30.11.2021 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä erinomaisesti latautuva Hyundai Ioniq 5 tuntuu taantuvan talvella nykyautojen keskikastiin. Moottorin käyttötesti-Hyundai Ioniq 5 antoi syksyllä hyvän kuvan siitä, miten helppoa sähköautolla matkan tekeminen parhaillaan on. Käytännön toimintamatka tuntui liikkuvan 300 kilometrin paremmalla puolella ja latausnopeus oli suurteholatureissa suorastaan ällistyttävää. Julkaisimme itse asiassa jo ennen käyttötestiautoa koeajossa olleesta Ioniqista optimiolosuhteissa tehdyn latausmittauksen, jossa akku latautui 12 prosentin varauksesta 80 prosenttiin 21 minuutissa. Viileämmissä olosuhteissa lataus ei kuitenkaan toimi yhtä säväyttävästi. Elohopean laskettua nollan asteen tuntumaan autolla ajaneet alkoivat raportoimaan laskeneesta lataustehosta. Viileillä keleillä lataustehon heikkeneminen viittaa siihen, ettei akku ole ainakaan laturille saavuttaessa optimilämpötilassa, vaan liian kylmä. Kytkimme auton asetuksista päälle talvitilan, jonka kuuluisi pitää akkua hieman lämpimämpänä, mutta silti tehot tuntuivat olevan melko alhaiset. Eikä latausaseman asettamisella navigoinnin määränpääksikään ollut minkäänlaista vaikutusta nopeuksiin. Joillain sähköautoilla, kuten esimerkiksi Teslalla, Mercedeksellä ja Volvolla laturille navigointi käynnistää automaattisesti akun esilämmityksen, joka mahdollistaa paremmalla teholla lataamisen. Hyundaissa tällaista ominaisuutta ei ainakaan toistaiseksi ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkempi testaus todistaa Marraskuun loppupuolella käynnistimme kolmen eri ikäisen sähköauton vertailun, joissa käyttötestiautomme edustaa kehityksen tätä päivää. Sähköautojen vertailuun kuuluu olennaisena osana pikalatauksen tutkiminen, ja edelleen Ioniqin tulos näytti synkältä. Lämpimän aikaan latausteho nousi 183 kilowattiin muutamassa minuutissa, kun kahden pakkasasteen kelissä 100 kW:n rajan rikkomiseen meni 20 minuuttia. Parhaillaan energiaa saatiin 127 kW:n teholla, eli huipputehossa eroa kesäkeliin syntyi 92 kW. Kyse ei kuitenkaan ole mistään katastrofista: vielä näilläkin arvoilla Ioniq 5 on karkeasti arvioituna nykyisten sähköautojen keskitasoa. Tähän yhtälöön pitää kuitenkin muistaa lisätä vielä talvikelien suurempi kulutus, joka tarkoittaa pidemmillä matkoilla myös tiuhempaa pysähtelyväliä. Jäämme kuitenkin seuraamaan pureeko keskitalven kovat pakkaset lataustehoa vielä alemmaksi. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Käyttötestiauton käyttöönotto – perusasiat kuntoon ennen liikkeellelähtöä Yllätys renkaanvaihdon yhteydessä – käyttötesti-Hyundai jäi pajalle odottamaan osia Kommentti: Hyundai Ioniq 5:n latausnopeus jättää sähköautojen vastustajille yhä vähemmän valittamista Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan