1.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Pakkasesta viis, kyllä täällä tarkenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilimme kuinka käy Hyundai Ioniq -sähköautolla ajaminen kovilla pakkasilla. Tulos on kiinnostava. Hyundai Ioniqin matka Moottorin testissä on herättänyt vilkasta keskustelua niin sosiaalisessa mediassa kuin koeajajienkin keskuudessa. Kaikki eivät ole löytäneet sähköautosta ystävää, mutta toiset suhtautuvat Hyundaihin paljon lämpimämmin. Vaan kuinka käy, kun lämpötila laskee 20 pakkasasteeseen? Haaste oli kova. Sähköautomme Hyundai Ioniq Electric oli värjötellyt yön ajan yli 20 asteen pakkasessa latausjohto kytkettynä, mutta ilman esilämmitystä. Ioniqin voi toki halutessaan ajastaa mukavan lämpimäksi, mutta halusimme laittaa Ioniqin lujille heti kylmäkäynnistyksestä alkaen. Ulkolämpömittari näytti -22 astetta celsiusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 129 kilometrin lupaus Akkujen latausprosentti ajoon lähdettäessä on täydet sata. Ajotietokone lupaili akkujen suovan 129 kilometrin toimintamatkan. Tavallisesti eli leudommissa ajo-olosuhteissa toimintamatka on pitkän koeajomme aikana ollut 160–190 kilometrin luokkaa, joten sydäntalven kova pakkanen saa Ioniqin laskemaan ennustettaan. Ja hyvä niin. Istuinlämmitin päälle Lähdössä lämmityslaite asetettiin 20 asteeseen ja istuinlämmitys täysille. Myös ratinlämmitin kytkettiin päälle. Testi suoritettiin siis mukavuudesta tinkimättä ja normaalissa arkiliikenteessä. Ioniq lämpenee nopeasti ja alkumatka sujuu maalaismaisemassa vaihtelevalla 60–80 km/h nopeudella. Sähkönkulutus vaihtelee 18–20 kWh/100 km välillä. Hyundain sivuikkunat huurtuivat, kun pakkanen kiristyy -26 asteeseen Nikkilän kohdalla. Huurteet kuitenkin kaikkoavat, kun puhaltimen nopeutta nostetaan. Ohjaamo on edelleen mukavan lämmin pakkasen kiristymisestä huolimatta. Nopeus syö virtaa Ajoreitti kulki Pornaisista Korsoon ja siitä Lahden moottoritietä Vantaan Tikkurilaan, josta matka jatkuu Kehä III:sta pitkin aina Kirkkonummelle asti. Osan matkaa nopeus on 100 km/h. Tavoitteena on päästä Ilolan ABC:lle, jossa on CCS-pikalatausmahdollisuus. Palan matkaa etenemme Hangontietä, jossa nopeusrajoitus on taas 100 km/h muutaman kilometrin. Ajokokemus osoittaa, että sähköautojen virrankulutus nousee voimakkaasti ajonopeuden noustessa. Hyundai Ioniq Electricin ajotietokoneen lupaus 129 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, sillä Kirkkonummen rajalla akuissa on varausta jäljellä vielä puolet – ja olemme suunnilleen puolimatkassa. Ulkolämpötila nousee -18 asteeseen, joka ilmeisesti keventää sähkönkulutusta jonkin verran. Paluumatkalla kiertelemme pikkuteitä Espoossa ja tulemme takaisin kehäväylää pitkin Vantaalle. Jumbon kauppakeskuksen kohdalla ajotietokone kehottaa jo kiireesti etsimään lähimmän latauspaikan. Ajomatkaa luvataan huojentavasti kuitenkin vielä 12 kilometrin verran. Vaikuttaa siltä, että pääsemme sittenkin perille Ilolan ABC:lle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lupaus täyttyy Ilolan lähettyvillä virtaa on vielä jäljellä, joten kiertelimme lähistöllä jonkun aikaa, jotta akkujen varaus laskee viiden prosentin tasolle. Tällöin Ioniq rajoittaa tehoa huomattavasti ja oikeasti aika hakeutua latauspaikalle. Pikalataus kestää 37 minuuttia, ja sen seurauksena akkujen varaus nousee 91 prosenttiin. Kymmenen minuutin lisälataus nostaa tulosta vielä kolme prosenttia. Yleensä sähköautojen lupaukset todellisesta toimintamatkasta ovat liian optimistisia liikkeelle lähdettäessä. Tällä kertaa Hyundai Ioniqin ajotietokoneen aamuinen 129 kilometrin lupaus toteutui kilometrin tarkkuudella oikein. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?