8.10.2020

Polestar 2 -sähköauto sai takaisinkutsun – tehot hävisivät

Polestar 2

Polestar 2 -sähköauto on tupannut hukkaamaan kaiken vedon kesken ajon. Tämä johti nyt yli 2 000 autoyksilön takaisinkutsuun.

Ruotsalainen Dagens Industri raportoi, että Polestar 2 -sähköauto on saanut ensimmäisen takaisinkutsunsa. Ohjelmistovirhe on aiheuttanut muutamalle autoyksilölle tehojen häviämistä kesken ajon. Merkin ensimmäisen massatuotantoon tarkoitetun sähköauton tuotanto alkoi maaliskuussa Kiinassa.

Kyseessä on siis Volvon sisarmerkki Polestar, joka on katsantakannasta riippuen joko ruotsalainen, kiinalainen tai molempia. Autot valmistetaan joka tapauksessa Kiinassa.

Polestar 2 tarjoaa 78 kilowattitunnin ajoakun sekä 408 hevosvoimaa molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla ja numeroa pienemmästä mallimerkinnästä huolimatta sen suora kilpailija on Tesla Model 3. Tavoitteena on saavuttaa muutaman vuoden sisällä 50 000 auton vuositahti.

Polestar 2

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polestar 2 -sähköauto takaisinkutsuun

Ohjelmistovirhe, tai pieni bitti poikittain, on aiheuttanut tiedettävästi ongelmia kolmelle autoyksilölle. Näistä kaikista on hävinnyt veto täysin kesken ajon, joka on tietenkin päätynyt pian auton pysähtymiseen. Tuo ohjelmointivirhe on paikallistettu akun ohjausyksikköön.

Takaisinkutsu koskee 2 189 autoa Euroopassa ja Kiinassa.

– Suhtaudumme ongelmaan hyvin vakavasti ja siksi reagoimme niin nopeasti, kertoi Polestarin edustaja Automotive News Europelle.

Saman lähteen perusteella ongelma ei koske Kanadan, Sveitsin tai Yhdysvaltojen markkina-alueita, koska noille alueille ei ole vielä toimitettu yhtään autoa. Edellä mainittu takaisinkutsuihin johtanut ongelma ei kuitenkaan ole aiheuttanut valmistajan mukaan yhtään onnettomuutta tai loukkaantumisia.

Polestar on jo alkanut tiedottamaan asiakkaitaan, että heidän tulee toimittaa auto lähimpään huoltopisteeseen asian hoitamiseksi. Edustajan mukaan mahdollisessa ongelmatapauksessa väliaikainen ratkaisu on poistua autosta, lukita se, odottaa kymmenen minuuttia, palata autoon ja käynnistää se – tämä ei kuitenkaan korjaa ongelmaa.

Teoriassa tämä ongelma hoituisi hienosti verkon yli tehtävällä päivityksellä (OTA), mutta Polestar ei tarjoa tätä vielä. Kyseinen ominaisuus on tulossa ensi vuoden alkupuolella.

Kuvituskuva: Polestar, Lähde: Dagens Industri, Automotive News Europe

Luetuimmat