1.7.2019

Pekingistä Pariisiin: kestävyysralliin osallistuu yli sata klassikkoa Volvoista Ferrariin

Peking to Paris

Lähes 14 000 kilometriä läpi tiettömien teiden laittaa klassikkoautot ja -autoilijat suureen seikkailuun.

–Mongolia oli pahin, ajopäivän päätteeksi Cadillaciaan huoltava amerikkalainen virnistää.

– Joskus lähtöä siirrettiin tunneilla. Piti ensin etsiä uusi tie, kun yölliset tulvavedet olivat hävittäneet suunnitellun reitin.

Hyvinkääläisen hotelli Sveitsin parkkipaikalle saapuneet autokunnat eivät todennäköisesti Suomen teistä valittele. Takana on valtava määrä Kiinan, Mongolian, Kazakstanin ja Venäjän maanteitä. Nyt edessä on matkan helpoin osuus, eurooppalaiset tiet Pariisiin.

Peking to Paris

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain klassikoille

Matka Pekingistä Pariisiin olisi huima seikkailu millä tahansa nykyaikaisella Jeepillä, Land Cruiserilla tai Range Roverilla. Huoltokäyttöön pyhitettyjä Toyota Hiluxeja lukuun ottamatta moderneilla autoilla ei tässä tapahtumassa ole asiaa. Peking–Pariisi -ralli ajetaan klassikkokalustolla, autojen tulee olla vuodelta 1975 tai vanhempia.

Peking to Paris

120 matkaan lähteneestä autosta hämmästyttävän moni ottaa turvallisen marginaalin yläikärajaan: paikalla on paljon sotien välistä kalustoa A-Fordista vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I:een ja upeisiin Bentleyihin. Sotien jälkeistä kalustoa. Vanhempi pää painottaa amerikkalaiskalustoja, kenties juuri niiden kestävyyden tähden. Sotien jälkeisellä puolella maakirjo on runsaampi: Morris Oxford, Porscheja, vuoden 1975 Mitsubishi Lancer, Peugeoteja, pari Citroënia, BMW 2002 ja runsaasti Mercedes-Benzejä ja Volvoja.

Peking to Paris

Suomalaisväriä Volvolla

Volvolla ajaa ainoa tapahtumaan osallistuva suomalaistiimikin. Martti ja Petri Kiikan vuoden 1962 Volvo PV544 ei kuitenkaan saavu Hyvinkäälle ensimmäisten autojen joukossa. Tiimin edustajat kertovat rajamuodollisuuksien venyneen viisituntisiksi, joten Volvo on haastatteluhetkellä vielä matkalla jossakin Lahden kohdalla. Muuten ralli on mennyt varsin hyvin – tässä mittakaavassa vetoakselien kaltaisten komponenttien vaihto on arkipäivää.

Kaluston kestäminen lieneekin rallin suurin haaste. Siihen vaikuttaa autovalinnan ja huollon lisäksi runsaasti ajotyyli – ja tuuri.

Vaikka Ferrarilla

Peking to Paris

Silti eksoottisemmallakin kalustolla näyttää selviävän. Hotellin takapihalla kaksi italialaista herrasmiestä suorittavat Ferrari 208 GT4:n Webereiden hienosäätöä. Alle 2-litraisella keskimoottorisella V8-moottorilla varustettu auto on saanut katolleen varapyörän ja pohjaan panssareita. Seitsemänkymmentäluvun kiilaunelma näyttää kestävyysralliin rakennettuna törkeän hyvältä.

Ulkopuolisen silmin ralli näyttää sitovan osallistujat yhdeksi perheeksi, riippumatta siitä onko alla Rolls-Royce vai 2103-sarjan Lada. Kaikki ovat mukana samassa seikkailussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli vuosisata sitten

Peking to Paris -kestävyysralli järjestetään tänä vuonna seitsemättä kertaa. Ensimmäisen kerran autot laitettiin koetukselle jo vuonna 1907 – silloin moisesta rääkistä selviäminen oli varmasti kova argumentti auton kestävyydestä. 14 994 kilometrisen tapahtuman voitti Scipione Borghese ja Ettore Guizzardi 7-litraisella Itala-autollaan.

Sittemmin vastaavia ajoja Euroopan ja Pekingin välillä on ajettu aina silloin tällöin, joskin reitille osuvan Neuvostoliiton synty toi urheiluun 1990-luvun alkuun kestäneen tauon. Vuonna 2007 juhlittiin rallin satavuotisia seurailemalla Borghesen vuoden 1907 reittiä.

Tämän vuoden kilpailu alkoi 2. kesäkuuta Pekingissä. Yhteensä vajaan 14 000 kilometrin koettelemus koostuu 300–600 kilometrin päiväetapeista. Maalissa kilpailijoiden olisi määrä olla 7. heinäkuuta Pariisissa.

Peking to Paris

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat