18.6.2019

Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – toimintamatkat miltei tasoissa

Parivertailu Hyundai Konat

Sähköautolla saattaa kaupunkiajossa päästä lähes yhtä pitkälle kuin vastaavalla polttomoottorimallilla – tämän osoittivat kahdella Hyundai Kona -versiolla tekemämme kulutusmittaukset.

Sähköautoista käytävässä keskustelussa ytimenä on usein se, miten pitkälle täydellä latauksella voi ajaa – ja erityisesti sähköautoihin skeptisesti suhtautuvat mielellään vertaavat toimintamatkaa polttomoottoriautojen selvästi laajempaan kantamaan.

Tätä debattia ovat entisestään hämmentäneet tuoreet pidemmän toimintamatkan kohtuuhintaiset sähköautomallit, kuten parivertailuumme osallistunut Hyundai Kona Electric. Ja näihin mielikuviin halusimme saada kulutusmittauksissa todenmukaisia vastauksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulutussuhteet ylösalaisin

Normaaliin vertailujemme tapaan myös Hyundai Kona Electricillä ja sen vastaavalla Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -sisarmallilla ajettiin kaupunki- ja maantielenkit, jotta autojen todellinen kulutus saatiin selville.

Kulutus ajo-olosuhteiden välillä vaihteli ennakkoarvailujen mukaisesti. Bensakoneinen Kona noudatteli polttomoottoriautolle tuttua protokollaa, eli maantieajon (keskinopeus 79 km/h) kohtuullinen 6,0 l/100 km kulutus nousi kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) melko korkeaan 9,1 litran tasoon sataa kilometriä kohden.

Sähköautossa kävi tismalleen päinvastoin. Virrankulutus laski maantien 14,9 kWh/100 km -lukemasta kaupunkiajon 12,7 kilowattituntiin sadalla.

504 vastaan 549 kilometriä

Varsin mielenkiintoiseksi asia kääntyi, kun laskimme toimintamatkat näitä kulutuksia käyttäen.

Parivertailu Hyundai Konat Electric mittaristo

Kona Electricin laskennalliseksi toimintamatkaksi tulee kulutuslenkkiemme perusteella maantiellä 430 ja kaupungissa 504 kilometriä. Tämä on tietysti teoreettinen arvo, mutta käytännössäkin Electricillä pääsi vertailun aikana vallinneissa, kahdenkymmenen asteen molemmin puolin olleissa lämpötiloissa reilusti yli 350 kilometrin matkan.

Entä sitten polttomoottorimalli? Bensiini-Konan tankkausväliksi asettuu vielä maantielenkkimme perusteella kohtuulliset 833 kilometriä, mutta kaupungissa kohoava kulutus ja pienehkö, 50 litran polttonestesäiliö kutistavat ”rangen” 549 kilometriin – siis vain hieman sähköauton vastaavaa pidemmäksi!

Toki tällainen pitkä siivu nykivää kaupunkiajoa on harvinainen ajo-olosuhde – ja markkinoilla on tuntuvasti nyt mitattua Konaa taloudellisempiakin bensa-autoja – mutta yhtä kaikki: ääripäät voimanlähteiden välillä vertailumme kyllä paljastaa.

Parivertailu Hyundai Konat bensiini mittaristo

Lisää laskelmia lehdessä

Täydellinen parivertailu, joka julkaistaan 19.6. ilmestyvässä Moottorin numerossa 7/2019, sisältää paljon muutakin mielenkiintoista ja myös ennen kuulumatonta sähköautojen ihmeellisestä maailmasta. Lehti on myynnissä myös sähköisenä versiona Lehtiluukussa.

Teimme muun muassa laskelmat siitä, kummalla käyttövoimalla ajaminen on edullisempaa – kun mukaan otetaan ajokustannusten ohella vuotuiset huolto-, vakuutus- ja ajoneuvoverokustannukset. Samassa yhteydessä kerromme myös, kuinka paljon kalliimmaksi pikalatausasemien käyttö tulee sähköauton käyttäjälle kotilataukseen verrattuna. Tuokin tulos saattaa yllättää.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat