1.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Pakkasesta viis, kyllä täällä tarkenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilimme kuinka käy Hyundai Ioniq -sähköautolla ajaminen kovilla pakkasilla. Tulos on kiinnostava. Hyundai Ioniqin matka Moottorin testissä on herättänyt vilkasta keskustelua niin sosiaalisessa mediassa kuin koeajajienkin keskuudessa. Kaikki eivät ole löytäneet sähköautosta ystävää, mutta toiset suhtautuvat Hyundaihin paljon lämpimämmin. Vaan kuinka käy, kun lämpötila laskee 20 pakkasasteeseen?Haaste oli kova. Sähköautomme Hyundai Ioniq Electric oli värjötellyt yön ajan yli 20 asteen pakkasessa latausjohto kytkettynä, mutta ilman esilämmitystä.Ioniqin voi toki halutessaan ajastaa mukavan lämpimäksi, mutta halusimme laittaa Ioniqin lujille heti kylmäkäynnistyksestä alkaen. Ulkolämpömittari näytti -22 astetta celsiusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy129 kilometrin lupausAkkujen latausprosentti ajoon lähdettäessä on täydet sata. Ajotietokone lupaili akkujen suovan 129 kilometrin toimintamatkan. Tavallisesti eli leudommissa ajo-olosuhteissa toimintamatka on pitkän koeajomme aikana ollut 160–190 kilometrin luokkaa, joten sydäntalven kova pakkanen saa Ioniqin laskemaan ennustettaan. Ja hyvä niin. Istuinlämmitin päälleLähdössä lämmityslaite asetettiin 20 asteeseen ja istuinlämmitys täysille. Myös ratinlämmitin kytkettiin päälle. Testi suoritettiin siis mukavuudesta tinkimättä ja normaalissa arkiliikenteessä.Ioniq lämpenee nopeasti ja alkumatka sujuu maalaismaisemassa vaihtelevalla 60–80 km/h nopeudella. Sähkönkulutus vaihtelee 18–20 kWh/100 km välillä.Hyundain sivuikkunat huurtuivat, kun pakkanen kiristyy -26 asteeseen Nikkilän kohdalla. Huurteet kuitenkin kaikkoavat, kun puhaltimen nopeutta nostetaan.Ohjaamo on edelleen mukavan lämmin pakkasen kiristymisestä huolimatta.Nopeus syö virtaaAjoreitti kulki Pornaisista Korsoon ja siitä Lahden moottoritietä Vantaan Tikkurilaan, josta matka jatkuu Kehä III:sta pitkin aina Kirkkonummelle asti. Osan matkaa nopeus on 100 km/h. Tavoitteena on päästä Ilolan ABC:lle, jossa on CCS-pikalatausmahdollisuus. Palan matkaa etenemme Hangontietä, jossa nopeusrajoitus on taas 100 km/h muutaman kilometrin.Ajokokemus osoittaa, että sähköautojen virrankulutus nousee voimakkaasti ajonopeuden noustessa.Hyundai Ioniq Electricin ajotietokoneen lupaus 129 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, sillä Kirkkonummen rajalla akuissa on varausta jäljellä vielä puolet – ja olemme suunnilleen puolimatkassa. Ulkolämpötila nousee -18 asteeseen, joka ilmeisesti keventää sähkönkulutusta jonkin verran.Paluumatkalla kiertelemme pikkuteitä Espoossa ja tulemme takaisin kehäväylää pitkin Vantaalle. Jumbon kauppakeskuksen kohdalla ajotietokone kehottaa jo kiireesti etsimään lähimmän latauspaikan. Ajomatkaa luvataan huojentavasti kuitenkin vielä 12 kilometrin verran.Vaikuttaa siltä, että pääsemme sittenkin perille Ilolan ABC:lle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaus täyttyyIlolan lähettyvillä virtaa on vielä jäljellä, joten kiertelimme lähistöllä jonkun aikaa, jotta akkujen varaus laskee viiden prosentin tasolle. Tällöin Ioniq rajoittaa tehoa huomattavasti ja oikeasti aika hakeutua latauspaikalle.Pikalataus kestää 37 minuuttia, ja sen seurauksena akkujen varaus nousee 91 prosenttiin. Kymmenen minuutin lisälataus nostaa tulosta vielä kolme prosenttia.Yleensä sähköautojen lupaukset todellisesta toimintamatkasta ovat liian optimistisia liikkeelle lähdettäessä. Tällä kertaa Hyundai Ioniqin ajotietokoneen aamuinen 129 kilometrin lupaus toteutui kilometrin tarkkuudella oikein. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä