30.6.2020

Puolen vuoden koeajo: kun puhelin näyttää minne Mersu jäi, ja muut etähallinnan edut

Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajo akku tyhjä

Mercedes-Benz A 250 e:n koeajon aikana MercedesMe-etäkäyttöpalvelu on tullut tutuksi – ja osoittautunut hyväksi.

Älypuhelimilla toimivat etäkäyttöpalvelut ovat yleistyneet viimeisen puolen vuosikymmenen aikana vauhdilla. Normaaleissa viikon mittaisissa koeajoissa emme niitä tyypillisesti ole testanneet, mutta nyt Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon aikana saksalaismerkin palvelu on tullut tutuksi.

MercedesMe-nimeä kantavaa palvelua voisi kuvailla auton pilvipalveluksi. Käyttö onnistuu älypuhelimella tai selaimella. Selaimella pääsee enemmänkin säätämään käytössä olevia palveluita ja tilattuja toimintoja. Arjessa paljon oleellisempi on MercedesMen älypuhelinpuoli.

Älypuhelinapplikaatio tarjoaa kaikki tyypilliset perustyökalut, jotka normaalisti tuntuvat hienoilta, mutta jotka eivät lopulta ole aivan niin hyödyllisiä: rengaspaineiden, polttoainemäärän tai ajokilometrien tarkistamista harvoin tekee niin säännöllisesti, että nämä lukemat haluaisi nähdä heti puhelimelta. Tämä ei toki ole miinus: hienoa, että nämä tiedot näkee, kun teknologia sen mahdollistaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattavalla isoimmat edut

Paljon oleellisempaa Mercedes-Benz A 250 e:n ja MercedesMen yhdistelmässä on järjestelmän toiminta auton latauksen kanssa. Palvelu näyttää käynnissä olevan latauksen tehon, sen hetkisen varauksen ja ajokilometrit sekä latauksen valmistusmisajan. Etenkin julkista latausta käytettäessä on todella kätevää, kun tietää tarkalleen milloin auto on latautunut tarpeeksi.

Mahdollisuus varmistaa latauksen eteneminen tuo myös mielenrauhaa – tämä toki on vielä paljon tärkeämpää täyssähköauton kanssa, ladattavalla hybridillä matka ei epäonnistuneeseen lataukseen kaadu.

Toki apin kautta onnistuu myös navigoinnin etäkäyttö: osoitteen voi heittää autolle jo sinne kävellessä. Teoriassa applikaation kautta voi etsiä myös latauspisteitä, mutta ainakaan testihetkellä esimerkiksi Charge & Drive -palvelun (esim. ABC-huoltoasemat) pisteet eivät kartalta löytyneet. Se tekee toiminnosta käytännössä turhan – latauspisteiden etsimisessä monet puhelinapplikaatiot ovat yhä valovuosia autonvalmistajien omia järjetelmiä (autojen integroituja navigaattoreita tai MercedesMen kaltaisia palveluita) kehittyneempiä.

Onneksi saksalaiset ovat olleet nokkelia: ainakin Apple iPhonen iOS-käyttöjärjestelmällä osoitteen voi lähettää autoon myös muista ohjelmista. Google Mapsilla osoitteenjako tökki, mutta esimerkiksi Applen oma Maps-karttapalvelu lähettää osoitteen kätevästi suoraan Mercedes-Benzin naviin. Se helpottaa huomattavasti perinteistä räpellystä ensin puhelimen ja sitten navigaattorin kanssa – toki ongelman voi kiertää myös jakamalla puhelimen näyttö auton ruudulle CarPlay-toiminnon kautta.

Etälukitus näppärää

Yksi yllättävän käteväksi osoittautunut MercedesMe:n toiminto on myös auton lukituksen ohjaus puhelimella: se helpottaa esimerkiksi tavaran hakemista autosta, vaikka avaimet olisivatkin jääneet kotiin. Avaus myös toimii kohtalaisen nopeasti: ovet aukeavat joitakin sekunteja komennon antamisen jälkeen. Ikkunoita tai kattoluukkua ei valitettavasti voi etänä sulkea – epäilemättä turvallista, mutta joskus raolleen jätetyn kattoluukun haluisi sulkea sadevaaran takia.

Mieli myös odottaa hetkeä, kun avaimen voisi niin halutuessa jättää kokonaan kotiin ja antaa kaiken puhelimen vastuulle. Tesla tämän jo tarjoaa, ehkä muutkin kohta?

Esijäähdytys herkkua

Ilmastoinnin etäkäyttö on myös herkkua kesäkuumalla. Koska ladattavan hybridin sisäilma lämmitetään tai jäähdytetään akkuvirralla, voi ladattua autoa jäähdyttää tai lämmittää auton seistessä yhtä hyvin kuin sen liikkuessa. Parhaan energiatehokkuuden toki saavuttaa, jos laturiin ktyketyn auton sisätilat lämmittää/jäähdyttää verkkovirralla. Silloin akun energialla tarvitsee vain ylläpitää saavutettua lämpötilaa.

Kokonaisuudessa MercedesMe jättää hyvän kuvan: applikaatio on pidetty yksinkertaisena, kaikki tarvittavat toiminnot ovat helposti esillä ja auto reagoi puhelimesta lähetettyyn komentoon varsin nopeasti. Pelkän polttomoottorimallin kanssa järjestelmän hyödyt jäävät varsin pieniksi (kuka oikeasti hukkaisi henkilöauton?), mutta ladattavassa hybridissä ja täyssähköautossa latauksen valvonta ja esilämmitysmahdollisuus ovat  mainioita toimintoja.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat