1.7.2019 Ajoneuvot Pekingistä Pariisiin: kestävyysralliin osallistuu yli sata klassikkoa Volvoista Ferrariin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes 14 000 kilometriä läpi tiettömien teiden laittaa klassikkoautot ja -autoilijat suureen seikkailuun. –Mongolia oli pahin, ajopäivän päätteeksi Cadillaciaan huoltava amerikkalainen virnistää.– Joskus lähtöä siirrettiin tunneilla. Piti ensin etsiä uusi tie, kun yölliset tulvavedet olivat hävittäneet suunnitellun reitin.Hyvinkääläisen hotelli Sveitsin parkkipaikalle saapuneet autokunnat eivät todennäköisesti Suomen teistä valittele. Takana on valtava määrä Kiinan, Mongolian, Kazakstanin ja Venäjän maanteitä. Nyt edessä on matkan helpoin osuus, eurooppalaiset tiet Pariisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain klassikoilleMatka Pekingistä Pariisiin olisi huima seikkailu millä tahansa nykyaikaisella Jeepillä, Land Cruiserilla tai Range Roverilla. Huoltokäyttöön pyhitettyjä Toyota Hiluxeja lukuun ottamatta moderneilla autoilla ei tässä tapahtumassa ole asiaa. Peking–Pariisi -ralli ajetaan klassikkokalustolla, autojen tulee olla vuodelta 1975 tai vanhempia.120 matkaan lähteneestä autosta hämmästyttävän moni ottaa turvallisen marginaalin yläikärajaan: paikalla on paljon sotien välistä kalustoa A-Fordista vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I:een ja upeisiin Bentleyihin. Sotien jälkeistä kalustoa. Vanhempi pää painottaa amerikkalaiskalustoja, kenties juuri niiden kestävyyden tähden. Sotien jälkeisellä puolella maakirjo on runsaampi: Morris Oxford, Porscheja, vuoden 1975 Mitsubishi Lancer, Peugeoteja, pari Citroënia, BMW 2002 ja runsaasti Mercedes-Benzejä ja Volvoja.Suomalaisväriä VolvollaVolvolla ajaa ainoa tapahtumaan osallistuva suomalaistiimikin. Martti ja Petri Kiikan vuoden 1962 Volvo PV544 ei kuitenkaan saavu Hyvinkäälle ensimmäisten autojen joukossa. Tiimin edustajat kertovat rajamuodollisuuksien venyneen viisituntisiksi, joten Volvo on haastatteluhetkellä vielä matkalla jossakin Lahden kohdalla. Muuten ralli on mennyt varsin hyvin – tässä mittakaavassa vetoakselien kaltaisten komponenttien vaihto on arkipäivää. Kaluston kestäminen lieneekin rallin suurin haaste. Siihen vaikuttaa autovalinnan ja huollon lisäksi runsaasti ajotyyli – ja tuuri.Vaikka FerrarillaSilti eksoottisemmallakin kalustolla näyttää selviävän. Hotellin takapihalla kaksi italialaista herrasmiestä suorittavat Ferrari 208 GT4:n Webereiden hienosäätöä. Alle 2-litraisella keskimoottorisella V8-moottorilla varustettu auto on saanut katolleen varapyörän ja pohjaan panssareita. Seitsemänkymmentäluvun kiilaunelma näyttää kestävyysralliin rakennettuna törkeän hyvältä. Ulkopuolisen silmin ralli näyttää sitovan osallistujat yhdeksi perheeksi, riippumatta siitä onko alla Rolls-Royce vai 2103-sarjan Lada. Kaikki ovat mukana samassa seikkailussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli vuosisata sittenPeking to Paris -kestävyysralli järjestetään tänä vuonna seitsemättä kertaa. Ensimmäisen kerran autot laitettiin koetukselle jo vuonna 1907 – silloin moisesta rääkistä selviäminen oli varmasti kova argumentti auton kestävyydestä. 14 994 kilometrisen tapahtuman voitti Scipione Borghese ja Ettore Guizzardi 7-litraisella Itala-autollaan. Sittemmin vastaavia ajoja Euroopan ja Pekingin välillä on ajettu aina silloin tällöin, joskin reitille osuvan Neuvostoliiton synty toi urheiluun 1990-luvun alkuun kestäneen tauon. Vuonna 2007 juhlittiin rallin satavuotisia seurailemalla Borghesen vuoden 1907 reittiä.Tämän vuoden kilpailu alkoi 2. kesäkuuta Pekingissä. Yhteensä vajaan 14 000 kilometrin koettelemus koostuu 300–600 kilometrin päiväetapeista. Maalissa kilpailijoiden olisi määrä olla 7. heinäkuuta Pariisissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen