6.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla on talvessa hyvät ja huonot puolensa. Jos ajosuoritteeseen ei kuulu runsaasti pitkän matkan tekoa, jäävät nämä huonot puolet varsin vähäiseksi ainakin käyttötestimme Volkswagen ID.3:n perusteella. Nyt kun talvi alkaa olla tältä erää taputeltu, on hyvä perehtyä siihen miten käyttötestissämme oleva Volkswagen ID.3 pärjäsi monipuolisessa talvikäytössä. Aiemmin ihmettelimme auton suurehkoa kulutuslukemaa lyhyillä matkoilla, joten testasimme miten akun esilämmitys olisi vaikuttanut toimintamatkaan – päädyimme lopputulokseen, että toiminto olisi paikallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto on erinomainen valinta talveen Pitkien matkojen ulkopuolella ID.3 on tuntunut mainiolta talviautolta. Puhelinsovelluksen kautta auton esilämmitystä on ollut mukava käyttää ja ainakin esilämmitys tuntuu käyvän sukkelaan. Ajon aikana ei ole tarvinnut palella kertaakaan, vakiovarusteinen ilmalämpöpumppu ja 5,5 kW:n lämmitysvastus tuntuu riittävän sisätilojen lämpötilan ylläpitämiseen mainiosti. Myös pikalataus alkaa toimimaan kiitettävällä nopeudella lyhyenkin ajon jälkeen. Hieman ristiriitaisempi kokemus on auton luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä. Auto tuntuu etenevän etenkin lumella hyvin ja osittain jäälläkin, mutta tällöin on luotettava täysin auton luistoneston toimintaan ja pidettävä kaasupoljin tiukasti lattiassa – pienemmällä kaasulla vauhti hidastuu jäisissä mäissä kitkarenkailla kohtuuttoman paljon. Myös liikkeelle lähteminen jäisissä paikoissa on tuskallisen hidasta. Vaikka luistonestojärjestelmä on hienostunut eikä lainkaan tökkivä, on se joissain tilanteissa aivan liian jyrkkä puuttumaan sutimiseen. Hienostunut luistonesto täytyy pitää itse mielessä. Kun auto ei pääse juuri sutimaan, saattaa tien liukkaus jäädä kiihdyttäessä joskus huomioimatta. Tällöin vaarana on, että liukkaassa kurvissa takatuuppariauton perä alkaa irtoamaan luistoon. Ajonvakautus puuttuu toki tähän, mutta ehtii tällainen tilanne silti säikäyttämään. Holhoava ajonvakautusjärjestelmä estää myös kylkimyyrystä pitävien hauskuuttelun, sillä järjestelmää ei voi kytkeä pois päältä tai edes rajoitettuun asentoon. Hitaissa vauhdeissa auto tuntuukin estävän perän irtoamista niin voimakkaasti, että auto lähtee puskemaan voimakkaasti etuvetoisen auton tapaan. Älä aja autoa jumiin – etenkään sähköautoa Eräs moite auton talvikäyttöön liittyen löytyi hieman nolommalla tapaa. Auton ensimmäisissä kuvauksissa arvioin auton mahdollisuudet edetä eräässä risteyksissä olleita valmiita uria ja ID.3 jäi mahastaan kiinni lumeen. Auto ei kuitenkaan näyttänyt olevan kohtuuttoman tiukasti lumeen istuutuneelta, joten olimme aluksi varmoja, että auto lähtee liikkeelle työntämällä – olihan renkaiden alla valmiit renkaan jäljet. Sähkömoottori välittää kuitenkin voiman renkaille alusta alkaen täydellä väännöllä, joten auton heijaaminen osoittautui käytännössä mahdottomaksi ja takapyörä alkoi sutia vauhdilla jo pienellä polkimen painalluksella. Jouduimme siis kuitenkin lapiohommiin. Sähkömoottorin välttämisen sijaan suosittelemme ennemmin välttämään jumiin ajamista, oli auton voimanlähde sitten mikä vain. Kokonaisuudessa Volkswagen ID.3 tuntuu kuitenkin mainiolta talviautolta, jos talvitoimintamatka riittää kattamaan arkiajot. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3 – We Connect ID. -etäkäyttö tuo mukavuutta arkeen, mutta toimintoja on niukasti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia