9.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – We Connect ID. -etäkäyttö tuo mukavuutta arkeen, mutta toimintoja on niukasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alati yleistyvät etäkäyttösovellukset helpottavat autoarkea monin tavoin – etenkin sähköautoarkea. Jo parin kuukauden aikana olemme tykästyneet Volkswagen ID.3 -autoon liitettävään We Connect ID. -sovellukseen. Volkswagen ID.3 -käyttötestiautomme on kuljettanut toimituksemme jäseniä jo parin kuukauden ajan ja kokemuksia autosta alkaa kertyä jo useammallekin jäsenelle henkilöstöstämme. Palataan kuitenkin käyttötestin ensimmäisiin päiviin tammikuuhun. Etäkäyttösovellukset ovat alkaneet hiljalleen yleistyä automaailmassa. Auton etähallinnoinnissa käytettäviä puhelinsovelluksia tarjoaa jo muun muassa Tesla, Honda, Nissan, Volvo, Hyundai ja Volkswagen. Näin ollen otimme luonnollisesti Volkswagenin ID.-täyssähköautojen etäkäyttöön tarkoitetun We Connect ID. -sovelluksen välittömästi käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutamien minuutin työ Sovelluksen käyttöönotto oli helppoa ja ohjeet selkeät. Aluksi täytyi vain rekisteröityä palveluun, jonka jälkeen pääsi lisäämään auton sovellukseen. Auto tunnistetaan ajoneuvon valmistenumeron perusteella, jonka voi joko syöttää sovellukseen käsin, tai skannata puhelimen kameralla tuulilasin läpi. Kamera tunnistaa valmistenumeron yllättävän nopeasti likaisenkin tuulilasin läpi. Tämän jälkeen puhelimella skannataan auton luoma QR-koodi. Koodin luomiseen auto tarvitsee nettiyhteyden, mutta käytännössä jokainen nykyajan älypuhelin toimii myös kannettavana tukiasemana, josta netin saa kätevästi jaettua myös Volkkariin. Koodin lukemisen jälkeen sovellus on valmis käytettäväksi – käyttöön ottoon meni reilut viitisen minuuttia. Tärkeimmät toiminnot löytyy, mutta monet muut tarjoavat enemmän Toiminnoista oleellisin on auton esilämmityksen aktivointi. Esilämmityksen voi laittaa joko välittömästi päälle tai ajastaa. Ajastaminen onnistuu myös auton oman valikon kautta. Lisäksi sovelluksen kautta näkee onko auto latauksessa ja myös latauksen voi ajastaa. Myös lataukselle asennettua ylärajaa voi muuttaa. Sovellus tuokin sähköautoiluun huolettomuutta, kun puhelimen näytöltä näkee välittömästi jos esimerkiksi lataus katkeaa. Sovellus on toiminut ensimmäisen parin kuukauden aikana lähes moitteetta, mutta muutaman kerran esilämmitys ei ole käynnistynyt. Tämä ei ole kuitenkaan tarkoittanut, että auto olisi odottanut kuljettajaansa jäisenä, vaan sovelluksesta näkee jos lämmitys ei ole käynnistynyt ja toimea voi yrittää uudelleen. Toimintoja sen sijaan voisi olla hieman enemmän. Esimerkiksi Hyundain Bluelinkin avulla voi hallita ovien lukitusta, kuten myös Mersun Mercedes-Me -sovelluksella, puhumattakaan Teslan mahdollisuudesta käyttää puhelinta auton ’’avaimena’’. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Sähköautot Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kovin kasvu laantui 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe