30.11.2021 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä erinomaisesti latautuva Hyundai Ioniq 5 tuntuu taantuvan talvella nykyautojen keskikastiin. Moottorin käyttötesti-Hyundai Ioniq 5 antoi syksyllä hyvän kuvan siitä, miten helppoa sähköautolla matkan tekeminen parhaillaan on. Käytännön toimintamatka tuntui liikkuvan 300 kilometrin paremmalla puolella ja latausnopeus oli suurteholatureissa suorastaan ällistyttävää. Julkaisimme itse asiassa jo ennen käyttötestiautoa koeajossa olleesta Ioniqista optimiolosuhteissa tehdyn latausmittauksen, jossa akku latautui 12 prosentin varauksesta 80 prosenttiin 21 minuutissa. Viileämmissä olosuhteissa lataus ei kuitenkaan toimi yhtä säväyttävästi. Elohopean laskettua nollan asteen tuntumaan autolla ajaneet alkoivat raportoimaan laskeneesta lataustehosta. Viileillä keleillä lataustehon heikkeneminen viittaa siihen, ettei akku ole ainakaan laturille saavuttaessa optimilämpötilassa, vaan liian kylmä. Kytkimme auton asetuksista päälle talvitilan, jonka kuuluisi pitää akkua hieman lämpimämpänä, mutta silti tehot tuntuivat olevan melko alhaiset. Eikä latausaseman asettamisella navigoinnin määränpääksikään ollut minkäänlaista vaikutusta nopeuksiin. Joillain sähköautoilla, kuten esimerkiksi Teslalla, Mercedeksellä ja Volvolla laturille navigointi käynnistää automaattisesti akun esilämmityksen, joka mahdollistaa paremmalla teholla lataamisen. Hyundaissa tällaista ominaisuutta ei ainakaan toistaiseksi ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkempi testaus todistaa Marraskuun loppupuolella käynnistimme kolmen eri ikäisen sähköauton vertailun, joissa käyttötestiautomme edustaa kehityksen tätä päivää. Sähköautojen vertailuun kuuluu olennaisena osana pikalatauksen tutkiminen, ja edelleen Ioniqin tulos näytti synkältä. Lämpimän aikaan latausteho nousi 183 kilowattiin muutamassa minuutissa, kun kahden pakkasasteen kelissä 100 kW:n rajan rikkomiseen meni 20 minuuttia. Parhaillaan energiaa saatiin 127 kW:n teholla, eli huipputehossa eroa kesäkeliin syntyi 92 kW. Kyse ei kuitenkaan ole mistään katastrofista: vielä näilläkin arvoilla Ioniq 5 on karkeasti arvioituna nykyisten sähköautojen keskitasoa. Tähän yhtälöön pitää kuitenkin muistaa lisätä vielä talvikelien suurempi kulutus, joka tarkoittaa pidemmillä matkoilla myös tiuhempaa pysähtelyväliä. Jäämme kuitenkin seuraamaan pureeko keskitalven kovat pakkaset lataustehoa vielä alemmaksi. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Käyttötestiauton käyttöönotto – perusasiat kuntoon ennen liikkeellelähtöä Yllätys renkaanvaihdon yhteydessä – käyttötesti-Hyundai jäi pajalle odottamaan osia Kommentti: Hyundai Ioniq 5:n latausnopeus jättää sähköautojen vastustajille yhä vähemmän valittamista Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?