Ajoneuvot Autonäyttely Geneve 2020 Uutinen 4.3.2020
Pidempää perää: McLaren 765LT – 765 hevosvoimaa, ilmastointi lisävaruste
McLaren 765LT on valmistajan urheilumalliston uusin tähti.
McLarenin mallistossa kirjaintunnus LT, Longtail, on muodostunut käsitteeksi perusmallin rajummasta versiota. Nimi sai alkunsa vuoden McLaren F1 GTR -kilpa-auton viimeisistä versioista, jotka saivat Longtail -lisänimen auton venytetyn perän johdosta. Vuodesta 2015 alkaen McLaren on tehnyt katuautoistaan rajumpia LT-versioita.
Nyt sellaiseen käsittelyyn on päässyt vakionakin varsin ripeäksi kehuttu 720S. Tulos kantaa nimeä McLaren 765LT.
Nelilitraisen V8-tuplaturbomoottorin huipputeho löytyy mallinimestä: hurjat 765 hevosvoimaa. Vääntöä kiuas tarjoilee 800 newtonmetriä. Lopputuloksena on 0–100 km/h -sprintti 2,8 sekuntiin ja 0–200 km/h vain 7,2 sekuntiin.
Äänentoistokin lisävaruste
Lisätehon ohella suorituskykyä on parannettu keventämällä autoa 80 kiloa. 765LT:n kuivapainoksi kerrotaankin vain 1 229 kilogrammaa ja DIN-omamassaksi 1339 kg. Painonsäästöä on saavutettu niin titaanipakoputkistolla, F1-tason vaihteistomateriaaleilla, ohuemmilla ikkunalaseilla ja polykarbonaatin käytöllä. Vakiovarustelu ei myöskään kata ilmastointia tai edes äänentoistoa – sekin on 1,5 kilon säästö. Pelkästään hiilikuituisten kuppi-istuinten kerrotaan säästävän 18 kiloa verrattuna 720S-mallin urheiluistuimiin.
Harvoille ja varakkaille
Painon poiston lisäksi McLaren on lisännyt asioita: LT-aerodynamiikkapaketti on hiilikuidusta rakennettu joukko etuhuulta, etupuskuria, keulan pohjalevyä, sivuhelmoja, takapuskuria, takadiffuusoria ja aktiivista takasiipeä.
Ajettavuutta on hiottu uusilla jousilla ja iskunvaimentimilla sekä etuakselin raideleveyden kasvatuksella.
McLaren kertoo 765LT:n valmistusmäärän jäävän vain 765 kappaleeseen.
Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: McLaren