7.1.2020 Ajoneuvot Pelastuslaitosten uudet haasteet: sähköauton palo on vaikea sammuttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelastuslaitoksille keskeisin haaste on lataamisen aikana mahdollinen tulipaloriski autossa, latauslaitteessa tai johdotuksessa. Pelastuslaitoksille sähköautot, lataushybridit ja tavalliset hybridit asettavat haasteita. Kolarin jälkeen autosta tulee olla helposti tunnistettavissa, mitä käyttövoimaa se käyttää, jotta pelastustoimet voidaan suorittaa oikein ja turvallisesti sekä pelastettavien että pelastushenkilökunnan kannalta. Keskeisin haaste on lataamisen aikana mahdollinen tulipaloriski autossa, latauslaitteessa tai johdotuksessa. Mikäli lataus tapahtuu kotona omassa kiinteistössä tai taloyhtiön kiinteistössä, on varmistettava, että latauspisteet täyttävät kaikki sähköauton lataukseen liittyvät vaatimukset. Vastuu tästä on sillä, joka antaa lataamiselle luvan eli käytännössä kiinteistön omistajalla. Palovahingot korvataan joko auton vastuuvakuutuksesta tai kiinteistön palovakuutuksesta, auton vahingot vapaaehtoiseen autovakuutukseen (kaskoon) kuuluvasta palovakuutuksesta. Lämpökarkaamisessa akku on tilassa, jossa siinä tapahtuvat reaktiot kehittävät enemmän lämpöä kuin akku pystyy siirtämään ulos. Lämpökarkaamisen tekevät vaaralliseksi suuri energiamäärä, suuri tehotiheys sekä elektrolyytin tulenarkuus: lopulta akusta vapautuu herkästi syttyviä kaasuja ja/tai akku syttyy palamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pääosin litium-ioniakkuja Lähes kaikkien täyssähköautojen ja lataushybridien akut ovat litium-ioniakkuja. Litium-ioniakkuteknologia hallitsee markkinoita vielä ainakin seuraavat viisi–kymmenen vuotta, koska korvaavia, kehitteillä olevia, vaihtoehtoisia akkuteknologioita ei ole vielä saatu sarjatuotantoon. Litium-ioniakut eivät juurikaan heikennä kolariturvallisuutta. Suurin paloriski ilmenee akkujen latausvaiheessa. Toisin kuin perinteiset lyijyakut, litium-ioniakut ovat palavia ja saattavat syttyä itse. Tällä viitataan akun sisältämien kemikaalien hajoamiseen, syttymiseen ja voimakkaaseen paloon lämpötilan noustessa. Lämpötilaa voi nostaa ulkoinen lämmönlähde tai akussa tapahtuva oikosulku. Palo voi alkaa uudelleen Litium-ioniakkujen tulipalo voi alkaa uudelleen ja uudelleen. Palo voi jatkua yli vuorokaudenkin, koska litium-ioniakkujen palaessa syntyy paloa ruokkivaa happea. Siksi palo ei sammu tavallisilla sammutusmenetelmillä. Tehokkain keino palon sammuttamiseksi on auton upottaminen vesikonttiin. Herää kysymys, mistä vesikontti ja nosturi löytyvät hädän hetkellä ja miten kontti ja nosturi saadaan pysäköintihalliin? Ympäristöministeriössä pohditaan, tarvitaanko sähköautojen yleistyessä rakennusten paloturvallisuusmääräyksiin muutoksia. Sähköauton palokuorma on polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan suuri. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: www.pelastustieto.fi, www.lvk.fi, Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö -raportti Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta