1.7.2019 Ajoneuvot Pekingistä Pariisiin: kestävyysralliin osallistuu yli sata klassikkoa Volvoista Ferrariin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes 14 000 kilometriä läpi tiettömien teiden laittaa klassikkoautot ja -autoilijat suureen seikkailuun. –Mongolia oli pahin, ajopäivän päätteeksi Cadillaciaan huoltava amerikkalainen virnistää. – Joskus lähtöä siirrettiin tunneilla. Piti ensin etsiä uusi tie, kun yölliset tulvavedet olivat hävittäneet suunnitellun reitin. Hyvinkääläisen hotelli Sveitsin parkkipaikalle saapuneet autokunnat eivät todennäköisesti Suomen teistä valittele. Takana on valtava määrä Kiinan, Mongolian, Kazakstanin ja Venäjän maanteitä. Nyt edessä on matkan helpoin osuus, eurooppalaiset tiet Pariisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain klassikoille Matka Pekingistä Pariisiin olisi huima seikkailu millä tahansa nykyaikaisella Jeepillä, Land Cruiserilla tai Range Roverilla. Huoltokäyttöön pyhitettyjä Toyota Hiluxeja lukuun ottamatta moderneilla autoilla ei tässä tapahtumassa ole asiaa. Peking–Pariisi -ralli ajetaan klassikkokalustolla, autojen tulee olla vuodelta 1975 tai vanhempia. 120 matkaan lähteneestä autosta hämmästyttävän moni ottaa turvallisen marginaalin yläikärajaan: paikalla on paljon sotien välistä kalustoa A-Fordista vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I:een ja upeisiin Bentleyihin. Sotien jälkeistä kalustoa. Vanhempi pää painottaa amerikkalaiskalustoja, kenties juuri niiden kestävyyden tähden. Sotien jälkeisellä puolella maakirjo on runsaampi: Morris Oxford, Porscheja, vuoden 1975 Mitsubishi Lancer, Peugeoteja, pari Citroënia, BMW 2002 ja runsaasti Mercedes-Benzejä ja Volvoja. Suomalaisväriä Volvolla Volvolla ajaa ainoa tapahtumaan osallistuva suomalaistiimikin. Martti ja Petri Kiikan vuoden 1962 Volvo PV544 ei kuitenkaan saavu Hyvinkäälle ensimmäisten autojen joukossa. Tiimin edustajat kertovat rajamuodollisuuksien venyneen viisituntisiksi, joten Volvo on haastatteluhetkellä vielä matkalla jossakin Lahden kohdalla. Muuten ralli on mennyt varsin hyvin – tässä mittakaavassa vetoakselien kaltaisten komponenttien vaihto on arkipäivää. Kaluston kestäminen lieneekin rallin suurin haaste. Siihen vaikuttaa autovalinnan ja huollon lisäksi runsaasti ajotyyli – ja tuuri. Vaikka Ferrarilla Silti eksoottisemmallakin kalustolla näyttää selviävän. Hotellin takapihalla kaksi italialaista herrasmiestä suorittavat Ferrari 208 GT4:n Webereiden hienosäätöä. Alle 2-litraisella keskimoottorisella V8-moottorilla varustettu auto on saanut katolleen varapyörän ja pohjaan panssareita. Seitsemänkymmentäluvun kiilaunelma näyttää kestävyysralliin rakennettuna törkeän hyvältä. Ulkopuolisen silmin ralli näyttää sitovan osallistujat yhdeksi perheeksi, riippumatta siitä onko alla Rolls-Royce vai 2103-sarjan Lada. Kaikki ovat mukana samassa seikkailussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli vuosisata sitten Peking to Paris -kestävyysralli järjestetään tänä vuonna seitsemättä kertaa. Ensimmäisen kerran autot laitettiin koetukselle jo vuonna 1907 – silloin moisesta rääkistä selviäminen oli varmasti kova argumentti auton kestävyydestä. 14 994 kilometrisen tapahtuman voitti Scipione Borghese ja Ettore Guizzardi 7-litraisella Itala-autollaan. Sittemmin vastaavia ajoja Euroopan ja Pekingin välillä on ajettu aina silloin tällöin, joskin reitille osuvan Neuvostoliiton synty toi urheiluun 1990-luvun alkuun kestäneen tauon. Vuonna 2007 juhlittiin rallin satavuotisia seurailemalla Borghesen vuoden 1907 reittiä. Tämän vuoden kilpailu alkoi 2. kesäkuuta Pekingissä. Yhteensä vajaan 14 000 kilometrin koettelemus koostuu 300–600 kilometrin päiväetapeista. Maalissa kilpailijoiden olisi määrä olla 7. heinäkuuta Pariisissa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?