10.11.2018

Piippauksista sinfoniasointeihin: Lincoln mietti varoitusäänet uusiksi

Lincoln mietti varoitusäänet uusiksi

Erilaisten hermoja riepovien piippausten sijaan Lincolnin tuleva Aviator-katumaasturi huomauttaa kuljettajia sinfoniaorkesterin soinnuilla.

Valot päällä, ovi auki, bensiini vähissä, turvavyö auki, määräaikaishuolto tekemättä, paina jarrua ennen vaihteen valitsemista, lämpötila on lähellä pakkaslukemia. Pahimmillaan nykyautoilla lähteminen voi johtaa erilaisten piippausten ja dingdongien kakofoniaan. Useimmat meistä ovat varmasti joskus huutaneet autolleen "ole nyt hetki hiljaa".

Fordin Yhdysvalloissa myytävä edustusautomerkki Lincoln on vihdoin päättänyt luopua korvia ja sielua riipivistä sähköpiippauksista. Automerkin tuleva Aviator-katumaasturi esittelee Detroitin sinfoniaorkesterin kanssa tehdyt uudet varoitusäänet ja myöhemmin äänien on tarkoitus päätyä koko mallistoon.

Viulua, alttoviulua ja ksylofonia hyödyntäen DSO:n muusikot soittivat autofirmalle yhteensä kuusi erilaista varoitusääntä 25 eri tilanteeseen. Äänet puolestaan jaettiin kolmeen ryhmään: huomioäänet, pehmeät varoitusäänet ja kovat varoitusäänet.

https://youtube.com/watch?v=VlvThsw7aj4

– Tämä on meille melkoisen poikkeuksellista, tuoda musiikkia huomioäänien maailmaan. Mutta me aina mietimme luksusta ja tämä oli keino viedä Lincolnia entistä korkeammalle tasolle, kommentoi Lincolnin ajoneuvoharmoniasta vastaava Jennifer Prescott.

Prescott arveli Detroit Symphony Orchestran pitävän häntä hulluna yhteistyökuviota ehdotellessaan, mutta Lincolnin ja Fordin kotikaupungin arvostettu orkesteri tarttui haasteeseen mielellään. Esimerkkiautona käytettiin Lincoln Continentalia, sillä Aviatorin tuotantoversio paljastetaan vasta lähiaikoina Los Angelesin autonäyttelyssä.

– Kerroimme heille, millainen uusi ajoneuvo on ja hahmottelimme tilanteet, joissa varoitukset tulevat. Kerroimme heille, että periaatteessa suunnitelkaa omat äänimaailmanne. Sitten he vain aloittivat soittamaan ja se oli ilmiömäistä.

Ensimmäisen ideointikierroksen jälkeen nauhoitettiin yli 125 äänivaihtoehtoa, joista karsittiin lopulta yksi sointu lukuisissa Lincolnin kuuntelulabroissa. Tämän jälkeen DSO ja Lincolnin työryhmä ryhtyivät rakentamaan varoitusääniä kyseisen nuotin ympärille ja noin 100 vaihtoehdon jälkeen oikeat vaihtoehdot olivat selvillä.

Detroitin sinfoniaorkesterin riveistä soittajiksi valikoituivat viulisti Adrienne Rönmark, alttoviulisti Eric Nowlin sekä perkussionisti Joseph Becker.

– Muusikkona työni on yleensä saada elämää teoksiin, jotka on jo kirjoitettu. Siksi oli todella kiehtovaa olla osana tätä prosessia, jossa luotiin ääniä valmiiden merkitysten pohjalta, Rönmark kommentoi.

– Yksi erittäin mielenkiintoisista osista on, että muutamme kieltä musiikiksi. On lista sanoja, joita he haluaisivat välittää ja meillä on kasa ääniä, ja sitten täytyy vain kokeilla mitkä niistä sopivat yhteen niin, että kuljettajalla on mukava kokemus, kommentoi puolestaan Becker.

Lincoln mietti varoitusäänet uusiksi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänisuunnittelu ei koske vain tiemelua

Usein mielletään, että autojen äänisuunnittelu koskee vain pakoääniä, tuulen suhinoita sekä rengasmelua. BMW julkisti kuitenkin jo 2013 hyvän videokoosteen autojen akustiikkatyöskentelystä.

https://youtube.com/watch?v=tqZcSPXPhcc

Huomioimisen arvoista on erityisesti kohta, jossa BMW:n, Minin ja Rolls-Roycen huomioääniä verrataan toisiinsa. BMW:n äänet soivat pidempään kellomaisella tavalla, kun taas Minin äänessä on enemmän rosoa ja energiaa. Rolls-Royce vihjailee ongelmista harppumaisilla äänillä.

BMW-ryhmän merkkien lisäksi oma lukunsa on baijerilaisten kokeilullisempi sähköauto-osasto BMW i, jonka sähköistä äänikieltä ei voi suoraan liittää mihinkään todelliseen instrumenttiin – tarkoituksella.

Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: Lincoln, BMW Kuvat: Lincoln

Luetuimmat