1.7.2019 Ajoneuvot Pekingistä Pariisiin: kestävyysralliin osallistuu yli sata klassikkoa Volvoista Ferrariin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes 14 000 kilometriä läpi tiettömien teiden laittaa klassikkoautot ja -autoilijat suureen seikkailuun. –Mongolia oli pahin, ajopäivän päätteeksi Cadillaciaan huoltava amerikkalainen virnistää.– Joskus lähtöä siirrettiin tunneilla. Piti ensin etsiä uusi tie, kun yölliset tulvavedet olivat hävittäneet suunnitellun reitin.Hyvinkääläisen hotelli Sveitsin parkkipaikalle saapuneet autokunnat eivät todennäköisesti Suomen teistä valittele. Takana on valtava määrä Kiinan, Mongolian, Kazakstanin ja Venäjän maanteitä. Nyt edessä on matkan helpoin osuus, eurooppalaiset tiet Pariisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain klassikoilleMatka Pekingistä Pariisiin olisi huima seikkailu millä tahansa nykyaikaisella Jeepillä, Land Cruiserilla tai Range Roverilla. Huoltokäyttöön pyhitettyjä Toyota Hiluxeja lukuun ottamatta moderneilla autoilla ei tässä tapahtumassa ole asiaa. Peking–Pariisi -ralli ajetaan klassikkokalustolla, autojen tulee olla vuodelta 1975 tai vanhempia.120 matkaan lähteneestä autosta hämmästyttävän moni ottaa turvallisen marginaalin yläikärajaan: paikalla on paljon sotien välistä kalustoa A-Fordista vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I:een ja upeisiin Bentleyihin. Sotien jälkeistä kalustoa. Vanhempi pää painottaa amerikkalaiskalustoja, kenties juuri niiden kestävyyden tähden. Sotien jälkeisellä puolella maakirjo on runsaampi: Morris Oxford, Porscheja, vuoden 1975 Mitsubishi Lancer, Peugeoteja, pari Citroënia, BMW 2002 ja runsaasti Mercedes-Benzejä ja Volvoja.Suomalaisväriä VolvollaVolvolla ajaa ainoa tapahtumaan osallistuva suomalaistiimikin. Martti ja Petri Kiikan vuoden 1962 Volvo PV544 ei kuitenkaan saavu Hyvinkäälle ensimmäisten autojen joukossa. Tiimin edustajat kertovat rajamuodollisuuksien venyneen viisituntisiksi, joten Volvo on haastatteluhetkellä vielä matkalla jossakin Lahden kohdalla. Muuten ralli on mennyt varsin hyvin – tässä mittakaavassa vetoakselien kaltaisten komponenttien vaihto on arkipäivää. Kaluston kestäminen lieneekin rallin suurin haaste. Siihen vaikuttaa autovalinnan ja huollon lisäksi runsaasti ajotyyli – ja tuuri.Vaikka FerrarillaSilti eksoottisemmallakin kalustolla näyttää selviävän. Hotellin takapihalla kaksi italialaista herrasmiestä suorittavat Ferrari 208 GT4:n Webereiden hienosäätöä. Alle 2-litraisella keskimoottorisella V8-moottorilla varustettu auto on saanut katolleen varapyörän ja pohjaan panssareita. Seitsemänkymmentäluvun kiilaunelma näyttää kestävyysralliin rakennettuna törkeän hyvältä. Ulkopuolisen silmin ralli näyttää sitovan osallistujat yhdeksi perheeksi, riippumatta siitä onko alla Rolls-Royce vai 2103-sarjan Lada. Kaikki ovat mukana samassa seikkailussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli vuosisata sittenPeking to Paris -kestävyysralli järjestetään tänä vuonna seitsemättä kertaa. Ensimmäisen kerran autot laitettiin koetukselle jo vuonna 1907 – silloin moisesta rääkistä selviäminen oli varmasti kova argumentti auton kestävyydestä. 14 994 kilometrisen tapahtuman voitti Scipione Borghese ja Ettore Guizzardi 7-litraisella Itala-autollaan. Sittemmin vastaavia ajoja Euroopan ja Pekingin välillä on ajettu aina silloin tällöin, joskin reitille osuvan Neuvostoliiton synty toi urheiluun 1990-luvun alkuun kestäneen tauon. Vuonna 2007 juhlittiin rallin satavuotisia seurailemalla Borghesen vuoden 1907 reittiä.Tämän vuoden kilpailu alkoi 2. kesäkuuta Pekingissä. Yhteensä vajaan 14 000 kilometrin koettelemus koostuu 300–600 kilometrin päiväetapeista. Maalissa kilpailijoiden olisi määrä olla 7. heinäkuuta Pariisissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti