4.12.2020

Pitkä odotus ohi – Honda CB 125 R Neo Sport markkinoille maksimitehoisena

Honda CBR 125 R Neo Sport Café

Uusi neliventtiilimoottori nostaa Honda CB 125 R:n tehon A1-korttiluokan sallimaan 15 hevosvoiman maksimilukemaan.

Kolme vuotta sitten esitelty Neo Sports Café -tyylinen Honda CB 125 R on tähän asti antanut tasoitusta moottorillaan, joka ei ole tarjonnut täyttä A1-luokan sallimaa 11 kilowatin tehoa. Nyt puute on korjattu, kun Euro 5 -päivityksen yhteydessä vanha kaksiventtiilinen moottori vaihtuu nykyaikaiseen neliventtiilimoottoriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teho tuo turvallisuutta

Monelle juuri korttiaan ajavalle 16-vuotiaalle on tärkeää, onko moottoripyörässä täydet 15 hevosvoimaa vai ei. Ostotilanteessa karsitaan vaihtoehdoista helposti pois ne, joiden teho jää maksimilukeman alle. Eikä tässä koko- ja teholuokassa kyse ole mistään tehopalvonnasta, vaan turvallisuudesta. Lisätehon ansiosta liikenteen rytmissä pysyy paremmin, myös ylämäessä ja vastatuulessa.

Honda CBR 125 R Neo Sport Café

Hondan uusi moottori on 1,2 millimetriä pitkäiskuisempi ja puristussuhdetta on nostettu aavistus. Suurin muutos on kuitenkin venttiilimäärän tuplaaminen, jolla teholukema on noussut 9,8 kilowatista 11,0 kilowattiin, eli 15 hevosvoimaan. Myös vääntölukema on noussut yli 10 prosenttia 11,6 newtonmetriin. Valmistajan ilmoittama huippunopeus nousee samalla 101 kilometristä 105 kilometriin tunnissa. Polttoainetalous on kunnossa, sillä 10,1 litran tankillisella luvataan toimintamatkaksi 470 kilometriä. Kulutus jää siis noin kahteen litraan sadalla kilometrillä.

Ulkonäkö ja runko ennallaan

Pyörän runko ja ulkonäkö on säilytetty samana, mutta moottorin lisäksi etujousitus on kokenut muutoksia. Uusi 41-millinen teleskooppi on on nyt sama Showan Big Piston -tyyppinen ratkaisu, jota Honda käyttää mm. CB 650 R ja CBR 650 R -malleissaan. Hondan mukaan CB 125 R on markkinoiden ensimmäinen kevytmoottoripyörä, joka saa ”Big Piston” -keulan. Tukevamman keulan vastapainoksi myös perään on tehty jämäköittävä muutos, kun 130-millinen takarengas on korvattu 150 millimetrin levyisellä renkaalla. Moottoripäivityksen yhteydessä pyörän paino tankattuna on noussut 126 kilosta 130 kiloon, joka on silti yksi luokkansa kevyimpiä.

Honda CBR 125 R Neo Sport Café

Moottori: nestejäähdytteinen yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124 cc
Teho: 15 hv (11 kW) / 10 000 r/min
Vääntö: 11,6 Nm / 8 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1345 mm
Istuinkorkeus: 816 mm
Tankin tilavuus: 10,1 litraa
Paino tankattuna: 130 kg

Hinta: 5995 €
Takuu: 4 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Luetuimmat