15.10.2018

Rättisitikan seitsenkymppisille kokoontui yli 80 autokuntaa: auto yhdistää ihmisiä

rättisitikka

Värikäs autokulkue todistaa yksinkertaisen kansanauton elinvoimasta.

Citroën 2CV eli rättisitikka esiteltiin autokansalle 70 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Vetreän vanhuksen kunniaksi Suomen rättäriharrastajat kokoontuivat Vantaan Petikossa. Paikalle saapui yli 80 autokuntaa. Tarjolla oli kakkukahvit ranskalaismerkin maahantuoja Auto-Bonin isännöimänä.

rättisitikka

Tärkeää oli myös toisten harrastajien kohtaaminen. Kunnostustarinoita ja autoretkien iloja sekä kommelluksia on helppo jakaa samoin ajattelevien porukoissa.

– Terve, olit sitten päässyt…

– Toki, toki. Auto kulki moottoritiellä niin iloisesti että, ei ongelmia...

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isältä pojalle

Suomen rättäriharrastajien 2CV kilta on vuonna 1962 perustettu Suomen vanhin merkkikerho.

Monella kiltalaisella saattaa olla useampi rättäri, eikä tavatonta ole sekään, että rättäriharrastus periytyy perheessä jälkipolville.

rättisitikka

Mika Koivunen on aktiiveja kiltalaisia ja ollut järjestämässä juhlavaa viikonvaihdetta. Koivunen esittelee itsensä harrastajana aloittelijaksi, onhan kiltavuosia vasta viitisen. Mutta miksi juuri rättäriys?

– Halusin itselleni persoonallisen avoauton, joten rättisitikka oli luonteva valinta. Meillä ei suvussa ole koskaan ollut aiemmin rättäreitä. Kiltalaisille on hyvin tyypillistä, että rättäriharrastus periytyy perheessä, Koivunen kertoo.

Ja tyypillistä on sekin, että autoja kertyy useampi. Koivusellakin on kaksi ajokuntoista rättäriä vuosimallia 1974 (2CV4) ja 1978 (2CV6).

rättisitikka

Mukavaa porukkaa

Helsinkiläisen Paula Linnapuomin ei tarvitse kauaa miettiä harrastuksen houkuttelevuutta.

– Auto toki, mutta ne ihmiset. Killan porukka on mukavaa, huumorintajuista ja hassuttelevaa, näissä ympyröissä ei käy aika pitkäksi, Linnapuomi erittelee.

Kiltaan kuuluu noin 1 200 jäsentä. Linnapuomi kiittelee yhdistyksen aktiivisuutta.

– Lähes joka viikonlopuksi on tarjolla jotakin, jos vain haluaa osallistua.

Linnapuomin oma 2CV6 on vuosimallia 1973. Auton hän on omistanut jo vuodesta 1981.

rättisitikka

Autolla on kierretty ympäri Suomea ja myös Euroopassa, myös harrastustapahtumissa.

– Ajoin kerran Pariisissakin, mutta Riemukaarta kiertävään liikenneympyrään en uskaltautunut, on niitä kaistoja ympyrässä sen verran paljon ja se liikenne sen verran vilkasta, Linnapuomi naurahtaa.

Autoon on vaihdettu moottori kerran, eikä Linnapuomi osaa edes arvailla montako kilometriä autolla on ajettu. Kilometrejä on myös edessä ja seuraavat niistä Linnapuomi taittaa juhlavuoden autokolonnassa kohti Hyvinkäätä ja yhdistyksen juhlahumua.

rättisitikka

Hyötykulkimeksi tehty – kohuttu ja ihasteltu jo vuodesta 1948

Citroën 2CV:n kehittely alkoi vuonna 1936. Ohjenuorana oli tehdä hyötykuljin, jossa on neljä pyörää, sateensuoja ja joka pystyy kuljettamaan neljää aikuista ja heidän eväitään 50 kilometrin tuntinopeudella.

Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939. Prototyypin voimanlähteenä oli kaksisylinterinen vesijäähdytteinen boxer-moottori. Prototyyppi ehti valmiiksi, mutta hanke hautautui toisen maailmansodan melskeissä.

Lehdistö oudoksui uutuutta

Usko automalliin ei kuitenkaan hiipunut, vaan Citroën 2CV:n kehittely jatkui. Sittemmin kulttimaineen saanut automalli oli valmis esiteltäväksi Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen.

Rättäristä tuli yksi Volkswagenin Kuplan kaltaisista autoikoneista, jonka tietää jokainen.

Moottori oli muuttunut ilmajäähdytteiseksi boxeriksi, joka kehitti 9 SAE-hevosvoimaa vauhdittaen sätkän 55 kilometrin tuntinopeuteen.

Suomeen ensimmäiset Citroën 2CV:t tuotiin vuonna 1952.

Yli viisi miljoonaa autoa

Omintakeisen näköinen automalli osoitti kykynsä arkiajossa eikä se jäänyt sympaattisen näköiseksi mutta lyhytikäiseksi päivänperhoksi automallien taistossa.

Rättäriksi, rättisitikaksi tai sätkäksi lempinimetty automalli säilyi tuotannossa Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta. Rättäri-sanalla on muuten toinenkin merkitys: rättäri oli 1500-luvulta 1800-luvulle nimismiehen apulaisena toiminut alempi kruununpalvelija.

Tiettävästi kallein maailmassa myyty Citroën 2CV on malliltaan 4×4 Sahara, jolla oli myyntihetkellä vuonna 2016 ajettu 11 367 kilometriä. Autoyksilön myyntihinta nousi huutokaupassa peräti 172 840 euroon.

www.suomen2cvkilta.fi

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat