7.1.2020 Ajoneuvot Pelastuslaitosten uudet haasteet: sähköauton palo on vaikea sammuttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelastuslaitoksille keskeisin haaste on lataamisen aikana mahdollinen tulipaloriski autossa, latauslaitteessa tai johdotuksessa. Pelastuslaitoksille sähköautot, lataushybridit ja tavalliset hybridit asettavat haasteita. Kolarin jälkeen autosta tulee olla helposti tunnistettavissa, mitä käyttövoimaa se käyttää, jotta pelastustoimet voidaan suorittaa oikein ja turvallisesti sekä pelastettavien että pelastushenkilökunnan kannalta. Keskeisin haaste on lataamisen aikana mahdollinen tulipaloriski autossa, latauslaitteessa tai johdotuksessa. Mikäli lataus tapahtuu kotona omassa kiinteistössä tai taloyhtiön kiinteistössä, on varmistettava, että latauspisteet täyttävät kaikki sähköauton lataukseen liittyvät vaatimukset. Vastuu tästä on sillä, joka antaa lataamiselle luvan eli käytännössä kiinteistön omistajalla. Palovahingot korvataan joko auton vastuuvakuutuksesta tai kiinteistön palovakuutuksesta, auton vahingot vapaaehtoiseen autovakuutukseen (kaskoon) kuuluvasta palovakuutuksesta. Lämpökarkaamisessa akku on tilassa, jossa siinä tapahtuvat reaktiot kehittävät enemmän lämpöä kuin akku pystyy siirtämään ulos. Lämpökarkaamisen tekevät vaaralliseksi suuri energiamäärä, suuri tehotiheys sekä elektrolyytin tulenarkuus: lopulta akusta vapautuu herkästi syttyviä kaasuja ja/tai akku syttyy palamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pääosin litium-ioniakkuja Lähes kaikkien täyssähköautojen ja lataushybridien akut ovat litium-ioniakkuja. Litium-ioniakkuteknologia hallitsee markkinoita vielä ainakin seuraavat viisi–kymmenen vuotta, koska korvaavia, kehitteillä olevia, vaihtoehtoisia akkuteknologioita ei ole vielä saatu sarjatuotantoon. Litium-ioniakut eivät juurikaan heikennä kolariturvallisuutta. Suurin paloriski ilmenee akkujen latausvaiheessa. Toisin kuin perinteiset lyijyakut, litium-ioniakut ovat palavia ja saattavat syttyä itse. Tällä viitataan akun sisältämien kemikaalien hajoamiseen, syttymiseen ja voimakkaaseen paloon lämpötilan noustessa. Lämpötilaa voi nostaa ulkoinen lämmönlähde tai akussa tapahtuva oikosulku. Palo voi alkaa uudelleen Litium-ioniakkujen tulipalo voi alkaa uudelleen ja uudelleen. Palo voi jatkua yli vuorokaudenkin, koska litium-ioniakkujen palaessa syntyy paloa ruokkivaa happea. Siksi palo ei sammu tavallisilla sammutusmenetelmillä. Tehokkain keino palon sammuttamiseksi on auton upottaminen vesikonttiin. Herää kysymys, mistä vesikontti ja nosturi löytyvät hädän hetkellä ja miten kontti ja nosturi saadaan pysäköintihalliin? Ympäristöministeriössä pohditaan, tarvitaanko sähköautojen yleistyessä rakennusten paloturvallisuusmääräyksiin muutoksia. Sähköauton palokuorma on polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan suuri. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: www.pelastustieto.fi, www.lvk.fi, Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö -raportti Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?