13.8.2022 Ajoneuvot Sähköauton nastarengastesti: nelivetokaan ei pelasta jäisellä tiellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin nastarengastesti suoritettiin tällä kertaa sähköautolla. Tehokas sähköauto asettaa talvirenkaat uudenlaiseen koetukseen. Nastarengastestin autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Kookas rengas on siinä mielessä haastava, että sitä ei löydy nastarenkaana aivan kaikilta valmistajilta. Mukaan testiin löytyi kuitenkin kahdeksan rengasmallia: Continental Ice Contact 3 Falken Winterpeak F-Ice 1 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Landsail Ice Star IS37 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 EV Toyo Observe Ice-Freezer Yokohama Ice Guard IG65 Painavat sähköautot vaativat renkaalta suorituskykyä etenkin jäällä. Alkuun voisi luulla, että kiihdytyskokeessa neliveto pienentää renkaiden eroavaisuuksia, mutta tilanne on toinen. Tehokas neliveto ei auta, jos pitoa ei ole riittävästi. Jääkiihdytyksessä Nokian ja Michelin ovat suvereeneja. Michelin häviää Hakkapeliitalle nelisen prosenttia, mutta pitää kolmanneksi kiihdyttelevän Goodyearin selvästi takanaan. Continental ja Yokohama jakavat seuraavan sijan tasatuloksella. Landsail jää edellä mainitusta kaksikosta jo selvästi, mutta vielä suurempi ero kertyy häntäkaksikkoon. Falkenin ja Toyon suorituksissa ei ole kehumista – vetopito on yksinkertaisesti huono, ja eroa kärkeen tulee molemmilla noin 60 %. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarrutuspito paikoin vaarallisen heikkoa Jarrutuspidossa Nokian on etevin ennen Micheliniä melko tuntuvalla marginaalilla. Goodyear on Misukan lähellä kolmantena. Continental pysähtyy neljänneksi lyhimmällä matkalla, mutta ero Goodyeariin on suuri. Loppunelikko on keskenään hieman tasaisempi, mutta jarrutuspito on näillä renkailla heikko – jopa vaarallisella tavalla. Landsail jättää japanilaiskolmikon taakseen, mutta eroa kärkeen tulee silläkin jo noin 37 %. Falken, Toyo ja Yokohama pysähtyvät mainitussa järjestyksessä: heikoimmin stoppaavan Yokohaman ero parhaaseen on liki 50 prosenttia. Jääkäsittelyradalla nopeimman kierrosajan ansaitsi Hakkapeliitta 10 EV. Nokialaisen keulapito on omaa luokkaansa. Rengas on tarkka ajettava ja kääntyy ohjauskulmasta riippumatta jopa niin hyvin, että ajolinjaa voi halutessaan muuttaa kesken kaarteen. Michelin oli toiseksi nopein. Käytös on oikein hyvää, mutta keulapito ei kestä aivan samoja kaarrenopeuksia nokialaisen kanssa. Ohjautuvuus ei myöskään ole ihan yhtä tarkkaa, ja rattia pitää kääntää enemmän. Toisaalta takapään pito on aavistuksen parempi. Halparengas tarjoaa myös positiivisia yllätyksiä Jääkäsittelykokeen yllätyksen järjesti Landsail, joka kellotti kolmanneksi nopeimman ajan. Keulapito on parempi kuin Goodyearilla ja Continentalilla. Rengas toimii asiallisesti pienillä kääntökulmilla, ja suuremmillakin on yritystä. Pitoa on keulalla jopa sen verran, että välillä perä hieman luistaa ja auttaa kääntymisessä. Häntäkolmikkoa yhdistää heikko jääpito. Falkenin huono keulapito sivuttaissuunnassa yhdistettynä vajavaiseen pitkittäispitoon pakottaa ajamaan kieli keskellä suuta. Jos vauhtia on vähänkin liikaa, auton keula menettää pitonsa, ja tuloksena on pitkäkestoinen aliohjautuminen. Toyolla keula pitää sivuttaissuunnassa aavistuksen Falkenia paremmin. Toyo sortuu kuitenkin myös yliohjautumiseen yllättävissä kohdissa. Peräluistot eivät ole mahdottoman laajoja, mutta vaativat vastaohjausta. Myöskään Toyo ei kestä renkaat käännettynä lainkaan kaasua, joten peräluistojen suoristaminen pedaalia polkemalla on vähintään haasteellista. Nastarengastesti osoittaa, että tehokkaan nelivetoisen sähköauton alla jäinen tienpinta erottelee renkaat toisistaan. Palaamme testin tuloksiin Moottorin verkkosivuilla, mutta koko testi on luettavissa Moottorin 8/2022 numerosta. Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen Kuvat: ville-veikko heinonen Testin toteutus :Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?