13.9.2021 Ajoneuvot Kommentti: Hyundai Ioniq 5:n latausnopeus jättää sähköautojen vastustajille yhä vähemmän valittamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden panostus täyssähköautojen kehitykseen näkyy yhä selvemmin. Hyundai Ioniq 5:n latausnopeus osoitti akkuautojen ottaneen taas askeleen eteenpäin. Sähköautot herättää ihmisissä paljon tunteita. Kuten niin moni muukin aihe, myös sähköautoiluun liittyvä keskustelu ajautuu herkästi periaatteelliseksi inttämiseksi. Yleensä ensimmäinen osapuoli vauhkoaa siitä, ettei sähköautoilla voi ajaa pysähdyksittä tarpeeksi pitkää matkaa ja vastapuoli väittää ettei kukaan oikeasti aja niin pitkiä matkoja. Tosiasia on kuitenkin se, että jokainen tietää itse parhaiten oman ajoprofiilinsa, eikä sitä ole muiden syytä lähteä kommentoimaan. Jos jonkun arkeen riittää vanhakorinen Nissan Leaf jonka toimintamatka voi jäädä kovilla pakkasilla alle sataan kilometriin, ei se ole keneltäkään muulta pois. Ja taas toisinpäin: jos joku autoilee säännöllisesti useiden satojen kilometrin matkoja, on suurin osa tämän hetkisistä sähköautoista oikeasti hieman työläitä verrattuna polttomoottoriautoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaa kehitystä Kehityksen vauhti on kuitenkin kovaa. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 -käyttötestiautomme toimintamatka oli huonoimmillaankin noin 300 kilometriä. Lisäksi auto latautui yleensä 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin reilussa puolessa tunnissa. Toimintamatkaa tällaisen tauon aikana kertyi siis parisen sataa kilometriä. Joitain vuosia takaperin tällainen oli mahdollista vain Teslassa. Hieman nopeampaa latausta käyttötestin aikana jäi kuitenkin kaipaamaan muutamaan otteeseen, mutta pahimmillaankin matkanteko oli hyvällä suunnittelulla siedettävää. Seuraava askel on kuitenkin jo täällä. Vastikään koeajamamme Hyundai Ioniq 5 liittyi Porschen ja Audin seuraksi 800 voltin sähköjärjestelmien kerhoon, jonka myötä auton huippulataustehoksi ilmoitettiin vakuuttava 220 kW. Yksinään valmistajan lupauksella ei vielä pötkitä kovinkaan pitkälle. Usein autot ottavat luvattua huipputehoa vain hetken vastaan jonka jälkeen latausteho saattaa romahtaa huomattavasti pienemmäksi. Hyundai sen sijaan kiilasi lataamisen saralla sähköautojen parhaimmistoon. Ensi minuuteista alkaen Hyundai otti vastaan 180 kW:n lataustehoa ja reilun viiden minuutin lataamisen jälkeen teho nousi lähentelemään ilmoitettua maksimia. Tätä iloa kesti 50 prosentin varaukseen saakka, jonka jälkeen latausteho pysyi 80 prosentin varaukseen 115 ja 160 kW:n välimaastossa. Selitykset vähenevät Tarkalleen 12 prosentista 80 prosentin varaukseen latautuminen kesti ainoastaan 21 minuuttia, joka Ioniq 5:n kulutuksella tarkoitti 225 km moottoritieajoa huonossa kelissä. Jo pelkällä 10 minuutin pysähdyksellä olisi toimintasäde kasvanut 130 km verran. Täydellä akulla matkaan lähdettäessä 20 minuutin paussi riittäisi siis noin 600 kilometrin matkaan. Viimeistään tämä riittänee kattamaan useimpien tarpeet – etenkin suurteholatureiden infran laajentuessa. Tällä hetkellä 220 kilowatin tehoiset ja sitä jytymmät laturit ovat varsin harvassa, mutta sähköautojen nopean yleistymisen myötä myös asemia pystytetään ympäri Suomea hyvään tahtiin. Muutaman vuoden päästä suurin osa valtaväylistä omaa varmasti hyvän suurteholatausverkoston. Ja vielä tämänkin jälkeen löytyy varmasti niin rautaisia penkin kuluttajia joille tämäkään ei riitä – onneksi kukaan ei ole vielä aikoihin kieltämässä diesel-autoilla ajamista. Yhä kiihtyvän kehityksen myötä selitykset sähköautojen kelpaamattomuudesta alkavat kuitenkin käymään vähiin hyvinkin pian. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?