9.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – We Connect ID. -etäkäyttö tuo mukavuutta arkeen, mutta toimintoja on niukasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alati yleistyvät etäkäyttösovellukset helpottavat autoarkea monin tavoin – etenkin sähköautoarkea. Jo parin kuukauden aikana olemme tykästyneet Volkswagen ID.3 -autoon liitettävään We Connect ID. -sovellukseen. Volkswagen ID.3 -käyttötestiautomme on kuljettanut toimituksemme jäseniä jo parin kuukauden ajan ja kokemuksia autosta alkaa kertyä jo useammallekin jäsenelle henkilöstöstämme. Palataan kuitenkin käyttötestin ensimmäisiin päiviin tammikuuhun. Etäkäyttösovellukset ovat alkaneet hiljalleen yleistyä automaailmassa. Auton etähallinnoinnissa käytettäviä puhelinsovelluksia tarjoaa jo muun muassa Tesla, Honda, Nissan, Volvo, Hyundai ja Volkswagen. Näin ollen otimme luonnollisesti Volkswagenin ID.-täyssähköautojen etäkäyttöön tarkoitetun We Connect ID. -sovelluksen välittömästi käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutamien minuutin työ Sovelluksen käyttöönotto oli helppoa ja ohjeet selkeät. Aluksi täytyi vain rekisteröityä palveluun, jonka jälkeen pääsi lisäämään auton sovellukseen. Auto tunnistetaan ajoneuvon valmistenumeron perusteella, jonka voi joko syöttää sovellukseen käsin, tai skannata puhelimen kameralla tuulilasin läpi. Kamera tunnistaa valmistenumeron yllättävän nopeasti likaisenkin tuulilasin läpi. Tämän jälkeen puhelimella skannataan auton luoma QR-koodi. Koodin luomiseen auto tarvitsee nettiyhteyden, mutta käytännössä jokainen nykyajan älypuhelin toimii myös kannettavana tukiasemana, josta netin saa kätevästi jaettua myös Volkkariin. Koodin lukemisen jälkeen sovellus on valmis käytettäväksi – käyttöön ottoon meni reilut viitisen minuuttia. Tärkeimmät toiminnot löytyy, mutta monet muut tarjoavat enemmän Toiminnoista oleellisin on auton esilämmityksen aktivointi. Esilämmityksen voi laittaa joko välittömästi päälle tai ajastaa. Ajastaminen onnistuu myös auton oman valikon kautta. Lisäksi sovelluksen kautta näkee onko auto latauksessa ja myös latauksen voi ajastaa. Myös lataukselle asennettua ylärajaa voi muuttaa. Sovellus tuokin sähköautoiluun huolettomuutta, kun puhelimen näytöltä näkee välittömästi jos esimerkiksi lataus katkeaa. Sovellus on toiminut ensimmäisen parin kuukauden aikana lähes moitteetta, mutta muutaman kerran esilämmitys ei ole käynnistynyt. Tämä ei ole kuitenkaan tarkoittanut, että auto olisi odottanut kuljettajaansa jäisenä, vaan sovelluksesta näkee jos lämmitys ei ole käynnistynyt ja toimea voi yrittää uudelleen. Toimintoja sen sijaan voisi olla hieman enemmän. Esimerkiksi Hyundain Bluelinkin avulla voi hallita ovien lukitusta, kuten myös Mersun Mercedes-Me -sovelluksella, puhumattakaan Teslan mahdollisuudesta käyttää puhelinta auton ’’avaimena’’. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?