23.2.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme on edennyt käytännön kokeisiin. Kun sähköautosta on kyse, suurin mielenkiinto kohdistuu tietysti akun kestoon – eli kuinka pitkälle autolla pääsee. Sydäntalven paukkupakkaset tulivat kuin tilauksesta. Siis testilenkille mars. Volkswagen ID.3 -käyttötestiautomme suuri sähkönkulutus talviolosuhteissa herätti ihmetystä jo testin alkuvaiheessa. Sähköä kuluu alkukilometreillä jopa 30–40 kWh/100 km, ja kulutushuippu tasaantuu 10 kilometrin ajon jälkeen. ID.3 sisätilat lämpiävät kätevästi ja ajoakkua säästäen kun auto on vielä kiinni latauskaapelissa. Lämmitys on helppo kytkeä tai ajastaa VW Connect ID -applikaation avulla. Appi kertoo myös akun varaustilan, mutta ei juuri muuta. Esilämmityksestä huolimatta sähköä siis kuluu huomattavan paljon. Sitä ei yksin selitä matkustamon lämmitykseen tarvittava energia. Mistä on siis kyse? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun lämmitys vie virtaa Sähköauton akku tarvitsee toimiakseen sopivan lämpötilan. Talvella kylmä akku pitää lämmittää ja kesäkuumalla sitä pitää jäähdyttää. Kylmä akku luovuttaa huonommin energiaa ja toimintamatka lyhenee. Se hidastaa myös lataamista sekä jarrutusenergian talteenottoa. Liian alhainen lämpötila myös lyhentää akun käyttöikää. Noin 400 kiloa painava akusto ei hetkessä lämpene. Kylmällä ilmalla se pitää saada nopeasti vähintään +13 asteen lämpötilaan. Luonnollisesti akusto olisi järkevintä lämmittää samalla kun sisätilatkin, eli latauskaapelia pitkin verkkovirran avulla. Näin ei kuitenkaan ID.3:n kohdalla ole. Akku lämpenee vasta käynnistyksen jälkeen, mikä vie virtaa ja samalla lyhentää ajomatkaa. Valmistajan mukaan tähän on tulossa myöhemmin korjaus eli ohjelmistopäivitys. Kaksi testilenkkiä Vaikka ongelmaan on toivottavasti pian luvassa parannus, päätimme kokeilla kuinka suuri ero toimintamatkassa on, kun testilenkille lähdetään toisaalta kylmällä ja toisaalta lämpimällä akustolla. Lämpömittari näytti kumpanakin aamuna kirpeitä pakkaslukemia. Ensimmäinen testilenkki tehtiin yön yli ulkona värjötelleellä autolla, jonka sisätilat esilämmitettiin ennen lähtöä +20 asteeseen. Toisena päivän lenkille lähdettiin autotallin suojista, jolloin ajoakku oli varmasti lämmin. Lenkki koostuu sekä taajama- että maantieajosta, ja suurin osa jälkimmäisestä matkataan 80 km/h -nopeudella. Matkaan lähdetään Pornaisista, mistä reitti kulkee Mäntsälän taajaman läpi ja edelleen Hämeenlinnaan. Puolivälissä matkataan moottoritietä talvinopeusrajoituksia noudattaen Hämeenlinnasta Tuusulan liittymään. Ajoakun viimeiset hönkäykset kuluvat latauspaikan läheisyydessä Järvenpään kaupunkialueella. Aivan nollille akkua ei ajeta, vaan laturi kytketään kun akkua on 2 % jäljellä. Aluksi akkua lämmitellen Ensimmäiselle lenkille startattaessa esilämmitys on tehnyt tehtävänsä, ja ohjaamossa on mukavat oltavat. Ulkolämpötila näyttää –18,5 °C. Ajotietokone lupailee 243 kilometrin ajomatkaa: sen perusteella päätepisteeseen eli Järvenpäähän päästään helposti. Valmistajan lupaus yli 400 kilometrin toimintamatkasta antaa odottaa kesää ja kärpäsiä. Alun viiden kilometrin matkalla ajotietokone näyttää rajuja lukemia: keskikulutus pomppaa 41,7 kWh/100 km -lukemille. 14 kilometrin kohdalla se laskee 35,3 kWh/100 km -kohdalle. Akku alkaa olla lämmin, mutta keskikulutus on vielä pitkään korkea. Matka jatkuu leppoisasti 80 km/h -nopeutta vakionopeudensäätimen avustamana. Muuta liikennettä ei juuri ole, ja tasaista nopeutta on helppo pitää yllä. Sisälämpötila on säädetty +20 asteeseen. Tarkoitus ei siis ole kärvistellä vaan ajaa mukavasti. Tie on kuiva ja on täysin tyyntä. Pakkanen hellittää hieman Hämeenlinnan kohdalla, kun nokka kääntyy kohti etelää. Tästä matka jatkuu 100 km/h -nopeudella. Linnatuulen kohdalla ajotietokone kertoo akun riittävän vielä 90 kilometrin ajomatkaan. Tähän asti matkaa on taitettu tarkalleen 154 kilometriä. Auton oma ennuste tuntuu osuvan kohdalleen, mikä on hieno asia. Ensimmäinen kehotus lataamiseen ilmestyy näytölle Hyvinkään kohdalla. Akkua on jäljellä 20 %. Näyttää siltä, että Järvenpäähän päästään hienosti. Loppumatka sujuu 60–80 km/h -nopeudella, kunnes saavutaan Järvenpään taajama-alueelle. Toimintamatkaa on jäljellä vielä yli 30 kilometriä, joten kierrämme kaupunkia ympäri kilometrejä kuluttaen kohti Lidlin latausasemaa. Seuraava varoitus tulee 6 % kohdalla, jolloin tehoa jo rajoitetaan. Se ei onneksi tunnu missään, kun liikutaan kaupunkinopeuksilla. Peruutamme auton latauspaikalle, kun akkua on jäljellä enää 2 %. Kilometrejä kertyi tasan 240, ja vielä olisi päässyt ainakin 4 km eli hyvin tarkasti sen mitä luvattiin. Keskinopeus oli 66 km/h ja keskikulutus 22,5 kWh/100 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toinen testilenkki lämpimästä Toinen koe alkaa autotallissa lämmitetyllä autolla. Ajotietokone lupailee tallin +16 asteen lämpötilan ansiosta yli 300 kilometrin toimintamatkaa. Ulkona on kuin tilauksesta 18,5 astetta pakkasta, eli saman verran kuin edellisenä testipäivänä. Heti alkumetreillä ID.3:n kulutuslukemat asettuvat lähes puoleen edellisestä. Akkua ei tarvitse nyt lämmittää. Neljän kilometrin kohdalla lähdöstä kulutus näyttää 22,5 kWh/100 km, kun kylmällä akulla kulutus oli samassa kohdassa yli 40 kWh/100 km. Samalla ajotietokone korjaa ajomääräennusteen 257 kilometriin. Ajo etenee samaa reittiä ja samaa nopeutta, ja alkumatkasta tyyni ja kirpeä pakkaskelikin on kuin toisinto edellisestä. Matkan edetessä keskikulutus asettuu lukemaan 22,4 kWh/100 km, mikä on sama kuin edellisen testin lopputulos. Kulutus kuitenkin laskee hitaasti koko ajan. Hämeenlinnan eteläpuolella, Linnatuulen taukopaikan kohdalla ulkolämpötila alkaa hieman kohota edellispäivään verrattuna. Sää lauhtuu hitaasti, ja on nyt 2–3 astetta lämpimämpi. Tämä on otettava huomioon tuloksia verrattaessa, mutta kuinka suuren eron lämpötilan muutos aiheuttaa, on lopulta vaikea arvioida. Toimintamatka lisääntyy Tuusulan liittymän kohdalla ajotietokone korjaa ennustettaan ylöspäin. Sen mukaan akkua riittää lopulta 270 kilometrin matkalle. Päätämme ajaa lisäkilometrit Jäniksenlinnan ja Hyrylän välillä edestakaisin, minkä jälkeen palaamme samalle loppureitille kohti tuttua Järvenpään Lidlin latausasemaa, loput kapasiteetit taajamassa kiemurrellen. Lopulta ajokilometrejä kertyi 269 km, keskinopeus oli 63 km/h ja keskikulutus 20,3 kWh/100 km. Lopputulos kertoo hyvin sen, miten paljon järkevämpää olisi esilämmittää akkua samalla kun auton sisätilojakin. Noin 30 lisäkilometriä on selvästi parempi tulos, vaikka otetaan huomioon loppumatkan 3–5 astetta lämpimämmät olosuhteet. Kuten jo mainittua, valmistajan mukaan tähän on tulossa tarpeellinen korjaus. Vaikka 30 kilometrin lisä toimintamatkaan ei asiaa kummemmin miettimättä kuulosta erityisen suurelta lukemalta, kannattaa huomioida, että pitkää matkaa tehdessä tämä voi hyvinkin tarkoittaa järkevämmälle latauspaikalle pääsemistä – maamme pikalatausverkosto kun ei toistaiseksi ole turhan tiheä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?