30.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun puhelin näyttää minne Mersu jäi, ja muut etähallinnan edut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n koeajon aikana MercedesMe-etäkäyttöpalvelu on tullut tutuksi – ja osoittautunut hyväksi. Älypuhelimilla toimivat etäkäyttöpalvelut ovat yleistyneet viimeisen puolen vuosikymmenen aikana vauhdilla. Normaaleissa viikon mittaisissa koeajoissa emme niitä tyypillisesti ole testanneet, mutta nyt Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon aikana saksalaismerkin palvelu on tullut tutuksi. MercedesMe-nimeä kantavaa palvelua voisi kuvailla auton pilvipalveluksi. Käyttö onnistuu älypuhelimella tai selaimella. Selaimella pääsee enemmänkin säätämään käytössä olevia palveluita ja tilattuja toimintoja. Arjessa paljon oleellisempi on MercedesMen älypuhelinpuoli. Älypuhelinapplikaatio tarjoaa kaikki tyypilliset perustyökalut, jotka normaalisti tuntuvat hienoilta, mutta jotka eivät lopulta ole aivan niin hyödyllisiä: rengaspaineiden, polttoainemäärän tai ajokilometrien tarkistamista harvoin tekee niin säännöllisesti, että nämä lukemat haluaisi nähdä heti puhelimelta. Tämä ei toki ole miinus: hienoa, että nämä tiedot näkee, kun teknologia sen mahdollistaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavalla isoimmat edut Paljon oleellisempaa Mercedes-Benz A 250 e:n ja MercedesMen yhdistelmässä on järjestelmän toiminta auton latauksen kanssa. Palvelu näyttää käynnissä olevan latauksen tehon, sen hetkisen varauksen ja ajokilometrit sekä latauksen valmistusmisajan. Etenkin julkista latausta käytettäessä on todella kätevää, kun tietää tarkalleen milloin auto on latautunut tarpeeksi. Mahdollisuus varmistaa latauksen eteneminen tuo myös mielenrauhaa – tämä toki on vielä paljon tärkeämpää täyssähköauton kanssa, ladattavalla hybridillä matka ei epäonnistuneeseen lataukseen kaadu. Toki apin kautta onnistuu myös navigoinnin etäkäyttö: osoitteen voi heittää autolle jo sinne kävellessä. Teoriassa applikaation kautta voi etsiä myös latauspisteitä, mutta ainakaan testihetkellä esimerkiksi Charge & Drive -palvelun (esim. ABC-huoltoasemat) pisteet eivät kartalta löytyneet. Se tekee toiminnosta käytännössä turhan – latauspisteiden etsimisessä monet puhelinapplikaatiot ovat yhä valovuosia autonvalmistajien omia järjetelmiä (autojen integroituja navigaattoreita tai MercedesMen kaltaisia palveluita) kehittyneempiä. Onneksi saksalaiset ovat olleet nokkelia: ainakin Apple iPhonen iOS-käyttöjärjestelmällä osoitteen voi lähettää autoon myös muista ohjelmista. Google Mapsilla osoitteenjako tökki, mutta esimerkiksi Applen oma Maps-karttapalvelu lähettää osoitteen kätevästi suoraan Mercedes-Benzin naviin. Se helpottaa huomattavasti perinteistä räpellystä ensin puhelimen ja sitten navigaattorin kanssa – toki ongelman voi kiertää myös jakamalla puhelimen näyttö auton ruudulle CarPlay-toiminnon kautta. Etälukitus näppärää Yksi yllättävän käteväksi osoittautunut MercedesMe:n toiminto on myös auton lukituksen ohjaus puhelimella: se helpottaa esimerkiksi tavaran hakemista autosta, vaikka avaimet olisivatkin jääneet kotiin. Avaus myös toimii kohtalaisen nopeasti: ovet aukeavat joitakin sekunteja komennon antamisen jälkeen. Ikkunoita tai kattoluukkua ei valitettavasti voi etänä sulkea – epäilemättä turvallista, mutta joskus raolleen jätetyn kattoluukun haluisi sulkea sadevaaran takia. Mieli myös odottaa hetkeä, kun avaimen voisi niin halutuessa jättää kokonaan kotiin ja antaa kaiken puhelimen vastuulle. Tesla tämän jo tarjoaa, ehkä muutkin kohta? Esijäähdytys herkkua Ilmastoinnin etäkäyttö on myös herkkua kesäkuumalla. Koska ladattavan hybridin sisäilma lämmitetään tai jäähdytetään akkuvirralla, voi ladattua autoa jäähdyttää tai lämmittää auton seistessä yhtä hyvin kuin sen liikkuessa. Parhaan energiatehokkuuden toki saavuttaa, jos laturiin ktyketyn auton sisätilat lämmittää/jäähdyttää verkkovirralla. Silloin akun energialla tarvitsee vain ylläpitää saavutettua lämpötilaa. Kokonaisuudessa MercedesMe jättää hyvän kuvan: applikaatio on pidetty yksinkertaisena, kaikki tarvittavat toiminnot ovat helposti esillä ja auto reagoi puhelimesta lähetettyyn komentoon varsin nopeasti. Pelkän polttomoottorimallin kanssa järjestelmän hyödyt jäävät varsin pieniksi (kuka oikeasti hukkaisi henkilöauton?), mutta ladattavassa hybridissä ja täyssähköautossa latauksen valvonta ja esilämmitysmahdollisuus ovat mainioita toimintoja. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?