23.3.2019

Retro Classics 2019: uusien ja vanhojen harrasteautojen värikästä juhlaa

Retro Classics

Suuresta Retro Classics -klassikkoautonäyttelystä voi päätellä ainakin yhden asian: autot kiinnostavat yhä.

Kuusi messuhallia ovat ääriään myöten täynnä autoja. Restauroituja, säilyneitä, ikimuistoisia tai unohdettuja. Ja suuri osa joukosta on myytävänä. Stuttgartin messukeskuksessa, aivan lentokentän kupeessa, vuosittain järjestettävästä Retro Classics -näyttelystä on muodostunut yksi Keski-Euroopan merkittävimmistä klassikkoautotapahtumista.

Retro Classics
Alfa Romeo GTAm vuodelta 1970. Kevennetty kori, 240-hevosvoimainen 2-litrainen moottori ja vain noin 40 kappaleen tuotantomäärä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikille kaikkea

Eikä klassikkoauto tarkoita nyt pelkästään sotaa edeltäviä kanttiautoja tai kuusikymmentäluvun jenkkejä. Retro Classics kokoaa esille kaikkea lähes kaikilta vuosikymmeniltä. FIA GT -sarjaa 1990-luvulla dominoinut Mercedes-Benz CLK-GTR poseeraa varhaisempien hopeanuolten rinnalla, vuoden 1970 Alfa Romeo GTA-m vangitsee hurjasti pullistetuilla lokasuojillaan ja manuaalivaihteisen BMW 850CSi:n voisi valita violetin tai keltaisen väliltä.

Retro Classics
Mercedes-Benz CLK-GTR (1997), Grand Prix -auto W196 (1955) ja Blitzen-Benz -nopeusennätysauto vuodelta 1909.

Japanilaisia joukossa on vähemmän, mutta Nissan Paoa ei voi ohittaa. Eikä lukuisia viimeisen päälle restauroituja G-sarjan Mercedes-Benzejä aikakaudelta, kun G:t vielä ostettiin liikkumaan metsään eikä punaisille matoille. Ja milloin olet viimeksi nähnyt priimakuntoisen Alfa Romeo Arnan?

Tuliaisia tarjolla

Noin 4 000 näyttelyauton joukosta lähes jokainen löytää suosikkinsa. Suomalaissilmin esiin nousevat nuoret klassikot, autot jotka meillä ovat vielä arkisia kakkosautoja tai nuorison talviautoja, mutta Saksassa hinnat nousevat jo vauhdilla.

Retro Classics

Hyvä esimerkki on vuosimallin 1987 BMW 320i (E30). Pikavilkaisulla auto näyttää siistikuntoiselta, vaikka matkamittariin on kertynyt 245 700 kilometriä. 2-litrainen rivikuutonen tarjoaa soinnikkaan äänimaailman, mutta harrasteautossa automaattivaihteisto latistaa tunnelmaa. Silti lähtöhinta huutokaupalle on 8 000 euroa. Pikkubemari on vain yksi esimerkki esillä olleesta noin 1 500 myytävän auton joukosta.

Upeakuntoisten tavallisten perusautojen tarjonta onkin yksi Retro Classicsin suurimmista vahvuuksista. Museotasoisen Ferrari Testarossan näkeminen on kuitenkin paljon helpompaa, kuin priiman Fiat Pandan.

Retro Classics
Lancia Hyena: Zagaton muotoilema kaksiovinen auto perustui Delta Integrale Evoluzioneen. Valmistusmäärä 25 kappaletta.

Toki harvinaisuuksillekin on tilaa. Alpina-BMW:itä, Zagaton Delta Integrale Evoluzionen pohjalta rakennettu Lancia Hyena, Nissan Pulsar GTI-R, Lancia Fulvioita… Eikä nyt edes jaksa mainita lukuisia Maserateja, Ferrareita, Lamborghineja ja tietysti Porscheja.

Näyttelyhallin läpijuokseminen yhdessä päivässä ei tee Retro Classicsille oikeutta, mutta tällä kertaa aikataulu ei muuhun riittänyt. Silti kiireessäkin näkee Retro Classicin olevan vierailun arvoinen kohde.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat