10.11.2019 Ajoneuvot Polkien läpi talven – mutta millaisin renkain? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympärivuotinen pyöräily vaatii oikeanlaiset renkaat, nykyisin on jo valinnanvaraa. Ympärivuotinen pyöräily vaatii oikeanlaiset renkaat. Esimerkiksi työmatkapyöräily onnistuu läpi talven, mikäli vaihtaa alle oikeanlaiset renkaat. Ne myös pitää vaihtaa alle ajoissa eli jo ensimmäisten yöpakkasten esiintyessä. Jo loppusyksystä polkijaa vaanii salakavala musta jää, joka vie pidon ja sitten mennään. Talvipyöräilijän haasteina ovat märät, jäiset ja lumiset tienpinnat. Aamuvarhain polkeva saa varautua myös siihen, ettei tuttu kevyen liikenteen väylä ole välttämättä aurattu yön lumisateen jäljiltä. Hyvä talvirengas mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn. Hyvät talvirenkaat alla polkija voi selvittää – ajosäiden mukaisen nopeuden valitsemalla – niin jyrkät mutkat ja laajat kaarteet kuin äkkijarrutukset ja yllättävätkin ohjausliikkeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehtoja riittää Pyöriin on tarjolla monenlaisia talvirenkaita. Talvirenkaat jakautuvat nastattomiin ja nastallisiin renkaisiin. Myös renkaiden leveydellä on merkitystä. Valintaan eri rengastyyppien välillä vaikuttavat ajo-olosuhteet sekä polkijan omat tottumukset ja ajotapa. Nastattoman renkaan ominaisuuksia ovat vahva pintakuviointi ja talviajoon soveltuva kitkaa tarjoava kumisekoite. Talvirenkaiden kumiseos on normirengasta kestävämpää. Toisaalta nastaton rengas ei pure liukkaaseen tienpintaan yhtä tehokkaasti kuin nastallinen rengas. Nastarenkaita saa myös maastoajoon, ja jotkut malleista ovat itsestään puhdistuvia. Tarjolla on myös tuplakerroksella ja heijastinnauhalla varustettuja nastarenkaita. Kuvassa vasemmalta karkeakuvioinen nastaton rengas, 240-nastainen talvirengas, 402-nastainen maastopyörän rengas sekä nastoitettu fatbiken rengas. Lumipintaa ja jäätä Nastarenkaat ovat omimmillaan, jos pyörän alla on tiivis lumipinta. Jos lunta on erityisen runsaasti, ollaan nastarenkaillakin vaikeuksissa. Ja kovaan teräsjäähän ei nastakaan auta. Moni polkija on havainnut, että runsaslumisissa olosuhteissa pidon kannalta paras valinta ovat leveät renkaat. Montako nastaa on riittävästi? Nastarenkaiden nastamäärissä on eroja. Polkijan näkökulmasta nastojen määrä on kahden ajo-ominaisuuden yhtälö: pito paranee nastojen lisääntyessä, mutta samalla renkaiden rullaavuus heikkenee. Jos siis alla on 240-nastainen rengas, on se pitävä, mutta polkemisesta tulee hieman tavallista raskaampaa. Sähköpyörällä rullaavuus ei ole niin isossa merkityksessä, sillä moottorivoima antaa apua. Jos nastoja on puolet vähemmän, helpottuu polkeminen mutta pitoa on tarjolla vähemmän. Yksi keino kummankin rengastyypin etujen hyödyntämiseksi on valita etupyörään moninastainen rengas ja taakse vähempinastainen rengas. Nastarenkaat kannattaa ajaa sisään sulien ajosäiden vallitessa, jotta nastat asettuvat mahdollisimman hyvin kiinni renkaiden pintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiekoitushiekka kuluttaa Talvella pyöräily on kova koitos renkaille, sillä hiekoitushiekka on terävää ja renkaita kuluttavaa – etenkin jos hiekka on jäätynyt kiinni tienpintaan. Talvirenkaiden kumiseos on normirengasta karheampaa ja myös kestävämpää. Moni arkailee aivan turhaan pyöräilyä talvella, oikeilla renkailla se onnistuu, Electrobike-sähköpyöräliikkeen Jimi Jokinen kannustaa. Renkaita valitessa kannattaa asioida alan erikoisliikkeissä. Moni kesäkausina pyöräilevä ei ole välttämättä edes tullut ajatelleeksi pyörän selkään nousemista talven tullen. – On tyypillistä, että talvipyöräilyn mahdollisuudet kuten eri rengasvaihtoehtojen runsaus ja etenkin nastallisten talvirenkaiden kyvyt, ovat monelle ihan uusia asia. Meilläkin käy tämän tästä asiakkaita, jotka eivät entuudestaan ole tietoisia siitä, että pyöräily oikeilla varusteilla onnistuu myös talvella, Vantaalla sijaitsevan Electrobike-sähköpyöräliikkeen Jimi Jokinen kertoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?