1.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Pakkasesta viis, kyllä täällä tarkenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilimme kuinka käy Hyundai Ioniq -sähköautolla ajaminen kovilla pakkasilla. Tulos on kiinnostava. Hyundai Ioniqin matka Moottorin testissä on herättänyt vilkasta keskustelua niin sosiaalisessa mediassa kuin koeajajienkin keskuudessa. Kaikki eivät ole löytäneet sähköautosta ystävää, mutta toiset suhtautuvat Hyundaihin paljon lämpimämmin. Vaan kuinka käy, kun lämpötila laskee 20 pakkasasteeseen?Haaste oli kova. Sähköautomme Hyundai Ioniq Electric oli värjötellyt yön ajan yli 20 asteen pakkasessa latausjohto kytkettynä, mutta ilman esilämmitystä.Ioniqin voi toki halutessaan ajastaa mukavan lämpimäksi, mutta halusimme laittaa Ioniqin lujille heti kylmäkäynnistyksestä alkaen. Ulkolämpömittari näytti -22 astetta celsiusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy129 kilometrin lupausAkkujen latausprosentti ajoon lähdettäessä on täydet sata. Ajotietokone lupaili akkujen suovan 129 kilometrin toimintamatkan. Tavallisesti eli leudommissa ajo-olosuhteissa toimintamatka on pitkän koeajomme aikana ollut 160–190 kilometrin luokkaa, joten sydäntalven kova pakkanen saa Ioniqin laskemaan ennustettaan. Ja hyvä niin. Istuinlämmitin päälleLähdössä lämmityslaite asetettiin 20 asteeseen ja istuinlämmitys täysille. Myös ratinlämmitin kytkettiin päälle. Testi suoritettiin siis mukavuudesta tinkimättä ja normaalissa arkiliikenteessä.Ioniq lämpenee nopeasti ja alkumatka sujuu maalaismaisemassa vaihtelevalla 60–80 km/h nopeudella. Sähkönkulutus vaihtelee 18–20 kWh/100 km välillä.Hyundain sivuikkunat huurtuivat, kun pakkanen kiristyy -26 asteeseen Nikkilän kohdalla. Huurteet kuitenkin kaikkoavat, kun puhaltimen nopeutta nostetaan.Ohjaamo on edelleen mukavan lämmin pakkasen kiristymisestä huolimatta.Nopeus syö virtaaAjoreitti kulki Pornaisista Korsoon ja siitä Lahden moottoritietä Vantaan Tikkurilaan, josta matka jatkuu Kehä III:sta pitkin aina Kirkkonummelle asti. Osan matkaa nopeus on 100 km/h. Tavoitteena on päästä Ilolan ABC:lle, jossa on CCS-pikalatausmahdollisuus. Palan matkaa etenemme Hangontietä, jossa nopeusrajoitus on taas 100 km/h muutaman kilometrin.Ajokokemus osoittaa, että sähköautojen virrankulutus nousee voimakkaasti ajonopeuden noustessa.Hyundai Ioniq Electricin ajotietokoneen lupaus 129 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, sillä Kirkkonummen rajalla akuissa on varausta jäljellä vielä puolet – ja olemme suunnilleen puolimatkassa. Ulkolämpötila nousee -18 asteeseen, joka ilmeisesti keventää sähkönkulutusta jonkin verran.Paluumatkalla kiertelemme pikkuteitä Espoossa ja tulemme takaisin kehäväylää pitkin Vantaalle. Jumbon kauppakeskuksen kohdalla ajotietokone kehottaa jo kiireesti etsimään lähimmän latauspaikan. Ajomatkaa luvataan huojentavasti kuitenkin vielä 12 kilometrin verran.Vaikuttaa siltä, että pääsemme sittenkin perille Ilolan ABC:lle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaus täyttyyIlolan lähettyvillä virtaa on vielä jäljellä, joten kiertelimme lähistöllä jonkun aikaa, jotta akkujen varaus laskee viiden prosentin tasolle. Tällöin Ioniq rajoittaa tehoa huomattavasti ja oikeasti aika hakeutua latauspaikalle.Pikalataus kestää 37 minuuttia, ja sen seurauksena akkujen varaus nousee 91 prosenttiin. Kymmenen minuutin lisälataus nostaa tulosta vielä kolme prosenttia.Yleensä sähköautojen lupaukset todellisesta toimintamatkasta ovat liian optimistisia liikkeelle lähdettäessä. Tällä kertaa Hyundai Ioniqin ajotietokoneen aamuinen 129 kilometrin lupaus toteutui kilometrin tarkkuudella oikein. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen