitse huolehtia käytännössä lainkaan, etenkään jos autoa pystyy lataamaan kotona. Sen sijaan pörssisähköä käyttäneitä olisi voinut hirvittää, kun kilowattitunnin hinta kävi hetkellisesti jopa yli sadassa sentissä. Talvipäivien tynkäajojen 30 kWh/100 km kulutuksella 100 kilometrin energia olisi kustantanut korkeimmalla spottihinnalla yli 30 euroa, plus vielä siirtohinta päälle. Tätäkään ei tarvitse kuitenkaan välttämättä säikähtää. Jos taloudessa on pörssisähkösopimus, kannattaa tiedostaa, että isossa osaa sähköautoissa on mahdollisuus latauksen ajoittamiseen tiettyyn kellonaikaan. Edullisimmillaan sähkö on yleensä yöllä klo 02–04 aikaan, ja kalleinta puolestaan aamukahdeksan ja yhdeksän välillä. Stressitön ratkaisu Suurin osa suomalaisten sähkösopimuksista on kuitenkin kiinteästi hinnoiteltuja, ja korkealla talvikulutuksellakin ajaminen on kohtuullisen edullista. Esimerkiksi edellämainitulla kulutuksella ja 8 sentin kilowattituntihinnalla sadan kilometrin energian hinnaksi olisi jäänyt 2,4 euroa + siirtomaksu. Kovilla pakkasilla valitsikin erittäin mielellään sähköautolla liikkeelle lähtemisen, eikä kustannukset olleet tähän edes ainoa syy. Vaikka allekirjoittaneen oma dieselauto on varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, niin kyllähän polttomoottorin käyntiin lyöminen kolmenkympin pakkasilla ottaa hieman sieluun. Sähkömoottori ei sen sijaan tästä säikähdä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Vuosi sähköllä: Pakkasesta viis, kyllä täällä tarkenee Vuosi sähköllä: pikkupakkanen sopii sähköautolle Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?