23.3.2019 Ajoneuvot Retro Classics 2019: uusien ja vanhojen harrasteautojen värikästä juhlaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuresta Retro Classics -klassikkoautonäyttelystä voi päätellä ainakin yhden asian: autot kiinnostavat yhä. Kuusi messuhallia ovat ääriään myöten täynnä autoja. Restauroituja, säilyneitä, ikimuistoisia tai unohdettuja. Ja suuri osa joukosta on myytävänä. Stuttgartin messukeskuksessa, aivan lentokentän kupeessa, vuosittain järjestettävästä Retro Classics -näyttelystä on muodostunut yksi Keski-Euroopan merkittävimmistä klassikkoautotapahtumista.Alfa Romeo GTAm vuodelta 1970. Kevennetty kori, 240-hevosvoimainen 2-litrainen moottori ja vain noin 40 kappaleen tuotantomäärä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikille kaikkeaEikä klassikkoauto tarkoita nyt pelkästään sotaa edeltäviä kanttiautoja tai kuusikymmentäluvun jenkkejä. Retro Classics kokoaa esille kaikkea lähes kaikilta vuosikymmeniltä. FIA GT -sarjaa 1990-luvulla dominoinut Mercedes-Benz CLK-GTR poseeraa varhaisempien hopeanuolten rinnalla, vuoden 1970 Alfa Romeo GTA-m vangitsee hurjasti pullistetuilla lokasuojillaan ja manuaalivaihteisen BMW 850CSi:n voisi valita violetin tai keltaisen väliltä.Mercedes-Benz CLK-GTR (1997), Grand Prix -auto W196 (1955) ja Blitzen-Benz -nopeusennätysauto vuodelta 1909.Japanilaisia joukossa on vähemmän, mutta Nissan Paoa ei voi ohittaa. Eikä lukuisia viimeisen päälle restauroituja G-sarjan Mercedes-Benzejä aikakaudelta, kun G:t vielä ostettiin liikkumaan metsään eikä punaisille matoille. Ja milloin olet viimeksi nähnyt priimakuntoisen Alfa Romeo Arnan? Tuliaisia tarjollaNoin 4 000 näyttelyauton joukosta lähes jokainen löytää suosikkinsa. Suomalaissilmin esiin nousevat nuoret klassikot, autot jotka meillä ovat vielä arkisia kakkosautoja tai nuorison talviautoja, mutta Saksassa hinnat nousevat jo vauhdilla.Hyvä esimerkki on vuosimallin 1987 BMW 320i (E30). Pikavilkaisulla auto näyttää siistikuntoiselta, vaikka matkamittariin on kertynyt 245 700 kilometriä. 2-litrainen rivikuutonen tarjoaa soinnikkaan äänimaailman, mutta harrasteautossa automaattivaihteisto latistaa tunnelmaa. Silti lähtöhinta huutokaupalle on 8 000 euroa. Pikkubemari on vain yksi esimerkki esillä olleesta noin 1 500 myytävän auton joukosta. Upeakuntoisten tavallisten perusautojen tarjonta onkin yksi Retro Classicsin suurimmista vahvuuksista. Museotasoisen Ferrari Testarossan näkeminen on kuitenkin paljon helpompaa, kuin priiman Fiat Pandan.Lancia Hyena: Zagaton muotoilema kaksiovinen auto perustui Delta Integrale Evoluzioneen. Valmistusmäärä 25 kappaletta.Toki harvinaisuuksillekin on tilaa. Alpina-BMW:itä, Zagaton Delta Integrale Evoluzionen pohjalta rakennettu Lancia Hyena, Nissan Pulsar GTI-R, Lancia Fulvioita… Eikä nyt edes jaksa mainita lukuisia Maserateja, Ferrareita, Lamborghineja ja tietysti Porscheja. Näyttelyhallin läpijuokseminen yhdessä päivässä ei tee Retro Classicsille oikeutta, mutta tällä kertaa aikataulu ei muuhun riittänyt. Silti kiireessäkin näkee Retro Classicin olevan vierailun arvoinen kohde. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen