30.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun puhelin näyttää minne Mersu jäi, ja muut etähallinnan edut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n koeajon aikana MercedesMe-etäkäyttöpalvelu on tullut tutuksi – ja osoittautunut hyväksi. Älypuhelimilla toimivat etäkäyttöpalvelut ovat yleistyneet viimeisen puolen vuosikymmenen aikana vauhdilla. Normaaleissa viikon mittaisissa koeajoissa emme niitä tyypillisesti ole testanneet, mutta nyt Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon aikana saksalaismerkin palvelu on tullut tutuksi.MercedesMe-nimeä kantavaa palvelua voisi kuvailla auton pilvipalveluksi. Käyttö onnistuu älypuhelimella tai selaimella. Selaimella pääsee enemmänkin säätämään käytössä olevia palveluita ja tilattuja toimintoja. Arjessa paljon oleellisempi on MercedesMen älypuhelinpuoli.Älypuhelinapplikaatio tarjoaa kaikki tyypilliset perustyökalut, jotka normaalisti tuntuvat hienoilta, mutta jotka eivät lopulta ole aivan niin hyödyllisiä: rengaspaineiden, polttoainemäärän tai ajokilometrien tarkistamista harvoin tekee niin säännöllisesti, että nämä lukemat haluaisi nähdä heti puhelimelta. Tämä ei toki ole miinus: hienoa, että nämä tiedot näkee, kun teknologia sen mahdollistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavalla isoimmat edutPaljon oleellisempaa Mercedes-Benz A 250 e:n ja MercedesMen yhdistelmässä on järjestelmän toiminta auton latauksen kanssa. Palvelu näyttää käynnissä olevan latauksen tehon, sen hetkisen varauksen ja ajokilometrit sekä latauksen valmistusmisajan. Etenkin julkista latausta käytettäessä on todella kätevää, kun tietää tarkalleen milloin auto on latautunut tarpeeksi.Mahdollisuus varmistaa latauksen eteneminen tuo myös mielenrauhaa – tämä toki on vielä paljon tärkeämpää täyssähköauton kanssa, ladattavalla hybridillä matka ei epäonnistuneeseen lataukseen kaadu.Toki apin kautta onnistuu myös navigoinnin etäkäyttö: osoitteen voi heittää autolle jo sinne kävellessä. Teoriassa applikaation kautta voi etsiä myös latauspisteitä, mutta ainakaan testihetkellä esimerkiksi Charge & Drive -palvelun (esim. ABC-huoltoasemat) pisteet eivät kartalta löytyneet. Se tekee toiminnosta käytännössä turhan – latauspisteiden etsimisessä monet puhelinapplikaatiot ovat yhä valovuosia autonvalmistajien omia järjetelmiä (autojen integroituja navigaattoreita tai MercedesMen kaltaisia palveluita) kehittyneempiä.Onneksi saksalaiset ovat olleet nokkelia: ainakin Apple iPhonen iOS-käyttöjärjestelmällä osoitteen voi lähettää autoon myös muista ohjelmista. Google Mapsilla osoitteenjako tökki, mutta esimerkiksi Applen oma Maps-karttapalvelu lähettää osoitteen kätevästi suoraan Mercedes-Benzin naviin. Se helpottaa huomattavasti perinteistä räpellystä ensin puhelimen ja sitten navigaattorin kanssa – toki ongelman voi kiertää myös jakamalla puhelimen näyttö auton ruudulle CarPlay-toiminnon kautta. Etälukitus näppärääYksi yllättävän käteväksi osoittautunut MercedesMe:n toiminto on myös auton lukituksen ohjaus puhelimella: se helpottaa esimerkiksi tavaran hakemista autosta, vaikka avaimet olisivatkin jääneet kotiin. Avaus myös toimii kohtalaisen nopeasti: ovet aukeavat joitakin sekunteja komennon antamisen jälkeen. Ikkunoita tai kattoluukkua ei valitettavasti voi etänä sulkea – epäilemättä turvallista, mutta joskus raolleen jätetyn kattoluukun haluisi sulkea sadevaaran takia.Mieli myös odottaa hetkeä, kun avaimen voisi niin halutuessa jättää kokonaan kotiin ja antaa kaiken puhelimen vastuulle. Tesla tämän jo tarjoaa, ehkä muutkin kohta?Esijäähdytys herkkuaIlmastoinnin etäkäyttö on myös herkkua kesäkuumalla. Koska ladattavan hybridin sisäilma lämmitetään tai jäähdytetään akkuvirralla, voi ladattua autoa jäähdyttää tai lämmittää auton seistessä yhtä hyvin kuin sen liikkuessa. Parhaan energiatehokkuuden toki saavuttaa, jos laturiin ktyketyn auton sisätilat lämmittää/jäähdyttää verkkovirralla. Silloin akun energialla tarvitsee vain ylläpitää saavutettua lämpötilaa.Kokonaisuudessa MercedesMe jättää hyvän kuvan: applikaatio on pidetty yksinkertaisena, kaikki tarvittavat toiminnot ovat helposti esillä ja auto reagoi puhelimesta lähetettyyn komentoon varsin nopeasti. Pelkän polttomoottorimallin kanssa järjestelmän hyödyt jäävät varsin pieniksi (kuka oikeasti hukkaisi henkilöauton?), mutta ladattavassa hybridissä ja täyssähköautossa latauksen valvonta ja esilämmitysmahdollisuus ovat mainioita toimintoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen