4.3.2020

Pidempää perää: McLaren 765LT – 765 hevosvoimaa, ilmastointi lisävaruste

McLaren 765LT on valmistajan urheilumalliston uusin tähti.

McLarenin mallistossa kirjaintunnus LT, Longtail, on muodostunut käsitteeksi perusmallin rajummasta versiota. Nimi sai alkunsa vuoden McLaren F1 GTR -kilpa-auton viimeisistä versioista, jotka saivat Longtail -lisänimen auton venytetyn perän johdosta. Vuodesta 2015 alkaen McLaren on tehnyt katuautoistaan rajumpia LT-versioita.

Nyt sellaiseen käsittelyyn on päässyt vakionakin varsin ripeäksi kehuttu 720S. Tulos kantaa nimeä McLaren 765LT.

Nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin huipputeho löytyy mallinimestä: hurjat 765 hevosvoimaa. Vääntöä kiuas tarjoilee 800 newtonmetriä. Lopputuloksena on 0­–100 km/h -sprintti 2,8 sekuntiin ja 0–200 km/h vain 7,2 sekuntiin.

McLaren 765LT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänentoistokin lisävaruste

Lisätehon ohella suorituskykyä on parannettu keventämällä autoa 80 kiloa. 765LT:n kuivapainoksi kerrotaankin vain 1 229 kilogrammaa ja DIN-omamassaksi 1339 kg. Painonsäästöä on saavutettu niin titaanipakoputkistolla, F1-tason vaihteistomateriaaleilla, ohuemmilla ikkunalaseilla  ja polykarbonaatin käytöllä. Vakiovarustelu ei myöskään kata ilmastointia tai edes äänentoistoa – sekin on 1,5 kilon säästö. Pelkästään hiilikuituisten kuppi-istuinten kerrotaan säästävän 18 kiloa verrattuna 720S-mallin urheiluistuimiin.

McLaren 765LT

Harvoille ja varakkaille

Painon poiston lisäksi McLaren on lisännyt asioita: LT-aerodynamiikkapaketti on hiilikuidusta rakennettu joukko etuhuulta, etupuskuria, keulan pohjalevyä, sivuhelmoja, takapuskuria, takadiffuusoria ja aktiivista takasiipeä.

Ajettavuutta on hiottu uusilla jousilla ja iskunvaimentimilla sekä etuakselin raideleveyden kasvatuksella.

McLaren 765LT

McLaren kertoo 765LT:n valmistusmäärän jäävän vain 765 kappaleeseen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: McLaren

Luetuimmat