12.4.2022

Rengaspainetesti: väärät paineet pilaavat renkaan ominaisuudet

Renkaat ovat kuljettajan lisäksi ajoneuvon tärkein turvallisuusvaruste. Tuon varusteen toiminta on olennaisesti kiinni rengaspaineista. Testasimme, kuinka väärät paineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin.

Oikeilla rengaspaineilla on yhdessä renkaan riittävän kulutuspinnan kanssa tärkeä rooli renkaan toimivuuden kannalta. Renkaan kosketuspinta-ala tiehen on noin kämmenen kokoinen, joten ei ole yhdentekevää, millaiset paineet ja urasyvyys renkaissa on. Kaikki kiihdytys-, jarrutus- ja ohjausvoimat auton ja tienpinnan välillä välittyvät renkaiden kautta.

Testasimme, miten väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ääritilannekäytökseen, jarrutusmatkoihin sekä ajomukavuuteen. Tulos on selvä: vaikka ajonvakautus paikkaa paljon, rengaspaineet on syytä tarkistaa säännöllisin väliajoin ja korottaa aina, kun auto kuormataan täyteen.

Liian matalalla rengaspaineella ajaminen vaikuttaa moneen seikkaan. Renkaan kosketuspinta tiehen ei ole ”alipaineisena” optimaalinen, minkä vuoksi renkaan suorituskyky ei yllä valmistajan tarkoittamalle tasolle.

Lisäksi liian alhaisilla paineilla varustetun renkaan runko elää ajon aikana suosituspaineista rengasta enemmän. Tämä aiheuttaa renkaassa epätasaista lämpenemistä ja kasvattaa vierinvastusta, ja rengas myös kuluu nopeammin kuin suosituspaineinen rengas. Äärimmäisissä tapauksissa renkaan runko voi vaurioitua väärien rengaspaineiden alla, tai jopa irrota vanteelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkista rengaspaine kylmästä renkaasta

Oikeisiin rengaspaineisiin ei ole olemassa mitään yleispätevää muistisääntöä. Jokaisella autonvalmistajalla on eri rengaskokoja varten omat suosituspaineensa. Yksilöidyt tiedot löytyvät käyttöohjekirjan lisäksi useimmiten joko kuljettajan oven pielestä tai polttonestesäiliön luukun sisäpinnalta.

Rengaspaine tulisi aina tarkastaa ”kylmänä” eli käyttölämpötilassa. Ilma laajenee muiden kaasujen tapaan lämmetessään ja vastaavasti tiivistyy jäähtyessään. Toisin sanoen renkaan sisällä oleva ilman lämpötila vaikuttaa rengaspainetta nostavasti tai laskevasti.

Neljän vuodenajan Suomessa rengaspaineet tulisikin tarkastaa vähintään kuukauden välein. Erityisesti kovien pakkasten alkaessa paineet kannattaa aina tarkastaa, ettei vahingossa ajele liian alhaisilla paineilla.

Rengaspainetesti julkaistiin Moottorin numerossa 4/2022, jossa se on luettavissa kokonaisuudessaan jo nyt. Palaamme testin tuloksiin myös verkkosivuillamme.

Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Luetuimmat