Ajoneuvot Uutinen 26.3.2023

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow on ultimaattinen lopetus V12-moottorille coupé-mallisissa Rollsseissa

Rolls-Roycen viimeisellä V12-coupélla on pitkä nimi. Takana on myös aivan tuhoton määrä perinteitä. Black Arrow’ssa esille pääsee yksi huima tarina.

Rolls-Royce kuuluu kaikessa aristokraattisuudessaan niiden autonvalmistajien joukkoon, jotka näkevät edessään täyssähköisen tulevaisuuden. Kokonaan tämä vaihe saavutetaan Rolls-Roycen osalta vuoden 2030 loppuun mennessä, mutta jo nyt on käsillä hetki, jolloin yksi perinteikäs korimalli siirtyy yksinomaan sähköön.

Coupé-korisia Rollsseja on vuosikymmenten varrella nähty erilaisia, mutta merkitykseltään korostunein yksittäinen malli (vaikkakin V8-moottorinen) lienee 70-luvun taitteen Corniche, joka pelasti merkin – kuten myös Bentleyn siinä sivussa – perikadolta. Myös 2000-luvun Phantom Coupé’ta sekä nyt käsillä olevaa Wraithia voidaan pitää merkittävinä kaksiovisina Rolls-Royceina.

Merkityksen aivan uudelle tasolle vie kuitenkin viime vuonna lanseerattu Spectre, ensimmäinen täyssähköinen Spirit of Ecstacyn kantaja. Samalla kun ensimmäiset Spectret luovutetaan asiakkaille kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä, poistuu Wraith V12 -koneineen takavasemmalle. Tilausmäärällään Rolls-Roycen odotukset ylittänyt Spectre korvaa tavallaan sekä Wraithin että nykyisestä sukupolvesta poisjääneen Phantom Coupén.

Inspiraationa V12 tuplana

V12 on ollut erinomainen työkalu Rolls-Roycelle niin kauan kuin kukaan voi muistaa. Olemme nähneet koko kirjon, toisen maailmansodan hävittäjälegenda Supermarine Spitfiren tultasyöksevästä Rolls-Royce Merlin -voimanlähteestä aina Rolls-Royce Phantom VIII:n 6,75-litraiseen, joka kuljettaa autoa kuin ajatusta.

Black Badge Wraith Black Arrow’n idea on lähtöisin yhdestä hyvin uniikista historian juonteesta. 1930-luvun loppupuoliskolla kapteeni George Eyston kilpaili Bonnevillen suolatasangolla maailman nopeimman maalla liikkuvan auton tittelistä. Maailmanennätys syntyi Thunderboltilla, seitsemän tonnia painaneella ja kahdeksanpyöräisellä hirviöllä, jota vauhditti peräti kaksi Rolls-Roycen valmistamaa R-sarjan lentokonemoottoria, muodoltaan V12.

Rolls-Roycen taiteilijan näkemys Thunderboltista ennätysajollaan.

Kapteeni Eystonin vuonna 1938 Thunderboltilla asettama maailmanennätys, järisyttävät 575,335 km/h, on sittemmin tietysti rikottu, muttei aivan kokonaan. On nimittäin niin, että kaikki seuraavat ennätykset on tehty muulla kuin V12 -moottorilla. Thunderbolt on siis edelleen 85 vuoden jälkeenkin maailman nopein auto V12 -voimanlähteellä.

Samalla myös jatkoa Black Badge -sarjalle

Rolls-Roycen Black Badge on sarja erikoismalleja oman tien kulkijoille. He ovat valinneet elämässään valtavirrasta poikkeavia polkuja, ja ovat sen ansiosta nyt Rolls-Roycen omistajia. Black Badget ovatkin osoittautuneet varsin kysytyiksi Rolls-asiakkaiden keskuudessa.

Kuten nimestä saattaa päätellä, kaiken muun ohella Wraith Black Arrow on myös jatko-osa Black Badge -sarjaan. Valmistusmäärä rajoittuu 12 kappaleeseen.

Black Arrow’n nimi sekä monet yksityiskohdat ovat suora viittaus Thunderboltiin, mielenkiintoisella tavalla. Nimittäin kun kapteeni Eyston paahtoi yli 500 kilometriä tunnissa suoran auringon alla, vitivalkoisella suolatasangolla, kiiltävästä alumiinista valmistetulla menopelillään, alkoi sen erottaminen paljaalla silmällä olemaan aika mahdotonta.

Siispä Thunderboltin kylkeen maalattiin iso musta nuoli, Black Arrow – sekä keltainen kiintopiste.

Black Arrow’ssa erityistä on myös sen maalipinta. Itse pinta on viimeistelty 12 tunnin kiillotussessiolla. Maali sen sijaan on oma lukunsa.

Ei kestänyt enempää eikä vähempää kuin 18 kuukautta, että maali muotoutui oikealla tavalla, jotta se nyt porrastuu auton pinnalla ”Celebration Silveristä” ”Black Diamondiksi”.

Sisällä Rolls-Roycessa harvinainen (kiintopisteen) keltainen vaihtelee mustan kanssa. Tähtitaivaalla loistaa ennätykselliset 2 117 tähteä, jotka muodostuvat oikeista tähtikuvioista. Eikä tietenkään mistä tahansa tähtikuvioista.

Käsin koottu kokonaisuus mukailee nimittäin tarkalleen tähtitaivaan asentoa 16. syyskuuta 1938, jolloin kapteeni Eyston rikkomattoman V12-ennätyksensä ajoi.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Rolls-Royce

Kaikki koeajot

Uusimmat