3.3.2021

Polttomoottorit väistyvät Volvon mallistosta – “Tarvitsemme kannattavaa kasvua”

Volvo ilmoitti valmistavansa vuonna 2030 pelkästään täyssähköautoja. Lisäksi valmistaja haluaa auton hankinnan siirtyvän verkkoon.

Monet autonvalmistajat ovat viime aikoina julkaisseet merkittäviä sähköistymissuunnitelmia. Tähän ohjaa ja suorastaan pakottaa Euroopan lainsäädäntö sekä jatkuvasti tiukentuvat CO2-päästömääräykset; ilman sähköä ja päästötavoitteiden täyttämistä valmistajat joutuvat maksamaan isot sakot.

Tällä pohjustuksella Volvon ilmoitus lopettaa polttomoottoriautojen valmistus tämän vuosikymmenen loppuun mennessä ei ole varsinaisesti yllätys. Globaalissa mittakaavassa Volvo on pienehkö valmistaja, jonka on järkevää keskittyä johonkin osa-alueeseen ja tulevaisuudessa se on sähkö.

C40 on Volvon toinen täyssähköauto.

– Jotta menestymme jatkossakin, tarvitsemme kannattavaa kasvua. Sen sijaan, että investoisimme supistuvaan liiketoimintaan, päätimme sijoittaa tulevaisuuteen – sähköön ja verkkoon. Tavoittelemme tosissamme johtavaa asemaa nopeasti kasvavalla premium-sähköautojen segmentillä, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköistymistä ja digitalisaatiota

Tämän julkistuksen jatkoksi Volvo esitteli toisen sähköautonsa, joka kantaa nimeä C40 Recharge. Käytännössä kyseessä on viime vuonna esitellyn XC40:n hieman viistetyllä kattolinjalla varustettu versio. Auton julkistuksen lisäksi Volvo kertoi jatkossa siirtyvänsä entistä vahvemmin verkkoon myös autojen myynnin osalta.

– C40 Recharge edustaa Volvon tulevaisuutta ja näyttää, mihin suuntaan olemme menossa. Se on täyssähköauto, jota myydään verkossa käytännöllisen huolenpitopaketin kanssa. Auto on saatavilla nopeaan toimitukseen. Uuden Volvon hankkiminen ei ole koskaan ollut näin houkuttelevaa, Volvo Carsin teknologiajohtaja Henrik Green totesi C40:n digitaalisessa lanseerauksessa.

Henrik Green - Chief technology officer

Kansainvälisesti Volvo tähtää kaikkien täyssähköautojensa pelkästään digitaalisesti tapahtuvaan myyntiin. Mallistoa yksinkertaistetaan ja koko prosessista halutaan tehdä mahdollisimman yksinkertainen. Näistä syistä samaan pakettiin on mahdollista sisällyttää esimerkiksi huollot ja vakuutukset. Suomessa tässä nähdään pientä joustoa ja C40 on tilattavissa perinteisestä kivijalkaliikkeestä. Uutuusmallin hinnat julkaistaan keväällä ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppukesästä.

Pieniä ja isoja sähköautoja

Mielenkiintoisimpia uutuuksia on luvassa lähitulevaisuudessa. Volvon isojen autojen SPA-arkkitehtuuri siirtyy lähivuosina uuteen sukupolveen, minkä myötä myös tähän rakenteeseen perustuvien autojen täyssähköisyys tulee mahdolliseksi. Volvon 90- ja 60-sarjan autot perustuvat nykyiseen SPA-rakenteeseen, joka on mahdollistanut lataushybriditekniikan.

Volvon omien rakenteiden lisäksi markkinoilla tullaan näkemään syventyvää yhteistyötä merkin omistavan kiinalaisen Geelyn kanssa. Aiheesta on uutisoitunut esimerkiksi brittiläinen AutoExpress. Volvon mallisto on huhujen mukaan laajenemassa pienempiin päin pelkästään täyssähköautoille suunnitellun pohjalevyn turvin. Tämä tulee olemaan kriittisessä roolissa Volvon vuosikymmenen puolivälin tavoitteen kanssa, minkä mukaan puolet merkin kaikista myydyistä autoista olisivat täyssähköautoja.

Volvo kaavailee autokaupan siirtyvän digitaaliseen muotoon.

Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Volvo ja AutoExpress

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat