16.5.2022

18 senttimetriä lisää – Bentley Bentayga EWB haluaa näyttää luksuskatumaasturisegmentissä kaapin paikan

Bentley Bentayga EWB

Se on edelleenkin iso ja nopea, nyt vaan entistäkin pidempi, ylellisempi ja personoitavampi. Pitkän akselivälin Bentayga korvaa samalla Mulsannen Bentleyn lippulaivana.

Bentely teki nyt sen, mitä Rolls-Royce ei ole vielä tehnyt – pitkän akselivälin version omasta SUV:istaan. Range Roverilla sellainen on jo pidempään ollutkin, nimittäin automalli, joka vie mahtailun omalle tasolleen.

Valtionpäämiehethän eivät näitä hanki, eivätkä ketkään perinteisten luksuslimojen ostajat. Bentley Bentayga EWB on sopiva käyttöauto sellaiselle, jonka tallista löytyy keskimäärin muutama kymmenen muutakin autoa, joka ei tavallisesti itse aja, ja joka haluaa kulkea täysin omaa tietään vähän niin kuin kaikessa. Bentayga EWB luokin personoinnille suhteellisen hyvät puitteet, sillä vaihtoehtoja siihen on 24 miljardia erilaista, joten on varsin epätodennäköistä, että kahta samanlaista valmistetaan ainakaan sattumalta.

Bentley Bentayga EWB

Tämänhän voi huvikseen vaikka laskea auki. Todennäköisyys voittaa lotossa rahat Bentayga EWB:hen on pyöristettynä yksi 18,6 miljoonasta, eli tapahtuma on käytännössä mahdoton. Todennäköisyys, että joku sitten lipuisi tismalleen samanlaisella Bentayga EWB:llä viereen liikennevaloihin, on vielä pitkälle yli tuhat kertaa tätäkin epätodennäköisempää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kääntösäde pienentynyt? - Kyllä!

Bentley Bentayga lyhyenkään akselivälin versiona ei ole varsinaisesti vahvuusalueellaan ahtaissa paikoissa, joten Extended Wheelbase tarvitsi siihen vähän apuja. Pitkän akselivälin versio onkin saanut tuekseen nelipyöräohjauksen, joka valmistajan ilmoituksen mukaan tekee EWB:n kääntösäteestä 7 prosenttia lyhyemmän akselivälin versiota pienemmän. Pysäköintiä myös avustetaan teknologialla, kuten tällä ja jo reilustikin alemmalla hintatasolla sopii odottaa.

Bentley Bentayga EWB

Bentayga EWB:n omamassa on 2 500 kiloa ja suurin sallittu kokonaismassa 3 250 kiloa. Tästä päästäänkin sopivasti kuulemaan Bentleyn 2020-luvun huolenaiheita. Amerikkalainen Motor1.com -sivusto nimittäin kirjoittaa, että Bentley haluaisi Euroopan unionin nostavan henkilöauton ajokorttiluokan painorajoituksia. EWB:kin menee jo vaarallisen lähelle 3 500 kilon kokonaismassaa, mutta Bentleyn mukaan sen tulevaisuuden sähköautot mahdollisesti ylittävät sen. Bentley haluaakin varmistaa, että sen asiakkaat yksinkertaisesti saavat ajaa autojaan myös tulevaisuudessa.

Taivaalta pudonneet takapenkit

EWB kasvattaa Bentaygaa siis 18 senttimetrin verran. Lisäsentit ovat tulleet akseleiden väliin, ja sillä alueella pelkästään takaoviin. Uusiksi on mennyt standardiakseliväliseen versioon verrattuna yli 2 500 osaa. Jotkut niistä liittyvät nelipyöräohjaukseen, mutta monet myös takamatkustajien ratoksi.

Bentley Bentayga EWB

Bentely kertoo Bentayga EWB:n takaistuinten – nimeltäänkin Airline Seats – olevan vahvasti inspiroituneita yksityissuihkukonemaailman mukavuusistuimista. Ne säätyvät 22 eri tavalla ja sisältävät vielä erillisen relax-tilan, joka kallistaa istuimet 40 asteen lepoasentoon ja ottaa jalkatuen esiin. Penkit osaavat jopa aistia matkustajan kehon lämpötilaa ja kosteutta säätäessään virkistystoimintoja automaattisesti. Istuin pystyy myös eri asentojen kautta helpottamaan matkustajan fyysistä ja henkistä stressiä.

Bentley Bentayga EWB

Moottoripuolella mennään nelilitraisella V8:lla, eli W12 on huomionarvoisesti sivuutettu. Viiden ja puolen sadan hevosvoiman kasikone kuitenkin riittää Bentayga EWB:hen vallan mainiosti; Bentleyn uudella ja uljaalla, katumaasturin muodon ottaneella lippulaivalla pääsee jopa 290 km/h.

Bentley Bentayga EWB

Lähteet: Bentely, Motor1 Kuvat: Bentley Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat