15.10.2018 Ajoneuvot Rättisitikan seitsenkymppisille kokoontui yli 80 autokuntaa: auto yhdistää ihmisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Värikäs autokulkue todistaa yksinkertaisen kansanauton elinvoimasta. Citroën 2CV eli rättisitikka esiteltiin autokansalle 70 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Vetreän vanhuksen kunniaksi Suomen rättäriharrastajat kokoontuivat Vantaan Petikossa. Paikalle saapui yli 80 autokuntaa. Tarjolla oli kakkukahvit ranskalaismerkin maahantuoja Auto-Bonin isännöimänä. Tärkeää oli myös toisten harrastajien kohtaaminen. Kunnostustarinoita ja autoretkien iloja sekä kommelluksia on helppo jakaa samoin ajattelevien porukoissa. – Terve, olit sitten päässyt… – Toki, toki. Auto kulki moottoritiellä niin iloisesti että, ei ongelmia... Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isältä pojalle Suomen rättäriharrastajien 2CV kilta on vuonna 1962 perustettu Suomen vanhin merkkikerho. Monella kiltalaisella saattaa olla useampi rättäri, eikä tavatonta ole sekään, että rättäriharrastus periytyy perheessä jälkipolville. Mika Koivunen on aktiiveja kiltalaisia ja ollut järjestämässä juhlavaa viikonvaihdetta. Koivunen esittelee itsensä harrastajana aloittelijaksi, onhan kiltavuosia vasta viitisen. Mutta miksi juuri rättäriys? – Halusin itselleni persoonallisen avoauton, joten rättisitikka oli luonteva valinta. Meillä ei suvussa ole koskaan ollut aiemmin rättäreitä. Kiltalaisille on hyvin tyypillistä, että rättäriharrastus periytyy perheessä, Koivunen kertoo. Ja tyypillistä on sekin, että autoja kertyy useampi. Koivusellakin on kaksi ajokuntoista rättäriä vuosimallia 1974 (2CV4) ja 1978 (2CV6). Mukavaa porukkaa Helsinkiläisen Paula Linnapuomin ei tarvitse kauaa miettiä harrastuksen houkuttelevuutta. – Auto toki, mutta ne ihmiset. Killan porukka on mukavaa, huumorintajuista ja hassuttelevaa, näissä ympyröissä ei käy aika pitkäksi, Linnapuomi erittelee. Kiltaan kuuluu noin 1 200 jäsentä. Linnapuomi kiittelee yhdistyksen aktiivisuutta. – Lähes joka viikonlopuksi on tarjolla jotakin, jos vain haluaa osallistua. Linnapuomin oma 2CV6 on vuosimallia 1973. Auton hän on omistanut jo vuodesta 1981. Autolla on kierretty ympäri Suomea ja myös Euroopassa, myös harrastustapahtumissa. – Ajoin kerran Pariisissakin, mutta Riemukaarta kiertävään liikenneympyrään en uskaltautunut, on niitä kaistoja ympyrässä sen verran paljon ja se liikenne sen verran vilkasta, Linnapuomi naurahtaa. Autoon on vaihdettu moottori kerran, eikä Linnapuomi osaa edes arvailla montako kilometriä autolla on ajettu. Kilometrejä on myös edessä ja seuraavat niistä Linnapuomi taittaa juhlavuoden autokolonnassa kohti Hyvinkäätä ja yhdistyksen juhlahumua. Hyötykulkimeksi tehty – kohuttu ja ihasteltu jo vuodesta 1948 Citroën 2CV:n kehittely alkoi vuonna 1936. Ohjenuorana oli tehdä hyötykuljin, jossa on neljä pyörää, sateensuoja ja joka pystyy kuljettamaan neljää aikuista ja heidän eväitään 50 kilometrin tuntinopeudella. Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939. Prototyypin voimanlähteenä oli kaksisylinterinen vesijäähdytteinen boxer-moottori. Prototyyppi ehti valmiiksi, mutta hanke hautautui toisen maailmansodan melskeissä. Lehdistö oudoksui uutuutta Usko automalliin ei kuitenkaan hiipunut, vaan Citroën 2CV:n kehittely jatkui. Sittemmin kulttimaineen saanut automalli oli valmis esiteltäväksi Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen. Rättäristä tuli yksi Volkswagenin Kuplan kaltaisista autoikoneista, jonka tietää jokainen. Moottori oli muuttunut ilmajäähdytteiseksi boxeriksi, joka kehitti 9 SAE-hevosvoimaa vauhdittaen sätkän 55 kilometrin tuntinopeuteen. Suomeen ensimmäiset Citroën 2CV:t tuotiin vuonna 1952. Yli viisi miljoonaa autoa Omintakeisen näköinen automalli osoitti kykynsä arkiajossa eikä se jäänyt sympaattisen näköiseksi mutta lyhytikäiseksi päivänperhoksi automallien taistossa. Rättäriksi, rättisitikaksi tai sätkäksi lempinimetty automalli säilyi tuotannossa Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta. Rättäri-sanalla on muuten toinenkin merkitys: rättäri oli 1500-luvulta 1800-luvulle nimismiehen apulaisena toiminut alempi kruununpalvelija. Tiettävästi kallein maailmassa myyty Citroën 2CV on malliltaan 4×4 Sahara, jolla oli myyntihetkellä vuonna 2016 ajettu 11 367 kilometriä. Autoyksilön myyntihinta nousi huutokaupassa peräti 172 840 euroon. www.suomen2cvkilta.fi Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?