12.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: väärät paineet pilaavat renkaan ominaisuudet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaat ovat kuljettajan lisäksi ajoneuvon tärkein turvallisuusvaruste. Tuon varusteen toiminta on olennaisesti kiinni rengaspaineista. Testasimme, kuinka väärät paineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin. Oikeilla rengaspaineilla on yhdessä renkaan riittävän kulutuspinnan kanssa tärkeä rooli renkaan toimivuuden kannalta. Renkaan kosketuspinta-ala tiehen on noin kämmenen kokoinen, joten ei ole yhdentekevää, millaiset paineet ja urasyvyys renkaissa on. Kaikki kiihdytys-, jarrutus- ja ohjausvoimat auton ja tienpinnan välillä välittyvät renkaiden kautta. Testasimme, miten väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ääritilannekäytökseen, jarrutusmatkoihin sekä ajomukavuuteen. Tulos on selvä: vaikka ajonvakautus paikkaa paljon, rengaspaineet on syytä tarkistaa säännöllisin väliajoin ja korottaa aina, kun auto kuormataan täyteen. Liian matalalla rengaspaineella ajaminen vaikuttaa moneen seikkaan. Renkaan kosketuspinta tiehen ei ole ”alipaineisena” optimaalinen, minkä vuoksi renkaan suorituskyky ei yllä valmistajan tarkoittamalle tasolle. Lisäksi liian alhaisilla paineilla varustetun renkaan runko elää ajon aikana suosituspaineista rengasta enemmän. Tämä aiheuttaa renkaassa epätasaista lämpenemistä ja kasvattaa vierinvastusta, ja rengas myös kuluu nopeammin kuin suosituspaineinen rengas. Äärimmäisissä tapauksissa renkaan runko voi vaurioitua väärien rengaspaineiden alla, tai jopa irrota vanteelta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkista rengaspaine kylmästä renkaasta Oikeisiin rengaspaineisiin ei ole olemassa mitään yleispätevää muistisääntöä. Jokaisella autonvalmistajalla on eri rengaskokoja varten omat suosituspaineensa. Yksilöidyt tiedot löytyvät käyttöohjekirjan lisäksi useimmiten joko kuljettajan oven pielestä tai polttonestesäiliön luukun sisäpinnalta. Rengaspaine tulisi aina tarkastaa ”kylmänä” eli käyttölämpötilassa. Ilma laajenee muiden kaasujen tapaan lämmetessään ja vastaavasti tiivistyy jäähtyessään. Toisin sanoen renkaan sisällä oleva ilman lämpötila vaikuttaa rengaspainetta nostavasti tai laskevasti. Neljän vuodenajan Suomessa rengaspaineet tulisikin tarkastaa vähintään kuukauden välein. Erityisesti kovien pakkasten alkaessa paineet kannattaa aina tarkastaa, ettei vahingossa ajele liian alhaisilla paineilla. Rengaspainetesti julkaistiin Moottorin numerossa 4/2022, jossa se on luettavissa kokonaisuudessaan jo nyt. Palaamme testin tuloksiin myös verkkosivuillamme. Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?