19.10.2022

Rolls-Royce Spectre on 122 vuotta vanhan ennustuksen täyttymys – onko tässä maailman paras sähköauto?

On jälleen aika kaivaa sanavarastosta ne superlatiivisimmat ilmaukset esille. Rolls-Roycen retoriikassa Spectre näyttäytyy täysin uuden aikakauden alkuna. Ulkoinen olemus voi siis tältä osin pettää.

Rolls, Royce, Rolls-Royce ja Rolls-Royce Spectre. Siinäpä lyhykäisyydessään brittivalmistajan vaiheet kolmen eri vuosisadan puolelta, mikäli tiedostamme, kuinka tärkeästä mallista Spectressä on valmistajansa mukaan kyse. Spectre aloittaa Rolls-Roycen mallistokehityksen kohti sitä tavoitetta, että vuonna 2030 sen koko mallisto kulkee sähköllä.

Noin 122 vuotta ennen Spectreä - ja ennen ensimmäisenkään Rolls-Royce -merkkisen auton valmistamista - herra nimeltä Charles Stewart Rolls ajoi amerikkalaisvalmisteista Columbia Electric Carriage -sähköautoa, ja tuli vakuuttuneeksi.

– Sähköinen auto on täydellisen äänetön ja puhdas. Ei ole hajuja tai värinöitä. Autoista tullee erittäin käytännöllisiä, kunhan saamme järjestettyä kiinteitä latausasemia. Tällä hetkellä en odota niiden olevan erityisen käytännöllisiä, ainakaan vielä moneen vuoteen, hän muotoili vuonna 1900.

Neljä vuotta myöhemmin Rolls tapasi Sir Henry Roycen, ja he päättivät luoda maailman parhaan auton. 122 vuotta on "ainakin monta vuotta", missä ajassa kiinteitä latausasemia on ilmeisesti järjestetty tarpeeksi, ja kaikki on valmista hajuttoman ja värinättömän, muttei missään nimessä mauttoman sähköisen Rolls-Roycen esiinmarssiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei tarvetta keksiä Rollssia uudelleen

Yhtä ja toista Spectrestä on tiedetty jo hyvän aikaa ennen nyt tapahtunutta virallista maailmanensi-iltaa. Loppuun asti viedyt yksityiskohdat, joita Rolls-Roycet ovat poikkeuksetta pullollaan, ovatkin sitä suurinta antia, jota saamme tässä vaiheessa todistaa. Spectre on puettu alumiiniseen coupé-koriin, jonka mittasuhteet eivät jätä toivomisen varaa. 5,453 metriä pitkänä, 2,080 metriä leveänä ja akseliväliltäänkin 3,2-metrisenä auto on hyvinkin miellettävissä vuonna 2016 tuotannosta väistyneen Phantom Coupén seuraajaksi. Rolls-Roycen sarjatuotantomalleista siis vain Phantom pysyy arvoasteikossa Spectren yläpuolella.

Spectren ajatusta voisi varmasti teoriassa laajentaa myös drophead coupé -tyyliseen avomalliin, mutta ainakaan toistaiseksi tällaista ei ole näköpiirissä.

Spectren massiivinen kori on Wraithin tapaan fastback-muotoinen, ja sulautuu olemuksellaan Rolls-Roycen mallistoon täysin luontevasti. Rollssia ei ole tarvinnut keksiä uudelleen, vaikka käyttövoima olisi kuinka vallankumouksellinen. Takatilojen lisäksi muodolla on Spectressä erityistä aerodynaamista merkitystä. Kuten muistamme, Spectren nokalta löytyy aerodynamiikan nimissä uudelleenmuotoiltu Spirit of Ecstacy, joka yhdessä muun tuulitunnelityön ansiosta pitää auton ilmanvastuskertoimen hyvinkin alhaalla, 0,25:ssä - tässäkin parasta Rollssia. Keulalta löytyy myös kaikkien aikojen levein Rolls-Royce -maski, joka on valaistu 22 ledillä. Spectressä nähdään myös kaikkien aikojen leveimmät kaappariovet, osapuilleen puolitoistametriset.

On siinä ajovalojen kohdalla jotain kumman tutunkin näköistä. Aivan kuin emomerkki BMW:n 7-sarjalaisten rohkeat, jaetut ajovalot olisivat löytäneet tiensä nyt myös Rolls-Roycen tietä valaisemaan. Spectre tuo 23-tuumaiset vanteet kaksioviseen coupéhen ensimmäistä kertaa miltei 100 vuoteen. Normaalisti vain ökyimmissä katumaastureissa nähtävät vanteet istuvat kuitenkin Spectren kokoiseen autoon niin luontevasti, että alle olisi vaikea kuvitella pienempiäkään.

Onko Spectre maailman paras sähköauto?

2,5 miljoonaa kilometriä lukuisissa eri olosuhteissa testatun ensimmäisen sähkö-Rollssin voimalinjalta oli lupa odottaa melkein mitä vain, etenkin kun vertailukohtaa ei maailman parhaiksi tituleerattujen joukosta vielä löytynyt. Nyt on kuitenkin huomattava, että Rolls-Roycea koskevat luonnonlait aivan kuten kaikkia muitakin. Spectressä on löydetty jonkinlainen tasapaino koon, akkukapasiteetin ja suorituskyvyn välillä. Valtava sähköauto tarvitsee ison akkupaketin. Rolls-Roycen täytyy kuitenkin olla myös tilava, ja sen täytyy kulkea. Spectren lattian alta löytyy peräti 700 kilon akusto (mahdollisesti BMW i7:sta, tarkentuu myöhemmin), joka nostaa auton omamassan 25 kiloa vajaaseen kolmeen tonniin, ja koko ajan puhutaan kaksiovisesta, alumiinikorisesta coupésta.

Mainituilla spekseillä on saavutettu 418 kilometrin toimintamatka, joka on, pakko todeta, konteksti huomioiden jokseenkin vaatimaton. 430 kilowattia ja 900 newtonmetriä ulosmittaava sähköinen voimalinja mahdollistaa kiihtyvyyden nollasta sataan 4,5 sekunnissa.

Rolls-Royce Spectre etenee markkinoille vasta vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Siihen mennessä selviävät auton loputkin tekniset yksityiskohdat.

Spectren omamassasta puheen ollen, nyt ollaan sen asian äärellä, josta kilpailijamerkki Bentley on kertonut olevansa huolissaan. Hyperluksussähköautot kun takuuvarmasti painavat jatkossakin vähintään tämän verran, alkavat eurooppalaisten ajokorttiluokkien painorajat pikku hiljaa tulla vastaan. Jos ajatellaan, että Spectressä matkustaisi neljä kookasta aikuista matkatavaroineen, oltaisiin varmasti jo hyvin lähellä B-ajokortin 3 500 kilon kokonaispainorajaa. Ja edelleen on siis kyse kaksiovisesta coupésta, ei järkälemäisestä katumaasturista.

Siihen perimmäiseen kysymykseen auton parhaudesta on tunnetun vaikea löytää vastausta, mittareita kun on niin monia. Suhteellisen helppo on kuitenkin todeta, ettei Spectre ole maailman paras sähköauto, paino nimenomaan sanalla sähköauto. Moni yli kymmenen kertaa edullisempi malli pääsee esimerkiksi toimintamatkassa helposti 200 kilometriä pidemmälle, kiihtyy paremmin, on tilavampi tai edelleen helpompi parkkeerata. Mutta onhan toki silti niin sähköautojen kuin minkä tahansa muidenkin autojen joukosta vaikea löytää autoa, joka olisi Spectreä parempi. Näin se vain menee.

Kuin pilven päällä - ja tähtien alla

Kuten Charles Rolls jo ammoisina aikoina viisaasti totesi, sähköauto on todellakin melusta ja värinöistä vapaa. Jos viimeisimmässä Phantomissa oli pikkiriikkistäkään melua tai tärinöitä, niiden pitäisi olla nyt viimeistään kunnossa. Ja sähkövoimalinjallahan nopeudenmuutokset toteutuvat puhtaammin kuin hienoimmallakaan automaattivaihteistolla.

Phantomin kanssa jaettava alusta ja uusi Planar-jousitus varmistavat satelliittipaikannuksella, kallistuksenvakainten poiskytkennällä ynnä muilla työkalupakkinsa antimilla, että meno on luvatun kaltaista, kuin lentävällä matolla. Sisällä koetaan muun muassa Phantomista erillään suunnitellut uudet istuimet sekä edistyneempää teknologiaa, kuin missään Rolls-Roycessa tähän päivään asti.

Ja jos Phantomissa oli tähtitaivas katossa, jatkaa Spectre tähtiloistettaan ovissa asti. "Starlight Doors" -toiminto pitää sisällään tasan 4 796 valopistettä, jotka mukailevat tähtien pehmeää valoa. 5 500 pistettä käsittävä tähtijoukko löytyy myös kojelaudasta, etumatkustajan puolelta. Tämän "Illuminated Fascian" luomiseen käytettiin vaatimattomat kaksi vuotta ja 10 000 työtuntia.

Heitetäänpä vielä ilmoille yksi tärkeä kysymys: Voikohan tällaisella nimellä ristitty auto ikinä toimia James Bondin ajokkina?

Lähde ja kuvat: Rolls-Royce

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat