14.12.2021 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot ovat alkaneet ottaa Pohjoismaissa yhä isompaa roolia ensirekisteröinneissä. Eikä ihme – päivittäiskäytössä sähköauto on erinomainen talvikulkine. Muutama vuosi takaperin tutustuimme tarkemmin sähköautoiluun Vuosi sähköllä -juttusarjassa Hyundai Ioniq Electricillä. Jo tuolloin totesimme, että sähköautolla ajaminen sopii talveen. Ainoaksi ongelmaksi -22 asteen lämpötilassa nousi talvessa kasvava energiankulutus, joka johtui kasvaneesta lämmityksen tarpeesta – sähköautoissa kun hukkalämpöä ei juuri synny.Mutta palataan lähemmäksi tätä päivää. Joulukuun alussa koeajoon oli varattu käyttötesti-Ioniq 5:n mallisisar, joka poikkeaa Moottorin varsinaisesta käyttötestiautosta paremmalla varustelulla ja nelivedolla. Käyttötestin aikana on hyvä tutustua myös hieman juuri kyseisen yksilön lisäksi erilailla varusteltuihin versioihin, jotta voi hahmottaa erilaisten varusteiden tarpeellisuuden.Nelivetoinen Ioniq 5 suuntasi Ylä-Savon seudulle, jossa matkalla saatiin lisää vahvistusta talven tunnusta, sillä viileillä keleillä heikentynyt pikalatausteho oli vielä aiempaakin asteen verran hitaampi, eikä pikaruokatauon aikana virtaa ollut kertynyt tarpeeksi perille pääsemiseen asti. Onneksi matkalla ei kuitenkaan oltu jäniksen selässä, joten yksi 15 minuutin lisäpysähdys ei kaatanut maailmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkanen puree – mutta se ei haittaaMuutaman päivän päästä ulkolämpötilamittari näytti aamulla jo -28 celsiusasteen lukemaa. Tämä ei kuitenkaan autoilua haitannut, sillä Bluelink-sovelluksella auton sai esilämmitettyä näppärästi. Ja vaikka välillä vastaan tuli kiirelähtö, jolloin esilämmitys pääsi unohtumaan, auton sisätilat lämpesi kohtuulliseen tahtiin jo noin kymmenessä minuutissa. Mainittakoon vertailun vuoksi, että allekirjoittaneen luona vierailleen V8-Jeep vaati lämpiämiseen huomattavasti pidemmän ajan.Kulutuslukemat sen sijaan huitelivat kovan lämmitystarpeen vuoksi etenkin lyhyillä matkoilla erittäin korkealla. Tämä ei kuitenkaan käytännössä haitannut mitään, sillä nykyaikaisen sähköauton suurehko kapasiteetti takaa sen, että nurkka-ajossa toimintamatkasta ei tarvitse huolehtia käytännössä lainkaan, etenkään jos autoa pystyy lataamaan kotona.Sen sijaan pörssisähköä käyttäneitä olisi voinut hirvittää, kun kilowattitunnin hinta kävi hetkellisesti jopa yli sadassa sentissä. Talvipäivien tynkäajojen 30 kWh/100 km kulutuksella 100 kilometrin energia olisi kustantanut korkeimmalla spottihinnalla yli 30 euroa, plus vielä siirtohinta päälle.Tätäkään ei tarvitse kuitenkaan välttämättä säikähtää. Jos taloudessa on pörssisähkösopimus, kannattaa tiedostaa, että isossa osaa sähköautoissa on mahdollisuus latauksen ajoittamiseen tiettyyn kellonaikaan. Edullisimmillaan sähkö on yleensä yöllä klo 02–04 aikaan, ja kalleinta puolestaan aamukahdeksan ja yhdeksän välillä.Stressitön ratkaisuSuurin osa suomalaisten sähkösopimuksista on kuitenkin kiinteästi hinnoiteltuja, ja korkealla talvikulutuksellakin ajaminen on kohtuullisen edullista. Esimerkiksi edellämainitulla kulutuksella ja 8 sentin kilowattituntihinnalla sadan kilometrin energian hinnaksi olisi jäänyt 2,4 euroa + siirtomaksu.Kovilla pakkasilla valitsikin erittäin mielellään sähköautolla liikkeelle lähtemisen, eikä kustannukset olleet tähän edes ainoa syy. Vaikka allekirjoittaneen oma dieselauto on varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, niin kyllähän polttomoottorin käyntiin lyöminen kolmenkympin pakkasilla ottaa hieman sieluun. Sähkömoottori ei sen sijaan tästä säikähdä.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaVuosi sähköllä: Pakkasesta viis, kyllä täällä tarkenee Vuosi sähköllä: pikkupakkanen sopii sähköautolle Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?