18.6.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – toimintamatkat miltei tasoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla saattaa kaupunkiajossa päästä lähes yhtä pitkälle kuin vastaavalla polttomoottorimallilla – tämän osoittivat kahdella Hyundai Kona -versiolla tekemämme kulutusmittaukset. Sähköautoista käytävässä keskustelussa ytimenä on usein se, miten pitkälle täydellä latauksella voi ajaa – ja erityisesti sähköautoihin skeptisesti suhtautuvat mielellään vertaavat toimintamatkaa polttomoottoriautojen selvästi laajempaan kantamaan.Tätä debattia ovat entisestään hämmentäneet tuoreet pidemmän toimintamatkan kohtuuhintaiset sähköautomallit, kuten parivertailuumme osallistunut Hyundai Kona Electric. Ja näihin mielikuviin halusimme saada kulutusmittauksissa todenmukaisia vastauksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutussuhteet ylösalaisinNormaaliin vertailujemme tapaan myös Hyundai Kona Electricillä ja sen vastaavalla Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -sisarmallilla ajettiin kaupunki- ja maantielenkit, jotta autojen todellinen kulutus saatiin selville. Kulutus ajo-olosuhteiden välillä vaihteli ennakkoarvailujen mukaisesti. Bensakoneinen Kona noudatteli polttomoottoriautolle tuttua protokollaa, eli maantieajon (keskinopeus 79 km/h) kohtuullinen 6,0 l/100 km kulutus nousi kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) melko korkeaan 9,1 litran tasoon sataa kilometriä kohden.Sähköautossa kävi tismalleen päinvastoin. Virrankulutus laski maantien 14,9 kWh/100 km -lukemasta kaupunkiajon 12,7 kilowattituntiin sadalla.504 vastaan 549 kilometriäVarsin mielenkiintoiseksi asia kääntyi, kun laskimme toimintamatkat näitä kulutuksia käyttäen.Kona Electricin laskennalliseksi toimintamatkaksi tulee kulutuslenkkiemme perusteella maantiellä 430 ja kaupungissa 504 kilometriä. Tämä on tietysti teoreettinen arvo, mutta käytännössäkin Electricillä pääsi vertailun aikana vallinneissa, kahdenkymmenen asteen molemmin puolin olleissa lämpötiloissa reilusti yli 350 kilometrin matkan.Entä sitten polttomoottorimalli? Bensiini-Konan tankkausväliksi asettuu vielä maantielenkkimme perusteella kohtuulliset 833 kilometriä, mutta kaupungissa kohoava kulutus ja pienehkö, 50 litran polttonestesäiliö kutistavat ”rangen” 549 kilometriin – siis vain hieman sähköauton vastaavaa pidemmäksi!Toki tällainen pitkä siivu nykivää kaupunkiajoa on harvinainen ajo-olosuhde – ja markkinoilla on tuntuvasti nyt mitattua Konaa taloudellisempiakin bensa-autoja – mutta yhtä kaikki: ääripäät voimanlähteiden välillä vertailumme kyllä paljastaa.Lisää laskelmia lehdessäTäydellinen parivertailu, joka julkaistaan 19.6. ilmestyvässä Moottorin numerossa 7/2019, sisältää paljon muutakin mielenkiintoista ja myös ennen kuulumatonta sähköautojen ihmeellisestä maailmasta. Lehti on myynnissä myös sähköisenä versiona Lehtiluukussa.Teimme muun muassa laskelmat siitä, kummalla käyttövoimalla ajaminen on edullisempaa – kun mukaan otetaan ajokustannusten ohella vuotuiset huolto-, vakuutus- ja ajoneuvoverokustannukset. Samassa yhteydessä kerromme myös, kuinka paljon kalliimmaksi pikalatausasemien käyttö tulee sähköauton käyttäjälle kotilataukseen verrattuna. Tuokin tulos saattaa yllättää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija