15.10.2018 Ajoneuvot Rättisitikan seitsenkymppisille kokoontui yli 80 autokuntaa: auto yhdistää ihmisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Värikäs autokulkue todistaa yksinkertaisen kansanauton elinvoimasta. Citroën 2CV eli rättisitikka esiteltiin autokansalle 70 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Vetreän vanhuksen kunniaksi Suomen rättäriharrastajat kokoontuivat Vantaan Petikossa. Paikalle saapui yli 80 autokuntaa. Tarjolla oli kakkukahvit ranskalaismerkin maahantuoja Auto-Bonin isännöimänä.Tärkeää oli myös toisten harrastajien kohtaaminen. Kunnostustarinoita ja autoretkien iloja sekä kommelluksia on helppo jakaa samoin ajattelevien porukoissa.– Terve, olit sitten päässyt…– Toki, toki. Auto kulki moottoritiellä niin iloisesti että, ei ongelmia...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsältä pojalleSuomen rättäriharrastajien 2CV kilta on vuonna 1962 perustettu Suomen vanhin merkkikerho.Monella kiltalaisella saattaa olla useampi rättäri, eikä tavatonta ole sekään, että rättäriharrastus periytyy perheessä jälkipolville.Mika Koivunen on aktiiveja kiltalaisia ja ollut järjestämässä juhlavaa viikonvaihdetta. Koivunen esittelee itsensä harrastajana aloittelijaksi, onhan kiltavuosia vasta viitisen. Mutta miksi juuri rättäriys?– Halusin itselleni persoonallisen avoauton, joten rättisitikka oli luonteva valinta. Meillä ei suvussa ole koskaan ollut aiemmin rättäreitä. Kiltalaisille on hyvin tyypillistä, että rättäriharrastus periytyy perheessä, Koivunen kertoo.Ja tyypillistä on sekin, että autoja kertyy useampi. Koivusellakin on kaksi ajokuntoista rättäriä vuosimallia 1974 (2CV4) ja 1978 (2CV6).Mukavaa porukkaaHelsinkiläisen Paula Linnapuomin ei tarvitse kauaa miettiä harrastuksen houkuttelevuutta.– Auto toki, mutta ne ihmiset. Killan porukka on mukavaa, huumorintajuista ja hassuttelevaa, näissä ympyröissä ei käy aika pitkäksi, Linnapuomi erittelee.Kiltaan kuuluu noin 1 200 jäsentä. Linnapuomi kiittelee yhdistyksen aktiivisuutta.– Lähes joka viikonlopuksi on tarjolla jotakin, jos vain haluaa osallistua.Linnapuomin oma 2CV6 on vuosimallia 1973. Auton hän on omistanut jo vuodesta 1981.Autolla on kierretty ympäri Suomea ja myös Euroopassa, myös harrastustapahtumissa.– Ajoin kerran Pariisissakin, mutta Riemukaarta kiertävään liikenneympyrään en uskaltautunut, on niitä kaistoja ympyrässä sen verran paljon ja se liikenne sen verran vilkasta, Linnapuomi naurahtaa.Autoon on vaihdettu moottori kerran, eikä Linnapuomi osaa edes arvailla montako kilometriä autolla on ajettu. Kilometrejä on myös edessä ja seuraavat niistä Linnapuomi taittaa juhlavuoden autokolonnassa kohti Hyvinkäätä ja yhdistyksen juhlahumua. Hyötykulkimeksi tehty – kohuttu ja ihasteltu jo vuodesta 1948 Citroën 2CV:n kehittely alkoi vuonna 1936. Ohjenuorana oli tehdä hyötykuljin, jossa on neljä pyörää, sateensuoja ja joka pystyy kuljettamaan neljää aikuista ja heidän eväitään 50 kilometrin tuntinopeudella. Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939. Prototyypin voimanlähteenä oli kaksisylinterinen vesijäähdytteinen boxer-moottori. Prototyyppi ehti valmiiksi, mutta hanke hautautui toisen maailmansodan melskeissä. Lehdistö oudoksui uutuutta Usko automalliin ei kuitenkaan hiipunut, vaan Citroën 2CV:n kehittely jatkui. Sittemmin kulttimaineen saanut automalli oli valmis esiteltäväksi Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen. Rättäristä tuli yksi Volkswagenin Kuplan kaltaisista autoikoneista, jonka tietää jokainen. Moottori oli muuttunut ilmajäähdytteiseksi boxeriksi, joka kehitti 9 SAE-hevosvoimaa vauhdittaen sätkän 55 kilometrin tuntinopeuteen. Suomeen ensimmäiset Citroën 2CV:t tuotiin vuonna 1952. Yli viisi miljoonaa autoa Omintakeisen näköinen automalli osoitti kykynsä arkiajossa eikä se jäänyt sympaattisen näköiseksi mutta lyhytikäiseksi päivänperhoksi automallien taistossa. Rättäriksi, rättisitikaksi tai sätkäksi lempinimetty automalli säilyi tuotannossa Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta. Rättäri-sanalla on muuten toinenkin merkitys: rättäri oli 1500-luvulta 1800-luvulle nimismiehen apulaisena toiminut alempi kruununpalvelija. Tiettävästi kallein maailmassa myyty Citroën 2CV on malliltaan 4×4 Sahara, jolla oli myyntihetkellä vuonna 2016 ajettu 11 367 kilometriä. Autoyksilön myyntihinta nousi huutokaupassa peräti 172 840 euroon. www.suomen2cvkilta.fi Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen