30.11.2021

Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta

Hyundai Ioniq 5

Kesällä erinomaisesti latautuva Hyundai Ioniq 5 tuntuu taantuvan talvella nykyautojen keskikastiin.

Moottorin käyttötesti-Hyundai Ioniq 5 antoi syksyllä hyvän kuvan siitä, miten helppoa sähköautolla matkan tekeminen parhaillaan on. Käytännön toimintamatka tuntui liikkuvan 300 kilometrin paremmalla puolella ja latausnopeus oli suurteholatureissa suorastaan ällistyttävää. Julkaisimme itse asiassa jo ennen käyttötestiautoa koeajossa olleesta Ioniqista optimiolosuhteissa tehdyn latausmittauksen, jossa akku latautui 12 prosentin varauksesta 80 prosenttiin 21 minuutissa.

Viileämmissä olosuhteissa lataus ei kuitenkaan toimi yhtä säväyttävästi. Elohopean laskettua nollan asteen tuntumaan autolla ajaneet alkoivat raportoimaan laskeneesta lataustehosta. Viileillä keleillä lataustehon heikkeneminen viittaa siihen, ettei akku ole ainakaan laturille saavuttaessa optimilämpötilassa, vaan liian kylmä.

Hyundai Ioniq 5

Kytkimme auton asetuksista päälle talvitilan, jonka kuuluisi pitää akkua hieman lämpimämpänä, mutta silti tehot tuntuivat olevan melko alhaiset. Eikä latausaseman asettamisella navigoinnin määränpääksikään ollut minkäänlaista vaikutusta nopeuksiin. Joillain sähköautoilla, kuten esimerkiksi Teslalla, Mercedeksellä ja Volvolla laturille navigointi käynnistää automaattisesti akun esilämmityksen, joka mahdollistaa paremmalla teholla lataamisen. Hyundaissa tällaista ominaisuutta ei ainakaan toistaiseksi ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkempi testaus todistaa

Hyundai Ioniq 5

Marraskuun loppupuolella käynnistimme kolmen eri ikäisen sähköauton vertailun, joissa käyttötestiautomme edustaa kehityksen tätä päivää. Sähköautojen vertailuun kuuluu olennaisena osana pikalatauksen tutkiminen, ja edelleen Ioniqin tulos näytti synkältä. Lämpimän aikaan latausteho nousi 183 kilowattiin muutamassa minuutissa, kun kahden pakkasasteen kelissä 100 kW:n rajan rikkomiseen meni 20 minuuttia. Parhaillaan energiaa saatiin 127 kW:n teholla, eli huipputehossa eroa kesäkeliin syntyi 92 kW.

Kyse ei kuitenkaan ole mistään katastrofista: vielä näilläkin arvoilla Ioniq 5 on karkeasti arvioituna nykyisten sähköautojen keskitasoa. Tähän yhtälöön pitää kuitenkin muistaa lisätä vielä talvikelien suurempi kulutus, joka tarkoittaa pidemmillä matkoilla myös tiuhempaa pysähtelyväliä. Jäämme kuitenkin seuraamaan pureeko keskitalven kovat pakkaset lataustehoa vielä alemmaksi.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Luetuimmat