25.3.2022

Perinteiset ajatusmallit auton omistamiseen ja rahoittamiseen pysyvät yhä murroksessa

autokauppa

Auton ostaminen niin sanotusti käteiskaupalla omaksi jää yhä harvinaisemmaksi. Minkä takia järjestelyn suosio kasvaa jatkuvasti?

Suomalaisten autoilijoiden keskuudessa on viime vuosina yleistynyt trendi, jossa auton omistamista ei koeta enää yhtä merkittävänä tekijänä. Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä tavallisin malli oli se, että autoilija omistaa itse autonsa, ja erilaisia ajoneuvon rahoituksia käytetään vain pakon edessä.

Maailma kuitenkin muuttuu ja vastaavanlaiset käytännöt ovat muuttuneet aina vain harvinaisemmiksi. Yksityishenkilöille suunnattu yksityisleasing on nostanut jo pidemmän aikaa suosiotaan, mikä laittaa auton omistamisessa perinteiseksi mielletyn mallin uusiksi. Koska uudessa mallissa autoa ei osteta omaksi, eikä sitä makseta kerralla itselle, auton omistaminen muuttuu monella tapaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityisleasingissa monia hyötyjä

Leasing muuttaa auton omistamista monellakin tavalla. Ehkä ensimmäinen autoa ostavalle näkyvä muutos piilee siinä, ettei auton vaihtamiseen tarvita enää tuhansien tai jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista käteiskassaa. Autoon pääsee kiinni kiinteällä muutamien satasien kuukausimaksulla, eli isoa rahallista kertainvestointia ei tarvitse tehdä.

Tämän lisäksi leasingin kautta on mahdollista päästä pienillä summilla käsiksi joko täysin uuteen, tai vähintäänkin melko uuteen autoon. Leasingin kautta ei yleensä ole edes mahdollisuutta hankkia yli kymmenen vuoden ikäistä autoa, vaan yleensä tätä reittiä pitkin päästään käsiksi korkeintaan muutaman vuoden ikäiseen ajoneuvoon.

Leasing on tarkoittaa käytännössä pitkäaikaista vuokrausta, eli asiakas vuokraa auton liikkeeltä sovituksi määräajaksi, jonka jälkeen auto palautetaan liikkeeseen. Sen etuihin kuuluu myös se, ettei autoilijan tarvitse huolehtia lainkaan auton arvonalenemasta, sillä se jää auton omistajan harmiksi.

Lisäksi joissakin leasingsopimuksissa kuukausihinta voi pitää sisällään huollot, korjaukset, vakuutukset, renkaat ja katsastukset, joten myöskään ikäviä tai yllättäviä menoeriä ei koidu autoilijalle. Autoilun aiheuttamia kuluja on tällöin helppo ennakoida, mikä vähentää autoiluun liittyvää stressiä.

Arvonaleneman lisäksi autoilijan päätökseen saattaa vaikuttaa sekin, ettei leasing-autoa tarvitse myydä tai vaihtaa itse. Sopimuksen päättyessä auto palautetaan liikkeeseen ja velvoitteet autoa kohtaan päättyvät siihen paikkaan. Autoa vaihtaessa ei tarvitse siis miettiä hyvitysarvoja tai mihin vanha auto ylipäätään päätyy.

Verrattuna muihin pohjoismaihin, Suomi tulee leasingin yleistymisessä hieman muita maita perässä. Vuonna 2020 Ruotsissa peräti 20 prosenttia uusista henkilöautoista hankittiin yksityisleasingin avulla, kun Suomessa vastaava lukema oli vain 3 prosenttia. Ero on merkittävä, sillä Ruotsissa uusia autoja myydään noin kolme kertaa Suomea enemmän.

Leasingin yleistymisen arvellaan nopeuttavan myös autokannan uudistumista, sillä leasing-palveluissa autoja vaihdellaan tiheämpään tahtiin. Harva leasingin käyttäjä lunastaa autoa itselleen sopimuskauden päätteeksi, vaan sopimuksen loppuessa korvaava auto löytyy uuden sopimuksen kautta.

Autoliikkeiden välillä suuria eroja

Autoliikkeillä näyttäisi olevan hyvinkin erilaisia käytäntöjä rahoituspalveluihin liittyen. Jotkut autoliikkeet ovat tehneet omia rahoituspalveluita, tai ainakin liittäneet autoliikkeen oman brändin rahoituspalvelun nimeen. Toiset liikkeet taas ovat ulkoistaneet rahoituspalvelut erilaisten finanssialan toimijoiden nimien alle.

Rahoituspalveluita myös mainostetaan autoliikkeissä hyvinkin näkyvästi. Lähes jokaisen vaihtoauton hintalapussa on valmis esimerkkilaskelma rahoitusjärjestelyille, ja erilaisia rahoituskampanjoita on käynnissä lähes jatkuvasti. Myöskin itse myyntitilanteessa myyjät tuovat vahvasti ilmi autorahoituksen mahdollisuudet.

Ei siis ihme, että autoliikkeiden välillä on paikoittain suuriakin eroja sen suhteen kuinka iso osa tehdyistä autokaupoista toteutetaan rahoituksen avulla. Luonnollisesti mitä aktiivisempi autoliike on rahoitusjärjestelyjen tarjoamisessa, sitä todennäköisemmin asiakkaat päätyvät ostamaan auton rahoituksen kautta.

Sähköautojen yleistyminen piristää leasing-markkinaa

Sähköautojen yleistyminen on ollut parin viimeisen vuoden aikana hurjaa. Jos auton omistaminen ja rahoittaminen ovat olleet murroksessa, niin myös käyttövoiman suhteen eletään uutta aikakautta. Sähköautoja valitaan nyt enemmän kuin koskaan.

Sähköautot ovat yleistyneet autovalmistajien valikoimissa huimasti viime vuosina, mikä tarkoittaa samaan aikaan sitä, että käytettyjen sähköautojen markkinoilla vaihtoehdot ovat vähäiset. Sähköllä kulkevaa autoa valitseva autoilija on joutunut katsastamaan vaihtoehtoja vähintään melko uusien, tai parhaimmillaan täysin uusien autojen joukosta.

Toisaalta uusi tai uudehko auto saattaa maksaa itsensä hyvinkin nopeasti takaisin, sillä siirtyminen polttomoottorista sähköiseen aikakauteen tuo mukanaan säästöjä. Huoltokustannuksissa sähköauto ottaa lähtökohtaisesti niskalenkin perinteisestä polttomoottorista. Sähkömoottori on perusrakenteeltaan polttomoottoria yksinkertaisempi, mikä tarkoittaa konepellin alla vähemmän vaihdettavaa kulutusosaa.

Sähköautoon siirtyvä autoilija voikin unohtaa jatkossa öljyjen, sytytystulppien ja polttoainesuodattimien kanssa pelaamisen. Mitä vähemmän moottorissa on vaihdettavaa osaa, sitä halvemmaksi autoilu muodostuu. Pienentyvien kulujen lisäksi huoltovälit kasvavat pidemmiksi, mikä korjaamokäyntejä ja sitä kautta aikaa.

Tietenkään sähköautot eivät ole täysin huoltovapaita, vaan ihan yhtä lailla niihinkin joutuu vaihtamaan laakereita, niveliä ja tukivarsia – aivan kuin polttomoottoriautoissa. Kuitenkin lähtökohtaisesti auton vaatimat huoltokustannukset pienenevät. Tämä on hyvä uutinen etenkin niille autoilijoille, joiden leasing-sopimukset eivät kata auton huoltoja tai korjauksia.

Teksti: Rikhard Wacker Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat